Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مختاری با اشاره به وضعیت تحقیقات و پژوهشی ها در سطوح مختلف حوزوی و دانشگاهی و وجود سرقت های علمی، گفت: باید خون بگرییم که مقابل دانشگاه ها رساله به فلان مبلغ فروخته می شود؛ امروز با مصیبت سرقت علمی مواجهیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری «نخستین همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی- اسلامی»، صبح امروز (یکشنبه، 5 اسفند) در سالن اجتماعات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام «محمدحسین مختاری» در این نشست با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جمع دانشجویان و طلاب حوزه علمیه قم مبنی بر تولید ایده و فکر، نظریه پردازی، به ویژه در حوزه علوم انسانی اسلامی، گفت: معظم له در حقیقت مولفه های اصلی یک تحقیق موفق را در نشست هایی که با جامعه علمی کشور داشتند، متذکر شدند.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: بدیهی است که در ایران با سابقه علمی و تاریخی، افراد فرهیخته و صاحبان قلم، در پروسه مطالعات و تحقیقات خود به ایده های جدیدی رسیده و آن را به مخاطبان منتقل می کنند. قطعا رساله ها و پایان نامه ها و مقالات باید حاوی پیام های جدید برای مخاطبان باشد. پدیده مکتوب در قالب مقاله یا کتاب باید با خودش یک پیام برای سایرین داشته باشد.

 

وی ادامه داد: پدیدآورندگان آثار چه در حوزه گفتار و چه در حوزه نوشتار باید با خود ایده های نو داشته باشند، اگر صرفا پرداختن به ایده های دیگران یا شرحِ صرف بر نظرات آنان باشد اگرچه که مفید باشد اما پیام جدیدی به مخاطب منتقل نمی شود.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه باید به نکات کلیدی و محوری در افق علمی، دانشی، بینشی و معنوی جامعه توجه داشت، ابراز کرد: بنابر این، فلسفه برگزاری همایشی با عنوان آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی و حوزوی در واقع هموار کردن همین راه است که تمهیداتی برای پرداختن به نظرات و ایده های جدیدی که برای انسان نافع است، فراهم شود.

 

وی تصریح کرد: شاید از هفت هشت ماه قبل، دانشگاه مذاهب اسلامی به این فکر افتاد که یک چنین همایشی را با حضور شخصیت های فرهیخته و افراد دغدغه مند در حوزه تالیف، تدوین و نشر آثار علمی ترتیب دهد که یک پیام علمی برای کشور داشته باشد و نتیجه گیری آن فصل جدیدی را برای علاقه مندان به تحقیق باز کرده و از تکرار مکررات و تقلید از قلم دیگران و منسوب کردن مکتوبات دیگران به نام خود به عنوان آفت پرهیز شود و جامعه علمی ما به سمت و سویی برود که در علوم انسانی نظریه پردازی و سازندگی داشته باشد.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: اتفاقا امروز در غرب بیشتر از علوم پایه و علوم تجربی به علوم انسانی توجه دارند و در این حوزه بسیار کار کرده اند، به ویژه در بحث های تئولوژی و فلسفه های مضاف و کمتر در مباحث آنها تکرار دیده می شود به گونه ای که هر عنوان پیام جدیدی را برای مخاطب خود دارد و هر محققی که آن اثر را بخواند پس از مطالعه به یک جهش و هیجانی برای دنبال کردن بحث می رسد.

 

وی با بیان اینکه البته ما در حوزه محتوا به غرب نقدهایی داریم، گفت: با این وجود، بحث سر مِتدولوژی است که چگونه آنها از هر پاراگراف معنی استخدام و پیام خود را به مخاطب منتقل می کنند؟ امروز ما با مصیبت سرقت ادبی وکپی-پیست کردن در رساله ها و پایان نامه ها مواجهیم، باید خون بگرییم که مقابل دانشگاه ها می نویسند: «رساله دانشگاهی با فلان مبلغ به فروش می رسد» و این ایراد متوجه همه نهادهای کشور است.

 

حجت الاسلام مختاری در ادامه بیان کرد: رهبری معظم انقلاب ۲۰ سال قبل در صحبتی یک ساعته در قم که در مورد وظایف حوزه داشتند، در مورد نیازسنجی و محتوا سخن گفتند و این امر از منویات دیرینه معظم له است. امروز شخصیت های علمی و دانشگاهی کم نیستند که بازنشسته شدند و هنوز دست به قلم هستند و برای ما الگو محسوب می شوند.

 

وی تاکید کرد: نخستین همایش ملی «آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی- اسلامی» با همکاری 30 دانشگاه با حضور روسا، معاونان و جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس، روز چهارشنبه، 8 اسفند برگزار می شود.

 

حجت الاسلام مختاری ابراز کرد: در این همایش 130 مقاله، 25 مصاحبه و 20 مورد سفارش مقاله داشته ایم. از سوی دیگر ذیل برنامه های همایش و در جلسات افتتاحیه سه پنل ارایه می شود که پنل اول «بایسته های پژوهش»، پنل دوم «کاربست پژوهش و علوم انسانی اسلامی» و پنل سوم «اخلاق پژوهش و حقوق مالکیت معنوی» نام دارد که به صورت همزمان برگزار می شود.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود با طرح این پرسش که «ریشه این معایب در حوزه تحقیقات اعم از دانشگاه و حوزه چیست؟»، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن است که قانونی در این مورد وضع شود و جلوی این سرقت های ادبی گرفته شود. هر کس برای خود حقی دارد، در کشوری که در آن شعائر ما پیروی از دین و کتاب و سنت با محوریت اخلاق است چنین وضعیتی پسندیده نیست.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب آیت الله مومن استان بوشهر مجلس روزنامه مقام معظم رهبری اردبیل ایران دانشگاه مذاهب اسلامی حجت الاسلام مختاری نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۹۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه، رییس، دبیر و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد را منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس)، ابراهیم نبیونی (دبیر) و علی سعداله، محمدحسین عسگرپور، کامران جعفری، مسعود حسنلو، ابوالقاسم رئیسی،  علیرضا کلانترمهرجردی و محمدصادق سبط‌الشیخ انصاری را برای مدت دو سال به‌عنوان اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد منصوب کرد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می شود. این پارک با توجه به رسالت جهاددانشگاهی و ظرفیت های موجود در این نهاد و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏ زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری با حوزه نفوذ ملی آغاز به کار کرده است.

شبکه گسترده جهاددانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالا را در سراسر کشور فراهم می کند.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این پارک به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

گفتنی است، بر اساس ابلاغ رییس جمهور، شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به کار خود پایان داد
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان