Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:21:13 GMT

منازعه قدرت سعودی

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۸۷۸۴

منازعه قدرت سعودی

تهران- ایرنا- محمد بن سلمان با وجود اینکه فقط یک قدم با رسیدن به تخت پادشاهی فاصله دارد، اما به دلیل مخدوش شدن اعتبارش در میان سیاستمداران غربی، به عنوان اصلی‌ترین متحد دربار سعودی و ماجراجویی‌های پرهزینه‌اش از جمله جنگ یمن، قتل مخالفان در خارج از کشور و تجهیز تروریست‌های تکفیری در جنگ‌های نیابتی منطقه‌ای علیه عراق و سوریه، جایگاه متزلزلی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه اعتماد در سرمقاله ای به قلم احمد دستمالچیان، آورده است: مدتی است که اختلاف میان ولیعهد و پادشاه بر سر مسائل کلان و استراتژیک اداره کشور کاملا علنی شده است. آنچه از تحولات عربستان سعودی به روشنی مشاهده می‌شود این است که پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در پرونده‌های عمده با یکدیگر اختلاف دیدگاه دارند.

چنین اختلافاتی در مورد مساله پرونده صلح اعراب و اسراییل نمود پیدا کرده‌بود، زمانی که ولیعهد عربستان سعودی از اظهارنظر در مورد طرح صلح ادعایی امریکا موسوم به «معامله قرن» منع شده‌بود و تلاش‌های او برای مذاکره با مقام‌های اسراییلی از سوی دربار ممنوع شد. در ادامه ناتوانی در جمع و جور کردن پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های جهان، پادشاه سعودی را نسبت به عملکرد پسرش بسیار ناخرسند و خشمگین کرد و باعث شد با وجود تمام اختیاراتی که برای پسرش گذاشته ‌بود، شخصا وارد عمل شود و تلاش کند تا بخشی از خسارات ناشی از این اقدام را کنترل کند.

سلمان بن عبدالعزیز، همانند همه پادشاهان پیشین سعودی در نیم قرن گذشته، معتقد به رویکرد به غرب و اتحاد با ایالات متحده امریکاست و اتحاد استراتژیک با غرب را مهم‌ترین سیاست خارجی عربستان سعودی تلقی می‌کند. در برابر ولیعهد جوان و جاه‌طلب سعودی، تصور می‌کند که در شرایط حاضر می‌تواند با تهدید غرب به شرق نگاه کند. در همین راستا، محمد بن سلمان تلاش کرد تا با سفر اخیرش به پاکستان، هندوستان و چین، استراتژی نگاه به شرق خود را عملی کند و در شرایطی که تصویر او در رسانه‌های غربی به دلیل اقداماتش در انحصار قدرت و سرکوب مخالفان به‌شدت مخدوش شده است، تلاش کرد تا به نوعی پایگاه جدیدی برای خود بسازد. این تحولات چهار سال بعد از مرگ عبدالله بن عبدالعزیز و جانشینی سلمان بن عبدالعزیز، نشانه استمرار تنازع قوا در دربار عربستان سعودی است و نشان می‌دهد که رقبای تخت سلطنت سعودی همچنان هر یک برای رسیدن به این تخت تلاش می‌کنند.

مشخص است که همچنان شاهزادگان سعودی چشم به جایگاه سلطنت دارند و همچنان یک نیروی باثبات در ریاض مستقر نشده است. اقدامات غیرمعمول و خارج از عرف محمد بن سلمان، از زمان رسیدن پدرش به قدرت، باعث شده است تا اختلافات در میان خانواده سلطنتی شدت بگیرد. اولین اقدام بن سلمان، در آغاز جنگ یمن به محض رسیدن به قدرت با مخالفت گروهی از مقام‌های بلند پایه مواجه شد که بلندپایه‌ترین قربانی آن ولیعهد وقت سعودی، مقرن بن عبدالعزیز، برادر پادشاه بود. گام بعدی محمد بن سلمان برای نزدیک کردن خودش به قدرت و حذف رقبا، استعفای اجباری و تحت فشار محمد بن نایف، عموزاده‌اش از مقام ولیعهدی بود، حالا یک سال و نیم بعد از رسیدن محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی، آخرین مانع در برابر او برای رسیدن به تخت سلطنت، شخص پدرش است.

بن سلمان آماده می‌شود که با ایجاد ائتلافی از متحدانش در دربار سعودی، شرایط را برای سلطنت خودش آماده کند و بسیاری معتقدند که انتصاب خالد بن سلمان، برادر کوچک‌ترش به قائم مقامی در وزارت دفاع، با انگیزه آماده کردن ولیعهد تازه برای دوران پادشاهی باشد و هدف آماده کردن خالد برای مقام وزارت دفاع و ولایتعهدی بعد از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان است.

هر چند که محمد بن سلمان، تاکنون در انحصار قدرت در اختیار خودش و کنار زدن رقبا موفق عمل کرده است، اما همچنان رقبایی در دربار سعودی برای قدرت او وجود دارند. اما ناظران معتقدند که به زودی موعد تعیین تکلیف وضعیت آینده پادشاهی سعودی فراخواهد رسید. محمد بن سلمان با وجود اینکه فقط یک قدم با رسیدن به تخت پادشاهی فاصله دارد، اما به دلیل مخدوش شدن اعتبارش در میان سیاستمداران غربی، به عنوان اصلی‌ترین متحد دربار سعودی و ماجراجویی‌های پرهزینه‌اش از جمله جنگ یمن، قتل مخالفان در خارج از کشور و تجهیز تروریست‌های تکفیری در جنگ‌های نیابتی منطقه‌ای علیه عراق و سوریه، جایگاه متزلزلی دارد.

محمد بن سلمان متوجه این موضوع است که اگر نتواند به سرعت هر چه تمام‌تر خودش را به عنوان فعال مایشاء دربار سعودی قالب کند، آنگاه به دلیل تردیدهای غربی، مخالفت‌های داخلی و بازخورد اقدامات جنجالی و ریسک‌هایش ممکن است تمام امتیازها و موقعیت‌ها را از دست بدهد. در برابر محمد بن سلمان، افراد دیگری همچون احمد بن عبدالعزیز از نسل اول شاهزادگان سعودی در کنار محمد بن نایف و متعب بن عبدالله از نسل دوم شاهزادگان، در کمین جایگاه محمد بن سلمان نشسته‌اند و به‌شدت با سیاست‌های او مخالفند. وقت برای بن سلمان خیلی زود می‌گذرد و او مجبور است که به سرعت برای همه این موانع، دست‌اندازها و مخالفان چاره‌اندیشی کند و هیچ بعید نیست که در تصورات این جوان جاه‌طلب، کودتایی بی‌صدا علیه پدرش هم در حال امکان‌سنجی و ارزیابی باشد.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،12،6
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد پادشاهي سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۸۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان به بیمارستان رفت

به گزارش جماران؛ تلویزیون رسمی عربستان، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده بستری شده است.

ایرنا به نقل از «عربی ۲۱» نوشت: دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.


 

دیگر خبرها

  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • چلسی پذیرای پیشنهاد سعودی‌ها برای رحیم استرلینگ
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد