Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:19:27 GMT

5 دهه مذاکرات بی‌حاصل

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۷۸۲۸

5 دهه مذاکرات بی‌حاصل

تهران- ایرنا- با وجود انجام اقدامات متعدد از سوی کره شمالی پس از مذاکرات سنگاپور در زمینه‌هایی همچون تخریب تاسیسات آزمایش سلاح‌های اتمی و موشک‌های بالستیک دوربرد، آمریکا در این مدت هیچ اقدام عملی‌ای در راستای برداشتن تحریم‌ها و کاهش فشارها بر کره شمالی انجام نداده است.

هانوی پایتخت ویتنام طی روزهای 8 و 9 اسفند (27 و 28 فوریه) شاهد دومین دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از روز شنبه مسافرت 4500 کیلومتری خود از پیونگ‌یانگ به هانوی را آغاز کرده تا بعد از 60 ساعت سفر به مقصد برسد. بر اساس گزارش‌ها کیم جونگ‌ ایل پدر رهبر کره شمالی و کیم ایل سونگ پدربزرگ او نیز به دلیل ترس از پرواز از هواپیما استفاده نمی‌کردند. ظاهرا رهبر فعلی کره شمالی نیز علی‌رغم چندبار استفاده از هواپیما در سفرهای بین‌المللی کماکان به چنین سنتی پایبند است. سفر اون بنابر دعوت «نگویان پو ترانگ» (Nguyen Phu Trong) رئیس‌جمهور ویتنام و دبیرکل حزب کمونیست این کشور انجام می‌شود.

در همین حال رسانه دولتی کره‌شمالی دیروز (یکشنبه) گزارش داد که اگر نشست هسته‌ای ویتنام بدون نتیجه به پایان برسد، مردم آمریکا «هرگز از تهدیدهای امنیتی رها نمی‌شوند.» خبرگزاری «KCNA» که خبرگزاری رسمی کره شمالی است، همچنین دموکرات‌های آمریکا و دیگران را برای «طرح‌ریزی یک خرابکاری» در نشست دوم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. این خبرگزاری دولت ترامپ را متهم به این کرد که به خواسته و گفته‌های طرف‌های مخالف این مذاکرات گوش می‌دهند و آنها را اجابت می‌کنند.

KCNA در ادامه اعلام کرد: «اگر مذاکرات پیش روی آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق مردم کره بدون نتیجه، درست همان‌طور که مخالفان می‌خواهند به پایان برسد، مردم آمریکا هرگز از تهدیدهای امنیتی که از آنها می‌ترسند رها نمی‌شوند و مسئولیت هم گردن خودشان است.»

سران آمریکا و کره شمالی پیشتر و در 22 خرداد (12ژوئن) در سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده بودند. اما توافقات صورت گرفته در نشست سنگاپور علی‌رغم اجرا توسط کره شمالی با بدقولی‌های آمریکا روبه‌رو شد. ترامپ در نشست خبری خود پس از این دیدار اعلام کرد به محض آنکه روند هسته‌ای‌زدایی در شبه‌جزیره کره اجرایی شود، تحریم‌ها برداشته خواهد شد. تنها یک ماه بعد پژوهشکده 38 North در واشنگتن گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای که روز بیستم جولای از تاسیسات کره شمالی گرفته شده‌اند نشان می‌دهند که شماری از تاسیسات ایستگاه پرتاب موشک و ماهواره سوهائه که برای ساخت موشک‌های فضاپیما و همچنین موشک‌های بالستیک به کار می‌رفته در حال برچیده شدن هستند. این پژوهشکده در ادامه گزارش خود برچیدن این تاسیسات را که نقش مهمی در توسعه فناوری‌های برنامه موشک‌های قاره‌پیمای کره شمالی دارند نشان‌دهنده عزم این کشور جهت اعتماد‌سازی دانست.

این اقدامات اعتمادسازانه البته تنها مربوط به تاسیسات آزمایش سلاح‌های اتمی است و تاسیسات ذخیره و ساخت را در برنمی‌گیرد. کره شمالی به علت بی‌اعتمادی به آمریکا خواستار خلع سلاح گام به گام است و می‌گوید آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود به ازای هر قدم کره شمالی باید بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور را بردارد. دولت آمریکا اما بدون هیچ‌ضمانتی می‌گوید تنها زمانی کاهش تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد که این کشور تمام سلاح‌های اتمی و نیز توانایی‌های ساخت چنین تسلیحاتی را از بین ببرد.

آمریکا پس از مذاکرات سنگاپور نه‌تنها تحریم‌ها را کاهش نداده بلکه با فشار به طرف‌های مختلف بین‌المللی برای اجرای سخت‌تر آنها در چندین مورد به بهانه‌های مختلف کره شمالی را در زمینه‌هایی همچون حملات سایبری و پولشویی تحریم کرده است. سیر مذاکرات از سنگاپور تا هانوی تغییری در روند مذاکرات کره‌شمالی با دیگر روسای‌جمهور آمریکا نشان نمی‌دهد. باید تا آخر هفته منتظر ماند و دید آیا هانوی شاهد مذاکرات متفاوتی نسبت به پنج دهه مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی خواهد بود یا نه؟

**نتایج مذاکرات هسته‌ای، از 1977 تا 2008
«تنها تسلیحات هسته‌ای می‌تواند عامل بازدارنده در برابر نیروهای خارجی باشد که به دنبال ویران کردن کره شمالی هستند.» کره‌شمالی برای اجرا و رسیدن به این اصل نزدیک هفت دهه تلاش کرد. گرچه برنامه هسته‌ای این کشور در دسامبر 1952 و در بحبوحه جنگ با آمریکا به صورت صلح‌آمیز آغاز شد، اما در سال 1956 آمریکا تصمیم گرفت برخلاف بند 13 (د) قرارداد آتش‌بس جنگ کره، تسلیحات هسته‌‌ای‌اش را در خاک کره‌جنوبی مستقر کند.

با این نقض عهد توسط آمریکا که سه سال از 1950 تا 1953 با کره شمالی جنگیده و صدها هزار کره‌ای را کشته بود برنامه هسته‌ای کره‌شمالی سمت‌وسویی دیگر گرفت. در همین سال بود که برنامه هسته‌ای کره شمالی که تنها محدود به یک موسسه تحقیقاتی می‌شد با انعقاد قرارداد همکاری‌های فنی با شوروی وارد فاز عملیاتی شد. با وجود انعقاد این قرارداد همکاری، کره‌ای‌ها برای مقابله با تهدید اتمی آمریکا، در سال 1963 از شوروی درخواست کردند تکنولوژی و تسلیحات هسته‌ای در اختیار آنان بگذارد که البته با مخالفت شوروی مواجه شد.

در دهه‌های بعد برنامه هسته‌ای کره شمالی رشد زیادی داشت و درصدر برنامه توسعه صنعتی کره شمالی قرار گرفت. همین پیشرفت‌ها بود که باعث شد با افزایش فشارهای آمریکا به شوروی، کره شمالی مجبور شود قرارداد پادمان سه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شوروی در جولای 1977 امضا کند. کره شمالی پس از امضای پادمان سه‌جانبه در قبال دریافت چهار رآکتور آب سبک از شوروی، معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را در دسامبر 1985 امضا کرد.

این توافق با فراز و نشیب‌هایی همراه بود تا اینکه با فروپاشی شوروی متحد اصلی کره شمالی، فشارهای آمریکا بر کره افزایش یافت و این کشور را مجبور کرد در سال 1992 موافقتنامه پادمان‌های آژانس را رسما بپذیرد. در همان سال بازرسی‌های متعددی از سوی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی صورت گرفت اما با درخواست این بازرسان جهت بازرسی از دو سایت نظامی این کشور و فشارهای شورای امنیت در این راستا، کره‌شمالی در 12 مارس 1993 تهدید کرد از ان‌پی‌تی خارج خواهد شد. 1994 تحولات هسته‌ای کره بار دیگر در مسیر تنش قرار گرفت و آغاز فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی باعث شد بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کند.

متعاقب این تحریم‌ها آمریکا در ادامه سیاست چماق و هویج خود در ژوئن 1994 جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق این کشور را به دیدار کیم ایل سونگ رهبر وقت کره شمالی فرستاد. این دیدار در اکتبر 1994 منجر به تدوین یک «چارچوب توافق‌شده» بین دو کشور شد. آمریکا در این توافق متعهد شد در برابر توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی دو رآکتور آب سبک برای این کشور ساخته و تا زمان تکمیل اولین رآکتور در سال 2003 سالانه 500 هزارتن نفت به این کشور بدهد. درست یک ماه پس از این توافق کارشکنی‌های آمریکا در اجرای این توافق آغاز شد. آمریکا هربار به بهانه‌های مختلف در مسیر اختصاص بودجه برای تامین نفت و ساخت رآکتور برای کره شمالی موانعی ایجاد می‌کرد. با تمامی این مشکلات توافق 1994 نزدیک یک دهه دوام آورد.

در سال 2002 جورج بوش در نطق سالانه خود در کنگره کره شمالی را به همراه چند کشور دیگر «محور شرارت خواند.» با مشخص شدن قصد آمریکا جهت توطئه و رویارویی با کره شمالی در تابستان همین سال مقامات آمریکایی اعلام کردند کره شمالی در ازای دریافت فناوری غنی‌سازی بالای اورانیوم از پاکستان تکنولوژی ساخت موشک‌های بالستیک را به این کشور داده است. آمریکا به همین بهانه در دسامبر 2002 انتقال محموله‌های نفتی به کره شمالی را متوقف کرد و کره شمالی نیز در پاسخ به فریز برنامه هسته‌ای خود پایان داده و سال بعد از ان‌پی‌تی خارج شد. بازی «کج دار و مریز» مذاکرات اتمی اما کماکان ادامه پیدا کرد.

با ابتکار چین و موافقت دو کشور قرار شد مذاکرات هسته‌ای در قالب مذاکرات 6جانبه (شامل کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، روسیه، چین و ژاپن) ادامه پیدا کند. مذاکرات گروه 6جانبه در سال 2005 منجر به امضای سندی تحت عنوان «بیانیه اصول» شد که طبق آن کره شمالی باید بازی تکراری توافقات گذشته یعنی کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای و بازگشت به ان‌پی‌تی را بار دیگر انجام می‌داد. اختلافات آمریکا و کره شمالی بر سر تفسیر این سند باعث شد این توافق نیز به شکست بینجامد. کره شمالی پس از بی‌نتیجه ماندن توافق 2005 در سال 2006 با آزمایش اولین بمب اتمی خود به باشگاه کشورهای دارنده سلاح اتمی وارد شد.

**مذاکرات در دوره اوباما 2009 تا 2017
با تشدید فشار‌ها بر کره شمالی این کشور در مارس 2011 اعلام آمادگی کرد که دوباره و بدون هیچ پیش‌شرطی به میز مذاکرات 6جانبه بازگردد. پیرو این درخواست کره شمالی، در سال 2012 مذاکراتی بین این کشور و آمریکا در فوریه 2012 برگزار شد که بر اساس آن کره شمالی متعهد شد در برابر توقف تولید اورانیوم و موشک‌های بالستیک کمک‌های غذایی از آمریکا دریافت کند. آمریکا بار دیگر علی‌رغم تعهد خود در این توافق از ارائه کمک‌های غذایی به کره شمالی خودداری کرد. کره شمالی این نقض عهد آمریکا را با آغاز برنامه هسته‌ای و از سرگیری آزمایش‌های موشکی پاسخ داد و در سال 2013 سومین آزمایش اتمی خود را نیز آزمایش کرد. این آزمایش‌های هسته‌ای تا زمان دیدار ترامپ و اون 3 بار دیگر انجام شد.

**مذاکرات دوره ترامپ 2017 تا 2019
دونالد ترامپ در دوم ژوئن 2017 و 18 روز قبل از به دست گرفتن دولت آمریکا، اعلام کرد کره شمالی توانایی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای که امکان تهدید آمریکا را داشته باشد در اختیار ندارد. پنج ماه بعد و در پی آزمایش دو موشک قاره‌‌‌پیما، کیم جونگ اون اعلام کرد تمام خاک آمریکا در برد موشک‌های بالستیک کره شمالی قرار گرفته است. این گام با ششمین آزمایش اتمی کره شمالی در 3 سپتامبر همان سال تکمیل شد. این کشور توانست در ششمین آزمایش اتمی خود به فناوری کوچک‌سازی سلاح‌های اتمی پرقدرت دست پیدا کند.

این بحران پس از چند ماه تنش و جنگ لفظی دوطرف باردیگر به مذاکره ختم شد. در فوریه 2018 و در جریان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی که هیاتی سیاسی از کره شمالی نیز در افتتاحیه آن شرکت کرده بود، رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره امکان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی با این هیات صحبت کرد. به دنبال موافقت کره شمالی با از سرگیری مذاکرات رئیس‌جمهور کره جنوبی در هشتم مارس 2018 در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با ترامپ این درخواست را به رئیس‌جمهور آمریکا نیز ارائه کرد. در همان روز رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر ادامه اجرای تحریم‌های حداکثری علیه کره شمالی، این دعوت را قبول کرد. با مهیا شدن شرایط مذاکرات رئیس‌جمهور کره شمالی و رهبر کره شمالی 12 ژوئن 2018 اولین دیدار رهبران دو کشور را رقم زدند.

در این نشست توافق شد در صورت آغاز خلع سلاح اتمی کره شمالی تحریم‌های این کشور برداشته شده و تضمین‌های لازم امنیتی نیز به آن داده شود. با آغاز اقدامات اعتمادسازانه کره شمالی بار دیگر آمریکا با زیاده‌خواهی برداشته شدن تحریم‌ها را به شرایط سختگیرانه‌ای گره زد. تنها 6 ماه بعد از مذاکرات سنگاپور دولت ترامپ دست‌کم هشت بار به دلایل مختلف مانند پولشویی، حملات سایبری و حمل‌ونقل غیرقانونی، تحریم‌هایی علیه کره شمالی وضع کرد.

در ادامه این روند و در ماه دسامبر 2018 آمریکا بار دیگر سه نفر از مقام‌های عالی‌رتبه کره شمالی را به اتهام مشارکت در نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این اقدامات آمریکا باعث شد کره شمالی تهدید کند در صورت ادامه وضع تحریم‌ها برای همیشه روند خلع سلاح اتمی را متوقف خواهد کرد.

با وجود انجام اقدامات متعدد از سوی کره شمالی پس از مذاکرات سنگاپور در زمینه‌هایی همچون تخریب تاسیسات آزمایش سلاح‌های اتمی و موشک‌های بالستیک دوربرد، آمریکا در این مدت هیچ اقدام عملی‌ای در راستای برداشتن تحریم‌ها و کاهش فشارها بر کره شمالی انجام نداده است.
منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397،12،06
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فرهيختگان ديپلماسي سياسي روابط آمريكا و كره شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیاز‌هایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بند‌های توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه.

دیگر خبرها

  • امام جمعه رشت : بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • اعتراضات صهیونیست‌ها در مقابل منزل گانتس
  • بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • از کوره‌های آتشین تا نوک تیز؛ مدادها چگونه ساخته می‌شوند؟
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است