Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@00:12:36 GMT

سبزپوشی صنعت خاکستری بورس

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۶۸۸۴

سبزپوشی صنعت خاکستری بورس

با اینکه طی سال های اخیر صنعت سیمان تحت تاثیر رکود ساخت و ساز مهجور ماند، اما در چند ماه اخیر و تحت تاثیر افزایش قیمت ها و تسهیل صادرات بار دیگر مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. با این حال کارشناسان معتقدند، عوامل موثری وجود دارد که روند این صنعت را در سال ۹۸ مثبت ارزیابی می کند و می تواند رشد قیمت سهام صنعت خاکستری را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از بازار سرمایه، صنعت سیمان بیش از ۹۰ سال در ایران قدمت دارد. این صنعت مهم بورسی با ارزش بازاری حدود ۷ میلیارد تومان  ۱.۱ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را به خود اختصاص داده است. حضور ۳۰ شرکت فعال سیمانی در بورس نیز موید این نکته است که این صنعت خاکستری از اهمیت بسیار زیادی برای معامله گران برخوردار است.

بیش از ۵۰ درصد رشد برای سیمانی

موارد متعددی در روند قیمت سهام این شرکت ها حائز اهمیت است، با این وجود طی سال های اخیر بحث صادرات بیش از گذشته در خصوص آن ها مطرح شده است. از آنجاییکه وضعیت ساخت و ساز در کشور در این مدت با رکود قابل تاملی مواجه شده است، بسیاری از کارخانه ها به صادرات سیمان و کلینکر روی آورده اند. با این حال وجود موانعی بر سر راه این شرکت ها در چند سال اخیر باعث شد تا در بحث صادرات نیز چالش های متعددی گریبانگیر این شرکت ها باشد.

با تمام این تفاسیر از ابتدای امسال اقبال این گروه بورسی میان سهامداران افزایش چشمگیری داشته است. بنابر آمارها شاخص صنعت خاکستری بورس از ابتدای سال تاکنون رشدی بالغ بر ۵۶ درصد را تجربه کرده است، همچنین این شاخص در دوماه دی و بهمن حدود ۱۹ درصد رشد داشته است. افزایش حجم تقاضا و به صف کشیده شدن بسیاری از نمادهای این گروه، در بسیاری از روزهای معاملاتی مشهود بوده، بطوریکه این موضوع منجر به رشد شاخص هم وزن نیز میشد.  

چالش های صادراتی تمام

در دوسال اخیر عراق، به عنوان مهم ترین بازار هدف شرکت های سیمانی مطرح بود. با این وجود وضع تعرفه های سنگین بر محموله های صادراتی باعث شد شرکت ها در این بخش با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. از سوی دیگر وجود بازارهای رقیب نظیر ترکیه باعث شد تا ایران نتواند تمام قد در بازار سیمان عراق حضور داشته باشد. این موضوع باعث شد شرکت های داخلی صادر کننده عمده صادرات خود را به کلینکر اختصاص دهند و در زمینه سیمان ایران چندان حرفی برای گفتن نداشته باشد.

با این وجود عملکرد مالی شرکت های سیمانی از ابتدای سال تاکنون متفاوت از سال های قبل بوده است به طوریکه افزایش میزان فروش را برای بسیاری از شرکت ها به وضوح نشان می دهد. از سوی دیگر از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و در  اوایل تابستان برنامه افزایش نرخ محصولات  برای کارخانه ها اعمال شد، این افزایش نرخ که از یک درصد تا ۲۰ درصد متفاوت بود باعث شد تا شرکت ها بتوانند تا حد قابل توجهی از هزینه های جانبی خود را جبران کنند.

رشد توان صادراتی شرکت ها

در این زمینه محمد گرجی آرا، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین، در این زمینه توضیحات مبسوطی ارائه داد. وی در ابتدا با اشاره به افزایش توان صادراتی شرکت های سیمانی گفت: بحث صادرات ریالی به کشورهای عراق ، افغانستان و سوریه در چند روز گذشته به کرات مطرح شد، که این موضوع شرکت های مرزی بخصوص ناحیه غرب کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

گرجی آرا در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید سیمان در کشور غیر فعال است. فعال شدن خطوط صادراتی کمک می کند که شرکت های مرزی افزایش میزان تولید را داشته باشد. به تبع این موضوع ، شرکت هایی که در داخل فلات ایران هستند نیز افزایش ظرفیت را اعمال می کنند، تا به ظرفیت اسمی نزدیک شوند.

وی در ادامه و در خصوص افزایش نرخ مجدد شرکت های سیمانی افزود: در اسفند ماه امسال افزایش نرخ ۲۰ درصدی برای شرکت ها لحاظ می شود که این مهم برای دومین مرتبه صورت می گیرد. با توجه به هزینه های این شرکت ها در خصوص تعمیرات، نگهداری که به صورت دلاری محاسبه می شود و همچنین رشد نرخ دلار در این بازه زمانی، افزایش نرخ مجدد ضروری به نظر می رسد.

توجیه حمل به دیگر کشورها با رشد نرخ دلار

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به این دو شرط (افزایش ظرفیت شرکت ها و رشد مجدد قیمت ها) اقبال به نمادهای این گروه بسیار زیاد بوده و به نظر می رسد سوداوری این شرکت ها برای سال آینده دستخوش تحولات مثبت شود. که این موضوع شرکت های صادراتی را بیشتر شامل می شود.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص مقدار فروش داخلی این شرکت ها بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون تن کلینکر در دخل کشور تولید می شود. چشم انداز افزایش مقدار فروش از این بابت است که با توجه به رشد ۳ برابری نرخ دلار در بازار آزاد، حمل سیمان مقرون به صرفه تر از قبل شده است.

وی در توضیح این موضوع بیان کرد: تا قبل از این موضوع، حمل سیمان از ایران به سوریه چندان توجیه اقتصادی نداشت اما با افزایش نرخ ارز حمل و نقل نه تنها به سوریه بلکه به کشورهای CIS (حاشیه دریای خزر)  نیز با سودآوری همراه است. به همین دلیل رشد مقدار فروش با چشم انداز مثبتی برای این شرکت ها همراه است.

چرا سیمانی ها رشد کردند؟

در مجموع چند دلیل اصلی مسبب رشد تقاضا و خرید سهامداران طی این مدت بوده است. موضوع اول مربوط به تسهیل روند صادراتی به کشورهای همسایه و توجیه اقتصادی حمل و نقل است. این موضوع برای شرکت هایی چون سیمان غرب،خوزستان، درود، ارومیه، بهبهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

موضوع دوم مربوط به افزایش نرخ مجدد شرکت هاست. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران در این خصوص می گوید: با توجه به جهش تورم و افزایش هزینه‌های شرکت‌های سیمانی، چنین افزایش نرخ امری ناگریز است اما در زمان مقرر شده حاصل نخواهد شد. در حال حاضر افزایش نرخ سیمان، در انتظار بررسی‌های یک مرکز مالی معتبر از قیمت تمام شده صنعت سیمان است. بر اساس گزارش این مرکز مالی تصمیمات در خصوص میزان افزایش نرخ گرفته و ابلاغ می‌شود.

موضوع سوم مربوط به ارزش جایگزینی و تجدید ارزیابی و دارایی هاست. با توجه به معافیت مالیاتی شرکت ها در زمینه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، به نظر می رسد شرکت ها بتوانند از این کانال نیز سودآوری مناسبی داشته باشند. به گفته برخی کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه ارزش جایگزینی برخی شرکت های سیمانی ۱۰ برابر قیمت بازار است، لذا افزایش سرمایه از این محل می تواند رشد قیمتی را به همراه داشته باشد.

شرکت های پربازده خاکستری

بر اساس آمارها شرکت های سیمانی در دی ماه، به طور میانگین ۸ درصد رشد قیمتی داشته اند. که این رشد قیمتی به صورت متوازن میان شرکت ها تقسیم نشده است. در بیشینه این رشد قیمتی شرکت سیمان شرق قرار دارد، این شرکت طی مدت زمان مزبور ۵۰ درصد رشد قیمتی داشته است. سال مالی این شرکت شهریور ماه است. بر همین اساس طی ۴ ماهه ابتدای سال مالی منتهی به شهریور ۹۸، این شرکت ۲۳ درصد رشد سودآوری نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است.

در این رده بندی سیمان سپاهان در رده دوم قرار دارد و بازدهی ۳۸ درصدی داشته است. این شرکت در در دی ماه رشد ۱۶ درصدی فروش نسبت به ماه قبل داشته. همچنین "سپاها" در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۴۴ درصدی در فروش داشته است.

سیمان فارس نو در رده سوم قرار دارد و سهامداران این شرکت در ماه دی بازدهی ۳۶ درصدی را کسب کرده اند. سیمان فارس نو در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ماه،  به ازای هر سهم هزار و ۶۳۰ ریال سود محقق کرد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۷  درصد رشد داشته که عمدتا به دلیل کاهش ۲ درصدی بهای تمام شده فروش و از طرفی شناسایی ۱۰۷ میلیارد ریال سایر درآمدهای غیرعملیاتی- اقلام متفرقه است.

افتتاح یک کارخانه جدید

در این میان افتتاح آزمایشی کارخانه سیمان العماره برای این شرکت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. شاید یکی از مهم ترین خبرهای این حوزه طی روزهای گذشته در مورد افتتاح این کارخانه بوده است. در روز دوشنبه هفته جاری ، کارخانه سیمان العماره با حضور مدیرعامل هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین در استان میسان عراق آزمایشی و به صورت سرد آغاز به کار کرد.

سهامداران این شرکت، سیمان خوزستان۶۰درصد، سیمان بهبهان ۲۰درصد و سیمان فارس نو ۲۰درصد است.  پروژه مذکور در سال ۱۳۹۵ آغاز و براساس طرح توجیهی اولیه هزینه احداث بالغ بر ۲۵ میلیون دلار پیش بینی شد . به گفته مدیران مربوطه، ظرفیت تولید سیمان این کارخانه سالانه بیش از ۶۰۰ هزار  تن است که  با استفاده از کلینکرهای ارسالی از شرکت های تابعه هلدینگ بهره برداری کامل آن  صورت می گیرد و ضمن تامین سیمان استان میسان عراق، منافع قابل توجهی نیز برای سهامداران ایرانی بدنبال خواهد داشت.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ عباس پورافغان، در جمع مدیران هلدینگ صنایع مس افق کرمان اظهار داشت: با توجه به توسعه صنعت مس در منطقه بیش از 6500 میلیارد ریال قراردادهاي فافق افزایش خواهد یافت. 

وی با اشاره به روند توسعه صنعت مس در استان کرمان گفت:با آغاز فعالیت مجتمع مس در آلو شرکت صنایع مس افق کرمان نيز با دارا بودن تجربه و نیروی انسانی متخصص همگام با شرکت ملی صنایع مس ایران فعالیت خود را با 5 قرارداد بزرگ خدماتی به مبلغ تقريبي 6500 ميليارد ريال آغاز نموده است. 

وی همچنین با بر شمردن ظرفیت های هلدینگ صنایع مس افق کرمان و شرکت های زیر مجموعه افزود: در حال حاضر در استان کرمان طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری این هلدینگ در دست اجرا قرار دارند که نشان از توان و همت والای این هلدینگ در ایجاد رشد و توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است.
 
وی ضمن تشریح فعالیت هاي هلدینگ در مجتمع مس در آلو اظهار داشت: شركت صنايع مس افق كرمان و شرکت های زیر مجموعه با توجه به توان فني و تخصصي خود در ارائه خدمات حمل و نقل، تامين نيروي انساني، بهداشت و درمان، فضای سبز و تامین غذا، خدمات فنی و تجهیز ماشین آلات سنگین فعالیت خود را آغاز نموده اندو دراين راستا تعداد زیادی نيروي انساني متخصص جذب و مشغول به كار می گردند.
 
پورافغان، افزود: تحقق توسعه همه جانبه در گرو استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در این صنعت است و در این باره با برنامه های هدفمند و حساب شده گام خواهیم برداشت. 

وی،افزود: با توجه به انجام پروژه های اکتشافی توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در سال جاری و افزايش میزان ذخایر مس کشور و همچنين با توجه به آغاز بهره برداري شركت ملي صنايع مس ايران از معدن مس سريدون  در نظر داریم از ظرفیت ایجاد شده در صنعت مس به خوبی استفاده نمائيم كه به طور حتم توسعه های آتی هلدینگ در زنجیره  مس پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل