Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، جلیقه زردهای فرانسوی روز گذشته برای پانزدهمین هفته پیاپی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات خیابانی زدند.

 

وزارت کشور فرانسه عصر دیروز اعلام کرد که حدود ۴۶ هزار و ۶۰۰ جلیقه زرد در سراسر فرانسه تظاهرات کردند که از این میزان ۵ هزار و ۸۰۰ نفر تنها در شهر پاریس به خیابان آمده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار هفته قبل حدود ۴۱ هزار جلیقه زرد از سوی وزارت کشور فرانسه اعلام شده که حکایت از افزایش 5500 نفری در روز گذشته دارد.

این آمار در هفته سیزدهم بیش از ۱۲ هزار نفر اعلام شده بود که نشان می دهد در هفته پانزدهم جمعیت معترضان چهار برابر شده اند.

 

در جریان این تظاهرات در پاریس، ۱۵ نفر توسط پلیس بازداشت شدند. شیشه‌های چند مغازه‌ و کیوسک تلفن نیز شکسته شد.

 

همچون هفته‌های پیشین کاخ الیزه و ساختمان‌های وزارت کشور، مجالس سنا و نمایندگان تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی قرار داشت. این هفته، به این محدوده اطراف نمایشگاه کشاورزی هم به دلیل بازدید ماکرون، افزوده شد.

 

افزون بر پاریس، شهرهای تولوز، لیون، مارسی، بوردو، کائن، کَن و تولون نیز شاهد تظاهرات خیابانی جلیقه زردها بود. از این شهرها نیز درگیری‌های محدود تظاهرکنندگان با پلیس گزارش شده است.

 

شعار جدیدی که جلیقه زردها این هفته سر می‌دادند، این بود: «ما به برادری رسیدیم و حالا برای دستیابی به آزادی و برابری آمده‌ایم.»

 

طی هفته های جاری و گذشته از عمده اعتراضات مردمی در این کشور، شکایت از برخورد خشن پلیس با آنها بوده است.

 

پلیس با اعمال خشونت بار خود و با استفاده از گلوله فلش بال که در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع است با معترضان برخورد کرده است.

 

این گلوله ها منجر به کور شدن چشم و قطع دست شده است.

 

دولت فرانسه تلاش می کند با تکیه بر نام جلیقه زردها، اعتراضات مردمی در فرانسه را محدود به قشر خاصی نشان دهد.

 

همچنین دولت ماکرون می کوشد به حاشیه در جریان اعتراضات دامن بزند و از آن برای انحراف افکار عمومی پل بزند.

 

در همین راستا درگیری گروهی از جلیقه زردها با آلن فینکلکروت، فیلسوف فرانسوی یهودی لهستانی تبار به یکی از موضوعات داغ رسانه‌ها و سیاستمداران فرانسه بدل شد.

 

اما افزایش جمعیت مردم معترض در روز گذشته نسبت به دو هفته قبل نشان می دهد آنها برای رساندن اعتراضات شان به دولت و رسیدن به حقوق اولیه شان عزم شان را جزم کرده اند.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: جلیقه زرد یورونیوز یورو فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۶۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دنبال اعتراضات

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشگاه ساینس پو در پاریس، پایتخت فرانسه به دلیل تظاهرات طرفداران غزه، پردیس اصلی خود را تعطیل کرد.

«ژان باسرز»، مدیر این دانشگاه روز پنجشنبه گفته بود که دانشگاه درخواست معترضان حامی فلسطین برای بازنگری در روابط خود با دانشگاه‌های اسرائیل را رد می‌کند. این اظهارات باعث شد برخی از دانشجویان اعلام کنند که در اعتراض به جنگ غزه، اعتصاب غذای خود را ادامه خواهند کرد.

پس از خیزش دانشجویان حامی فلسطین در ایالت‌های مختلف آمریکا، اکنون دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در سرتاسر کشورهای اروپایی از جمله در فرانسه و انگلیس در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به پاخواسته‌اند.

دانشجویان انگلیسی و فرانسوی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در شهرهای مختلف تظاهرات کردند.

دانشگاه کالج لندن (UCL) و دانشگاه وارویک (Warwick) به همراه دانشگاه سوربن و ساینس پو یا همان دانشکده معروف علوم سیاسی پاریس به کانون جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان فرانسه تبدیل شده‌اند.

دانشجویان انگلیسی در دو شهر لندن و کاونتری در اعتراض به ارتباط این دانشگاه‌ها با مؤسسات دانشگاهی رژیم اسرائیل تجمع کردند.

در همین ارتباط، دانشجویان حامی فلسطین در فرانسه با تعطیلی کلاس‌های درس در مقاطع مختلف با تجمع در مقابل دانشکده علوم سیاسی معروف در شهر پاریس در حمایت از فلسطین و اعلام حمایت از خیزش دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی خواستار قطع همکاری دانشگاهی فرانسه با همه مراکز و نهادهای دانشگاهی وابسته به رژیم صهیونیستی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه شدند.

انجمن دانشجویی حمایت از فلسطین در دانشکده علوم سیاسی فرانسه طی بیانیه‌ای خواستار پایان همکاری دانشکده علوم سیاسی پاریس با همه مؤسسات وابسته به اسرائیل شد و همچنین خواستار محکوم کردن آشکار این رژیم در کشتار مردم فلسطین در نوار غزه و پایان دادن به سرکوب تجمعات دانشجویی در حمایت از فلسطین شد.

دانشجویان فرانسوی با در دست داشتن پرچم فلسطین و عکس‌های دانشجویان بازداشتی ضمن حمایت از ملت فلسطین؛ با شعار «اسرائیل قاتل و جنایت کار، مکرون همدست و شریک» عملکرد دولت فرانسه را به شدت زیر سوال بردند.

از سوی دیگر، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به همراه اعضای این حزب از جنبش دانشجویان حامی فلسطین در مقابل سرکوب دانشجویان از سوی پلیس حمایت کرد.

دیگر خبرها

  • حمایت متفاوت دانشجویان فرانسوی از غزه | ببینید
  • انتفاضه دانشجویان فرانسوی در حمایت از فلسطین
  • یک بام و دو هوای آزادی بیان در غرب
  • اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • آیت الله نورمفیدی: اعتراضات دانشجویان آمریکا و اروپا نشانه شکاف عمیق درون کشور‌های غربی است
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین نشان از عدم پایبندی مدعیان حقوق بشر به آزادی است
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دنبال اعتراضات
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • سیاستمدار فرانسوی: در اطاعت از یک پیرمرد آمریکایی و خدمت به رئیس مافیای اوکراینی نابود می‌شویم
  • پاریس برای المپیک 2024 به یک دژ نظامی تبدیل می‌شود!