پاک کننده های قویِ سیاهی قلب/نظر آیت الله العظمی بهجت(ره) درباره مکان جزیره خضراء
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۸۰۰۵
یک کارشناس مهدوی با اشاره به راهکارهای برطرف کردن قساوت قلب و ایجاد نرمی در آن، گفت: همان طور که لکه های کثیف روی لباس باید توسط مایع های سفیدکننده برطرف شود، لکه های سیاه گناه روی قلب نیز با سفیدکننده اسغفار برطرف می شود.
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: دعای غیبت که معروف به دعای معرفت است، به دو گونه کوتاه و طولانی بیان شده، بخش کوتاه آن از امام صادق(ع) در کتاب «کافی» شیخ کلینی، «غیبت» نعمانی و «کمال الدین» شیخ صدوق آمده است اما بخش طویل آن به واسطه عثمان بن سعید از امام زمان(عج) نقل شده است و در «کمال الدین» شیخ صدوق، «مصباح المتهجد» شیخ طوسی و «جمال الاسبوع» سیدبن طاووس بیان شده و در فضایل آن آمده است که در روز جمعه اگر انسان فرصت قرائت هیچ دعایی را نیافت، نسبت به خواندن این دعا اهتمام داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به این توصیه و تاکید و به منظور بررسی فرازهای این دعا سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام «عباس رمضانعلی زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه بخش پنجم آن تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام «عباس رمضانعلی زاده» با اشاره به راهکارهای برطرف کردن قساوت قلب و ایجاد نرمی در آن، گفت: یکی از این عوامل، کشیدن دست نوازش بر سر یتیمان است که پیامبر(ص) می فرماید: «اگر می خواهید قلبتان نرم شود، با ایتام بنشینید و دست نوازش بر سر آنان بکشید» و امام عسکری(ع) فرمودند: «در عصر غیبت شیعیان ما که از امام خود به دور افتادند، ایتام آل محمد(ص) هستند، علما و دانشمندانی که در این عصر ولایت تبیین می کنند، قرآن و عترت را ترویج و تفسیر می کنند و شبهات طرح شده دشمنان بر علیه شیعه را دفع می کنند، کفیل این ایتام هستند».
کارشناس مهدوی ادامه داد: یک نوع یتیم نیازمند غذا و لباس است و یک نوع یتیم نیز نیازمند خوراک فکری است که امروز در عصر غیبت مواجه با یتیمانی هستیم که نیازمند خوراک فکری در برابر شبهات مختلف دشمن هستند و این وظیفه حوزه های علمیه و دانشمندان است که در این زمینه فعالیت کنند.
رمضانعلی زاده با بیان اینکه دومین راهکار، تفکر در آیات و نشانه های خداوند از جمله وجود امام زمان (عج) است، ابراز کرد: در روایت و ادعیه از امام زمان (عج) به عنوان آیت الله العظمی تعبیر شده است و ایشان بزرگترین آیه الهی است که تفکر این آیات الهی موجب نرمی قلب می شود.
یادی که سبب ورود به زمره شهدا می شود
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: سومین راهکار نرمی قلب و پیشگیری از ابتلای آن بخ قساوت، یاد مرگ است، قساوت قلب به دلیل فراموش کردن مرگ است چنان که پیامبر(ص) می فرمایند: «اگر فردی در شبانه روز 20 مرتبه یاد مرگ کند، این انسان غافل نیست و با شهدا محشور می شود».
وی بیان کرد: چهارمین عامل در رفع قساوت قلب، همنشینی با علما است که این از آرزوهای جبرائیل است و امروز بزرگترین عالِم در مُلک و ملکوت، وجود مقدس امام زمان (عج) است که می توان با ایجاد سنخیت و تلاش برای شبیه شدن به ایشان، با آن حضرت(عج) همنشین شد.
رمضانعلی زاده با بیان اینکه پنجمین عامل در پیشگیری و رفع این قساوت، قرائت قرآن است، تصریح کرد: همانگونه که اشعه ماورای بنفش در اشیاء نفوذ می کند، آیات قرآن نیز در دل و جان ما و حتی جسم نفوذ کند و آن را نورانی کرده و قساوت قلب را برطرف می کند. باید توجه داشت انس با قرآن صامت انس با قرآن ناطق یعنی امام عصر(عج) را نیز در پی دارد.
ذکر عملی یعنی چه؟
وی اضافه کرد: ششمین عامل در رفع قساوت قلب، ذکر خداوند است که انواع ذکر زبانی، ذکر قلبی و ذکر عملی را شامل می شود، ذکر زبانی مثل گفتن «الحمدلله» و «سبحان الله»، ذکر قلبی داشتن یاد خدا در دل و در نهایت ذکر عملی یعنی زمانی که فرد به گناهی رسید، ترمز نفس را بگیرد و متوقف شود و یا به واجبی رسید، سرعت بگیرد.
وی هفتمین عامل در پیشگیری و رفع قساوت قلب را ذکر اهل بیت(ع) به ویژه امام زمان(عج) معرفی کرد و گفت: در روایت آمده: «إنَّ حَدِیثَنا یُحْیِی القُلُوبَ؛ بهراستی که حدیث ما دلها را زنده میکند.» یاد ائمه اطهار(ع) و احادیث آنها دل را نورانی می کند.
رمضانعلی زاده استغفار را هشتمین عامل در پیشگیری و رفع قساوت قلب خواند و تصریح کرد: استغفار به نوعی همان سمباده برای قلب است که در روایت به عنوان محو کننده گناه معرفی شده است یعنی همان طور که لکه های کثیف روی لباس باید توسط مایع های سفید کننده برطرف شود، لکه های سیاه گناه روی قلب نیز با سفیدکننده اسغفار برطرف می شود.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه نهمین عامل در این باره رعایت برخی رژیم های غذایی توصیه شده از سوی اهل بیت(ع) است، ابراز کرد: در روایت است که برای نرمی قلب عدس، انجیر و سویق (آرد سرخ شده با روغن) خورده شود.
وی اضافه کرد: اِنابه و اشک از دیگر مواردی است که لینت قلب را همراه می آورد یعنی فردی که انابه و اشک در طول شبانه روز ندارد، فسیل و افسرده می شود لذا انسان مومن باید در طول شبانه روز حتی برای لحظاتی انابه و اشک داشته باشد، چنان که در دعای کمیل امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «... سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ» اسلحه مومن بکاء و اشک است و فردی که در برابر شیطان سلاح نداشته باشد، او بر قلبش مسلط می شود که در این صورت دیگر جایی برای امام زمان(عج) نمی ماند.
رمضانعلی زاده تاکید کرد: از آیت الله بهجت(ره) سوال شد که جزیره خضراء کجاست؟ و ایشان فرمود: «دل تو جزیره خضراء است» یعنی اگر در دل تو امام جایی دارد، همان جزیره خضراء است اما اگر امام در آن نیست و فکر گناه داری، آن دل سبز نیست بنابراین با انابه و اشک می توان به نرمی قلب دست یافت.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: اشک بر مصائب اهل بیت(ع) نیز لینت قلب می آورد، گاهی انسان برای عاقبت خود و یا گناهانش اشک می ریزد، اما گاهی نیز انسان برای اهل بیت(ع) اشک می ریزد که در روایت داریم: «اشک بر امام حسین(ع)، نظر کردن به روی ایشان(که امروز نگاه به ضریح ،گنبد، مجلس و کتیبه حضرت(ع) است) و بوییدن خاک کربلا دل انسان را نرم می کند».
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تابع امام زمان(عج) چه در دوران غیبت و چه در دوران ظهور باشیم و به دستورات حضرت(ع) را بدون چرایی عمل کنیم، باید نرمی و عطوفت قلب داشته باشیم. اساساً جنایات بزرگ تاریخ در سایه قساوت قبل رقم خورده است. چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به سپاه یزید فرمودند: دل های شما بر اثر مصرف حرام سنگ شده است.
پایان پیام/376منبع: شبستان
کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان آیت الله مومن مجلس استان بوشهر روزنامه مقام معظم رهبری ایران حادثه تروریستی زاهدان دعای غیبت سبک زندگی منتظرانه وظایف منتظران منتظران ظهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه قم: مردم قدردان پلیس برای اجرای طرح نور باشند
امام جمعه قم با بیان اینکه دختران و بانوان باید حجاب و عفاف خود را حفظ کنند، گفت: مردم در دهه کرامت در زبان و عمل از تلاشهای نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور قدردان باشند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سیدمحمد سعیدی در خطبههای این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به جریانشناسی نفاق در عصر نبوی بر اساس آیات سوره توبه به آیه 99 این سوره اشاره کرد و اظهار داشت: افراد ضعیف و ناتوان، افراد بیمار و افرادی که وسیله لازم برای رفتن به جبهه را نداشتند در آیه قبل از رفتن به جبهه معاف شدند و در این آیه خداوند خطاب به رسول اکرم (ص) به گروه چهارمی اشاره میکند که از رفتن به جبهه معذورند و آنها افرادی هستند که توان مالی برای رفتن به جبهه را ندارند ولی از این مسأله ناراحت بودند و اشک حسرت میریختند.
وی با بیان اینکه روحیه خوب، قوی و عالی که برخی از سربازان در صدر اسلام داشتند و عاشق رفتن به جبهه بودند یکی از عوامل پیشرفت سریع اسلام در صدر اسلام بود، گفت: در ایام 8 سال دفاع مقدس هم افرادی بودند که در شناسنامه خود دست میبردند تا بتوانند در جبهه حضور یابند و مطمئناً این افراد در نزد خداوند با افرادی که به هر دری میزدند تا در جبهه و جهاد شرکت نکنند فرق دارند.
امامجمعه قم در خطبه دوم با اشاره به 25 شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) افزود: در چنین روزی عوامل مزدور شاه خائن به مدرسه فیضیه قم حمله کردند و مراسم سوگواری که به همت آیتالله گلپایگانی برگزار شده بود را به هم زدند و مردم را کتک زدند ولی این حادثه سرآغاز نهضت اسلامی بود که به پیروزی انقلاب منجر شد.
وی با اشاره به دو قطعه تاریخی در رابطه با شهادت امام صادق (ع) گفت: منصور دوانیقی قصری به نام حمراء داشت که وقتی در آن قصر مینشست آن روز را روز ذبح و سربریدن میگفتند؛ روزی منصور درون قصرش نشسته بود و دستور داد که امام صادق (ع) را در هر حالی که باشند به قصر بیاورند؛ پسر سنگدل منصور بدون اذن امام وارد منزل ایشان شد و ایشان را با پای پیاده و تنها با پیراهنی که در تن داشتند به قصر منصور آورد و منصور بهمحض ورود ایشان شرع به فحاشی و بیاحترامی کرد و قصد جان ایشان را داشت که به خواست خدا خواستهاش محقق نشد و اوضاع دگرگون شد و نتوانست به نیت شوم خود برسد.
آیتالله سعیدی ادامه داد: منصور دوانیقی یک بار دیگر در یک اقدام بی شرمانه به حاکم خود در مدینه دستور داد تا خانه امام را در مدینه آتش بزنند و آن مرد خبیث هم این کار را کرد و آتش وارد خانه و اتاقها شد و امام در حالی که برای نجات اهلبیت خود از میان آتش عبور میکردند میفرمودند من فرزند ابراهیم خلیلالله هستم.
ائمه (ع) داعیه برپایی حکومت الهی داشتند
وی به نکتهای درسآموز از وقایعی که برای امام صادق (ع) افتاده اشاره کرد و گفت: تمام این مصیبتها بر اهلبیت برای این بود که ائمه در طول امامتشان دنبال برپایی حاکمیت الهی بودند درحالیکه اگر ائمه گوشهای مینشستند و چند نفر را دور خود جمع میکردند و به بیان مسائل شرعی و اخلاقی میپرداختند کسی با آنها کاری نداشت.
کسی که بگوید دین از سیاست جدا است چیزی از اسلام نفهمیده است
امامجمعه قم با بیان اینکه حاکمان زمان میدانستند که امام صادق (ع) بر حسب وظیفه الهی داعیه امامت دارند و امام از طرف خداوند مسئول دین و دنیای مردم است، افزود: ما هم به پیروی از مکتب و سیره امام صادق علیهالسلام نمیتوانیم بگوییم دین مردم به حکومت ربطی ندارد و دین از سیاست جدا است؛ کسی که میگوید دین از سیاست جدا است و حکومت به دین مردم ربطی ندارد از اسلام، دین و سیاست هیچ چیزی نفهمیده است.
وی در ادامه به عملیات ترکیبی وعده صادق اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات در این ابعاد گسترده و چندلایه محاسبات چند کشور قدرتمند را به هم ریخت بهگونهای که بعد از این عملیات حتی تظاهرکنندگان متعرض به نتانیاهو در اسرائیل در خیابانهای تلآویو تصویر مقام معظم رهبری را حمل کردند و خطاب به رهبر معظم انقلاب شعار دادند که ما را از دست نتانیاهو نجات دهید.
آیتالله سعیدی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بارها از جمله در روز معلم امسال درباره فلسطین فرمودند هیچ راه حلی برای حل مسئله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، مسیحی و یهودی آن وجود ندارد و عادیسازی روابط مشکل را حل نمیکند.
بیداری دانشجویان آمریکایی و اروپایی، مخاطبشناسی رهبر معظم انقلاب را نشان داد
وی در رابطه با حوادث این روزهای دانشگاههای آمریکا و اروپا و اعلام حمایتشان از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات وحشتناک اسرائیل، گفت: این اقدامات یادآور تدبیر رهبر معظم انقلاب است که چند سال پیش در کمال امید به آینده روشن و با توجه به پیچ تاریخی دنیا برای جوانان اروپا و آمریکا دو نامه نوشتند و از جمله ابعاد این نامهها بُعد مخاطبشناسی آن است که در برقراری تعامل فرهنگی، مخاطب خود را نه دولت مردان، سیاستمداران و نخبگان غربی؛ بلکه جوانان و نسل آیندهساز آن کشورها قرار دادند.
امامجمعه قم افزود: از ابعاد این نامهها تلاش برای تحقق امر بیداری جوانان و ملتهای آزاده است زیرا این یک راهبرد اسلامی است که خداوند وضعیت انسانها را هنگامی تغییر میدهد که انسانها خودشان را تغییر دهند و بیداری اولین گام در تغییر است.
وی با بیان اینکه استکبار جهانی و دشمنان بشریت همواره در مقابل بیداری امتها احساس خطر کردند و هر نهضتی که برای بیداری آنها از بندهای استثمار و استعمار قد علم کرده خاموش کردهاند، گفت: استکبار جهانی میداند که اگر این بیداری شکل بگیرد مانع منافع نامشروع آنها خواهد شد.
برخی جریانهای داخل کشور در برابر بیداری دانشجویان آمریکایی و اروپایی خفقان گرفتهاند
آیتالله سعیدی تصریح کرد: اکنون ملتهای آزاده جهان با طوفان الاقصی بیدار شدهاند؛ ولی برخی از افرادی و جریانهایی که برای اخبار موهونی که استکبار جهانی و رسانههای غربی منتشر میکنند جوسازی میکنند در برابر این موج بیداری خفقان گرفتهاند و ما با شناخت ماهیت پلید این جریانها با فریاد مرگ بر منافق به آنها پاسخ میدهیم.
وی در ادامه با اشاره به آغاز دهه کرامت در روز پنجشنبه هفته بعد، تصریح کرد: آستانهای مقدس این دهه را با برنامههای متنوع و هدفمند خود گرامی میدارند؛ سرآغاز این دهه گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها است و در میانه این دهه از امین ولایت و عزیز برادر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ یاد میشود و از امام زادههای واجبالتعظیم تکریم خواهد شد و در نهایت از میلاد سراسر نور خورشید امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تجلیل میشود.
خروجی دهه کرامت باید قوت گرفتن عمل به دستورات دینی باشد
امامجمعه قم گفت: باید بدانیم که خروجی دهه کرامت فقط شادی و بزرگداشت نیست؛ بلکه باید بیان فضائل و مناقب اهل بیت (ع) و عمل به دستورات آنان خروجی دهه کرامت باشد؛ خروجی دهه کرامت باید ارتقاء ارادت و محبت مردم به اهل بیت (ع)، بالا رفتن معرفت مردم نسبت به حق اهل بیت (ع) و قوت گرفتن عمل به احکام دینی به ویژه از ناحیه بانوان و دختران باشد که روز میلاد حضرت معصومه (س) به روز دختر مزین است.
وی افزود: دختران و بانوان باید با تأسی به حضرت معصومه سلاماللهعلیها، در عین حضور در جامعه و خدمت به مردم با کارهای مناسبشأن شان، حجاب و عفاف خود را حفظ کنند و توطئه دشمن را برای رواج بیبندوباری خنثی کنند.
آیتالله سعیدی تأکید کرد: مردم در این دهه در زبان و عمل از تلاشهای نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور قدردان باشند و جوانان قم برای جوانان ساکن شهرهای دیگر الگو باشند و از رسانههای میخواهم که در دهه کرامت شادی به سبک اهل بیت (ع) را ترویج کنند.
وی همچنین با اشاره به سفر رئیسجمهور در هفته آینده به استان قم گفت: انشاءالله این سفر رئیسجمهوری سختکوش، متواضع و انقلابی مانند سفرهای دیگرشان به شهرهای دیگر و سفر اولشان به استان قم برای مردم این استان پر از خیروبرکت باشد.
انتهای پیام/.