Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@16:37:08 GMT

آغاز بازسازی گلدسته شمالی ایوان نجف

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۶۸۴۳

آغاز بازسازی گلدسته شمالی ایوان نجف

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز مرمت گلدسته شمالی ایوان نجف اشرف به همت استادکاران ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمد کریمی» گفت: پس از اتمام موفقیت آمیز عملیات مرمت بخش جنوبی ایوان حرم مطهر علوی که چندی پیش صورت گرفت، کار بازسازی بخش شمالی با کد‌گذاری روی خشت‌های مطلای مناره شمالی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

 

 

به گفته معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح مرمت خشت‌های مطلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که در مرحله نخست عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن صورت گرفت و اکنون فاز دوم طرح با کدگذاری و جداسازی خشت‌های آسیب دیده مناره شمالی در جریان است.

کریمی گفت: فاز سوم و پایانی این طرح نیز شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود عملیات ترمیم دوفاز باقی مانده ظرف یکسال و نیم آینده به اتمام برسد، تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

کریمی گفت: طلای مورد نیاز این طرح با همت خیرین عراقی و عتبه مقدسه علوی تامین می‌شود و استادکاران ایرانی مسئولیت اجرای آن را برعهده دارند.

 

 

به گفته وی، در این طرح خشت‌های آسیب دیده پس از کدگذاری از ایوان جدا و پس از ترمیم، با روکشی از نیکل و سپس طلای اهدایی حرم مطهر به قطر ۱۰ تا میکرون آبکاری شده و دوباره در محل خود نصب می‌شود.

کریمی افزود: مجموع کل خشت‌های به کار رفته در ایوان نجف به حدود ۲۵ هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشت‌های منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی می‌رسد که تا کنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خشت مرمت شده است.

 

 

بنای صحن و سرای حرم مطهر علوی و ایوان نجف به سال ۱۰۳۸ هجری و به دوران شاه عباس صفوی و شیخ بهایی باز می‌گردد. شیخ بهایی که از نوابغ روزگار خود بشمار می‌آمد و عالم به تمام فنون و علوم دوران بوده، دو مناره ایوان را به گونه‌ای طراحی کرد که از زمین تا اتاقک اذان، دارای ۶۳ پله باشد که نشانگر سن مبارک حضرت امیر(ع) است.

براساس شواهد تاریخی، نادرشاه افشار در سال ۱۱۵۵ هجری، تمامی گنبد حرم مطهر علوی و مناره‌ها و ایوان را با خشت‌های مسی که روکشی از طلا داشتند، آذین بست. در تاریخ آمده است که نادر، با به خدمت گرفتن ۲۰۰ هنرمند و جزیه‌های دوران حکومت خود و بهره از توانایی‌های کشور پهناور ایران آن هنگام، در کمتر از یک سال، این پروژه عظیم را به پایان رسانیده و از آن هنگام همچنان این آذین به زیبایی، خودنمایی کرده و بر روحانیت و صفای این مکان مقدس افزوده است.

 

 

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب آیت الله مومن خبرگزاری شبستان مجلس کرمان استان بوشهر روزنامه مقام معظم رهبری آمریکا مناره نجف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۶۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • آغاز مجدد ثبت نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی در خوزستان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آغاز مجدد ثبت‌نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • کشف ۵۰۰ میلیون ریال چک‌پول تقلبی در ایوان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • ده‌‌روسی: بازگشت رم به چمپیونزلیگ غیرممکن بود