Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انطباق با نیازهای فعلی و آتی کشور، دو امکان جدید برای اسناد خزانه اسلامی دولت را تصویب کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، براساس پیشنهادهای معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور و پیگیری های انجام شده؛ همچنین برای انطباق با نیازهای فعلی و آتی دولت، مبالغ مربوط به حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی براساس یک شاخص قیمتی محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر آن پرداخت آن مبالغ نیز در قالب کوپن های سود توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب می شود.
بر این اساس، مبالغ حفظ قدرت خرید مربوط به دوره زمانی تاریخ انتشار تا تاریخ سررسید بر مبنای یک شاخص قیمتی مشخص (همچون تورم) محاسبه و در قالب کوپن های سود در تاریخ های تعیین شده پرداخت می شود.
برابر این گزارش، بر اساس تصویب کمیته یادشده، اسناد خزانه اسلامی را می توان با سهام دولت تعویض کرد. در این صورت، دارنده اسناد خزانه اسلامی این اختیار را دارد تا در سر رسید، اسناد خود را با سهام شرکت ها یا واحد های سرمایه گذاری تحت تملک دولت تعویض کند. همچنین نسبت تعویض می تواند در ابتدای انتشار اسناد خزانه اسلامی یا پس از آن تعیین شود.
به گزارش ایرنا، اسناد خزانه اسلامی یک ابزار مالی مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذینفعان و تامین کنندگان منابع است که در چارچوب ظرفیت های قوانین بودجه سنواتی، به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود.
اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی نام است که خزانه داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسیدهای حداکثر تا سه سال منتشر کرده و در قبال بدهی های قطعی بخش دولتی و با توافق بستانکاران به صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می دهد.
برپایه این گزارش، در واقع دولت می تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک ها، پیمانکاران پروژه های کوتاه مدت یا تامین کنندگان نیازهای جاری و به طور کلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه های جاری و کوتاه مدت خود را تامین مالی کند.
این اسناد بدون کوپن سود است و در سررسید، معادل قیمت اسمی تسویه می شود.
اقتصام**9132 **1559

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اسناد خزانه اسلامي مصوبه كميته فقهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

وزیر راه با اشاره به وجود اختلاف درباره زمین‌های محدوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران با شهرداری گفت: امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن با آزادسازی این منطقه وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه 17 تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم 17 متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم 30 متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از 17 متر در محدوده 30 متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه 17 اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده 30 متری از حریم 17 متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: 13 هزار پلاک در منطقه 17 تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده حریم 30 متری تونل ریلی منطقه 17 تهران امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان تصویب شد
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • صدور اسناد تک برگ در گروه‌های مشاع به نام دولت
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد