Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@02:16:05 GMT

بهبود مبتلایان به سکته مغزی در نبود یک ژن خاص

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۹۸۰۰

بهبود مبتلایان به سکته مغزی در نبود یک ژن خاص

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند افرادی که فاقد یک ژن خاص هستند، پس از سکته مغزی بهتر از سایرین بهبودی حاصل می‌کنند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری دیلی میلی، این ژن خاص که CCR5 نام دارد اخیرا توسط محققان چینی در دو جنین مورد ویرایش قرار گرفت و کودکان متولد شده در برابر بیماری HIV دارای مصونیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داروی Maraviroc نیز که برای درمان HIV کاربرد دارد، این ژن را مسدود می‌کند.
زمانی که محققان داروی Maraviroc را برای مسدود کردن ژن CCR5 در موش‌ها به کار گرفتند، متوجه شدند کنترل موش‌ها بر اندام‌ها و تسلط آن‌ها در راه رفتن افزایش می یابد. بر اساس نتایج این بررسی محققان به این نتیجه رسیدند که احتمالا مسدود کردن ژن CCR5 می تواند موجب بهبود عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به سکته مغزی شود.
به منظور بررسی نقش این ژن بر قابلیت‌های حرکتی انسان‌ها، محققان 450 بیمار را که دچار سکته مغزی متوسط و شدید بودند مورد مطالعه قرار دادند. بسیاری از این بیماران فاقد ژن CCR5 بودند. چنانکه انتظار می‌رفت مشخص شد فرآیند بهبودی جسمی و روانی بیماران فاقد این ژن در مقایسه با سایرین بهتر پیش می‌رود. در واقع افراد فاقد این ژن پیشرفت‌های قابل توجهی در عملکرد حافظه، تکلم و توجه به امور مختلف نشان دادند.
به اعتقاد محققان فقدان این ژن احتمالا مانع از بین رفتن اتصالات سلول‌های مغزی در نزدیکی محل بروز سکته و تحریک سلول‌های دورتر برای تشکیل اتصالات جدید می‌شود. در مقابل مغز افراد دارای این ژن توانایی تغییر و سازماندهی مجدد سلول‌ها را ندارد.
سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می شوند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سكته مغزي حمله قلبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۹۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کبد مرد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که بر اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

مهدی احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، اظهار کرد: عمل پیوند عضو صبح امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ انجام و کبد محروم امیر حسین ربیعی ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

وی افزود: زنده‌یاد ربیعی چهار روز قبل بر اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر منتقل و علی‌رغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شده که پس از تأیید مرگ مغزی و رضایت اهدا عضو از خانواده، کبد وی جهت پیوند به شیراز منتقل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: علاوه بر کبد، قسمتی از استخوان زانوی اهداکننده عضو نیز جهت ترمیم به سه بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به متقاضیان پیوند زده شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است، از تلاش‌های مسئول و هماهنگ‌کنندگان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر تشکر کرد.

کد خبر 748028

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد