رعایت حقوق حیوانات حساسیت ما را در مورد حقوق سایر موجودات نشان میدهد
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۳۳۳۱
عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رعایت حقوق حیوانات حساسیت ما را در مورد حقوق سایر موجودات نشان میدهد. خشونتهای مدنی تابع خشونتهایی است که ما با حیوانات انجام میدهیم.
به گزارش ایسنا، محسن معتمدی ظهر امروز در نشست صدای بیصدایان که در آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان کرد: گفته شده است از زمانی که انسان به اهلیکردن حیوانات خصوصاً در اروپا پرداخت، این امر الگویی شد برای سلطهگریهای انسان و طبیعتاً این مسئله ارتباطی با عدالت اجتماعی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در چنین مباحثی منظور من از حیوانات غیرانسانی، "Non-human animals " است که در ادامه بحث از همان حیوان نام میبرم. صدای بیصدایان عنوان قابل توجهی است، کلمه عجم که به معنای غیرعرب معنا شده، در ریشهشناسی به معنای گنگ و نامفهوم است که به لحاظ معناشناسی با کلمه ابهام از یک ریشه است و بسیار عنوان با ریشهشناسی کلمات ربط و نسبت دارد.
معتمدی عنوان کرد: از بهگود گیتا یکی از متون هندویی، من جملهای را نقل میکنم. کارگردان معروف، شان مونسون که فیلمهای مستند خوبی را درباره حقوق حیوانات میسازد هم این جمله را در فیلمش استفاده کرده بود: «ما زمانی آگاهی داریم که رنج هر مخلوقی را در درون خودمان احساس کنیم». جوزف کمبر، اسطورهشناس معروف، جملهای مرتبط با همین موضوع آورده: «بیداری به چه معناست، بیداری رابطه با ضرب آهنگ هستی است. مادر صورتی میتوانیم ادعا کنیم که بیداریم که با ضرب آهنگ کلی عالم هستی ارتباط داشتهباشیم».
عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: آزار به حیوانات منجر به آزار به انسانها میشود، بیتوجهی به حقوق حیوانات، بیتوجهی به حقوق انسانها است. شاید در مورد شرح حال برخی از این دیکتاتورها دیده باشیم که صدام حسین زمانی که نوجوان بوده در مسیر رفتوآمد مدرسهاش با خودش میله آهنی داشته و گربه و سگهایی را که در مسیر راهش بودند را میزده لذا چنین افرادی به جاهایی میرسند که به انسانها لطمه میزنند و تشنه خون انسان میشوند.
وی با اشاره به اینکه«در بحث حقوق حیوانات توجه به ادیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است»، گفت: خصوصا منشا بسیاری از این بیتوجهیها به حیوانات از غرب مسیحی میآید، این یک واقعیت است که کسانیکه در تاریخ ادیان و همچنین ارتباط ادیان با یکدیگر با حقوق حیوانات کار کردهاند به این مسئله اشاره کردهاند که مسیحیت یکی از عوامل ویرانگر مسئله حقوق حیوانات است. زیر بنای فرهنگی بخشی از جهان غرب دین مسیحیت است که خود آن میراث بر دو سنت، یهودیت و یونان است. از طرفی اهمیت مسئله را بالا میبرد که فرهنگ غالب در جهان، فرهنگی است که حاصل پیشرفهای علمی بوده و غربیها این فرهنگ را با خودشان به همه جای دنیا بردهاند.
معتمدی مطرح کرد: بررسی ادیان برای شناخت پیشینه فرهنگی، دینی و سنتی هم در جهان غرب و به تبع ن در کل دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. البته در این حوزه تحولاتی هم اتفاق افتاده، تحقیقات علمی که در حوزه اکولوژی و زیستشناسی اتفاق افتاد اطلاعاتی را در اختیار بزرگان ادیان و افراد قرار داد و آن نگاه اولیهای که به حیوانات داشتند دستخوش تغییر میشود.
وی ادامه داد: خصوصا دینی مثل مسیحیت که ریشه نگاه مسیحیت، یکی از آن یهودیت است، با توجه به منطقه جغرافیایی یهودیت حیواناتی در خاور نزدیک بودند که این حیوانات از پیچیدگی زیادی برخوردار نبودند و چون حیواناتی هستند که از آن پیچیدگی برخور دار نیستند، نوع نگاه بزرگان دین و زمانیکه آن دین پدید میآید، مبتنی بر شناختی است که از این حیوانات دارند.
عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه«تحول دیگر در حوزه ادیان، مسئله گفتگوهای بینالادیانی است»، گفت: این امر باعث شد دینهای غربی، یهود، اسلام، مسیحیت و حتی زرتشتی نگرشی در مورد حیوانات با نگرشی که ادیان شبه قاره هند و یا خاور دور داشتند از موضعگیریهای یکدیگر بیشتر مطلع شوند. با توجه به نگرشهای جدیدی که به دست آوردند و تحولاتی که در حقوق حیوانات در ادیان دیگر افتاده، بیشتر نگاه مداراگرانهای نسبت به حیوانات دارند که بعد از آن طبیعتا بیشتر مورد سوال قرار خواهد گرفت.
معتمدی تصریح کرد: نکته دیگر این است که به هیجوجه مسئله سادهای نیست، به راحتی نمیتوان گفت که فلان دین طرفدار حقوق حیوانات است به این دلیل که... به عنوان مثال، فرض کنید در معبدی ما نمادی از فلان حیوانی را داشته باشیم و بگوییم این دین طرفدار حقوق حیوانات است که به هیچ وجه اینگونه نیست. از طرفی تاریخ تحولات ادیان به گونهای است که نمیتوانیم یک حکم واحد داشتهباشیم. امکان دارد یک دین در آغاز پیدایشش یک موضعگیری داشتهباشد و پس از آن به شکل دیگری باشد و به این ترتیب مسئله آسان نمیشود.
وی افزود: مسئله دیگر این است که آن دیگری کیست؟ واحد اخلاقی آیا فقط انسان است یا موجودات دیگر را هم شامل میشود. دو رویکرد در این جا داریم؛ ما در مورد رویکردهایی که ادیان دارند نمیتوانیم حرف نهایی را بزنیم، ادیان از یک لحاظ حامی حیوانات هستند و با همدلی به حیوانات توجه میکنند. از آن طرف هم نباید ساده دلانه حرف زد، بلکه مواردی هم داریم در همه ادیان که این افراد این رویکرد مثبت را ندارند.
عضو هیئت علمی گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد:حتما اطلاع دارید که آیات و روایات متعددی را داریم که اینها در مورد رعایت حقوق حیوانات و جانوران بیان شدهاند و خصوصا افرادی که حامی محیطزیست هستند از این آیات استفاده میکنند و کتابها و مقالات زیادی در این زمینه نوشته شدهاند.
معتمدی اظهار کرد: ما موارد منفی هم زیاد داریم، همه ادیان خصوصا ادیان غربی و مسیحیت، آنتروپومتری، یعنی انسان محور است، به عبارت دیگر حتی اگر توصیههای مثبتی را در حقوق حیوانات میبینیم به این معناست که در نهایت در خدمت بشر است و انسانها از آن استفاده میکنند. موارد دیگر هم مانند گونه پرستی و نوع پرستی، بزرگان اخلاق و فعال حقوق حیوانات از آن نام میبرند که زمینه ریشه در صفر پیدایش، تورات دارد.
وی تاکید کرد: اما چه باید کرد ادیان به نوعی شمشیر دو لبه هستند، یعنی هم میتوانند پایمال کننده حقوق حیوانات باشند و هم طرفدار و مدافع حقوق حیوانات. اگر بخواهیم به قضیه اساسیتر نگاه کنیم، ما سوالی را از یک منبعی، میتوانیم کنیم که در آن زمان مطرح بوده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: خشونت مدنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این اولین ربات انساننمای تمامالکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
مرکز نوآوری ربات انساننمای پکن، Tiangong را معرفی کرد؛ ربات انساننمایی که میتواند مانند انسان راه برود و با سرعت ۶ کیلومتربرساعت بدود. تیانگونگ اولین ربات انساننمای کاملاً الکتریکی است که به چنین قابلیتی دست پیدا میکند.
ربات تیانگونگ با قد ۱۶۳ سانتیمتر و وزن ۴۳ کیلوگرم بهگونهای طراحی شده که توانایی دویدن پایدار را دارد. این ربات از چند دوربین و یک واحد اندازهگیری اینرسی با دقت بالا (IMU) و حسگرهای سهبعدی استفاده میکند که امکان درک محیط و مسیریابی دقیق را برای آن فراهم میکند.
ربات به حسگرهای نیروی بسیار دقیق برای بازخوردگیری از نیروهای واردشده از جهات مختلف مجهز شده است.
تیانگونگ از روش جدید یادگیری حرکت به نام «یادگیری تقویتی تقلیدی پیشبینیکننده» استفاده میکند که نقشی حیاتی در دستیابی به قابلیت دویدن طبیعی ربات ایفا کرده است.
توسعهدهندگان بر اهمیت سازگاری تیانگونگ با محیطهای مختلف تأکید کردهاند و گفتهاند که امکان ارتباط باز و ارتقای سطح عملکرد نرمافزاری و سختافزاری ربات میسر است. تطبیقپذیری ربات موجب میشود که برای کاربردهای مختلفی کاربردی باشد.
تیانگونگ حتی بدون استفاده از «بینایی» خود میتواند از روی سطح شیبدار و پلهها حرکت کند که نشاندهندهی قابلیت آن برای سازگاری با محیطهای متغیر است. علاوهبراین در برخورد با موانع یا زمینهای ناهموار، حالت گامهای خود را تنظیم میکند.
معرفی تیانگونگ پیشرفت فراوانی را در توسعهی رباتهای انساننما نشان میدهد. قابلیت این ربات برای دویدن طبیعی، نشاندهندهی کاربردهای بالقوهی آن در زمینههای مختلف ازجمله عملیات جستوجو و نجات و واکنش سریع و صنعت تولید است.
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری