Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راستای اقدام سازمان تبلیغات آستان قدس رضوی، در زمینه کپی‌برداری سرود ملی و میهنی «ای ایران» که آن را به سرودی ایدئولوژیک و معطوف به گرایش‌های شیعی تغییر داده، موجی از انتقادات را در فضای مجازی به دنبال داشته است و این مسئله را به وجود می‌آورد که آیا چنین عملی منع قانونی دارد یا خیر؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه گفت‌وگویی با سامان احتشام که فارغ‌التحصیل رشته موسیقی و دارنده مقام اول پیانو کلاسیک و ایرانی داشتیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سامان احتشام، برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با کپی‌برداری سرود ملی «ای ایران» با اشاره به فرهنگ کپی‌رایت در ایران گفت: فرهنگ کپی‌رایت یا قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان موسیقی که به زبانی ساده‌تر، مالکیت انحصاری اثری منحصر به فرد برای مدتی معین است در کشور جا نیافتاده است و هر کسی به راحتی می‌تواند آهنگ دیگری را کپی کند و منع قانونی وجود ندارد، اما در اصل این حرکت غیر حرفه‌ای است و از نظر روانی بار منفی فراوانی برای هنرمندان و مؤلفان آثار در پی دارد.

مؤسس مرکز فرهنگی هنری «آوای باغ مهر» اظهار کرد: متأسفانه بدلیل اینکه صاحبان آثار موسیقایی آگاهی کافی نسبت به قوانین وضع شده در این زمینه، نداشته‌ و ندارند تاکنون نتوانسته‌اند حقوق خود را آن طور که باید مطالبه کنند.

وی افزود: هر آهنگ که سی سال از عمرش بگذرد امکان کپی کردن از آن وجود دارد. در تمام كشورها، از جمله ايران طبق قوانين، هر شخص حقيقی يا حقوقی به شرطی می‌تواند در اثر موسيقیایی دخل و تصرفی داشته باشد كه اجازه ‌خالق اثر را كسب كند اين اجازه معمولاً با پرداخت حقوق مادی و یا جلب نظر موافق صاحب اثر حاصل می‌شود، البته نباید از این واقعیت غافل شد که موسیقی در ایران از منظر حقوقی و جایگاه اجتماعی مهجور مانده است، اما متأسفانه با توجه به مشکلاتی که وجود دارد رعایت تمام و کمال قوانین کپی رایت در ایران باعث می‌شود بسیاری از آثار فاخر شنیده نشود.

احتشام اظهار کرد: حتی بعد از فوت هنرمند برای کپی کردن اثر هنری قوانینی وجود دارد و اگر هنرمند وارثی داشته باشد نمی‌توان بدون اجازه آن‌ها دخل و تصرفی در اثر ایجاد کرد، زیرا از لحظه‌‌ای که آهنگساز تصمیم می‌گیرد آهنگی را بسازد تا زمانی که اثری خلق و بدست مخاطبش می‌رسد، مراحل زیادی باید طی شود، اما در صورت کسب اجازه می‌توان آهنگ یا ترانه اثر را تغییر داد و اثری جدید خلق کرد. در رابطه با اثر ملی «ای ایران» نیز باید بررسی شود که آیا در اجرای قطعه مربوطه شرایط اخلاقی رعایت شده است یا خیر.

این مدرس پیانو گفت: در ایران دخل و تصرف در اثر هنری و ایجاد تغییر در آن از نظر تکنیکی اشکال ندارد و حق معنوی مالکان آثار هنری مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما آنچه مسلم است از لحاظ روحی تبعات فراوانی برای خالقان اثر به‌دنبال دارد. این در حالی است که در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود دارد اما به مرحله اجرایی نرسیده و هیچ تلاشی برای اجرا شدن آن صورت نمی‌گیرد به نظر می‌رسد تنها راهکار در شرایط موجود این باشد که افراد حقوق معنوی سایرین را از نظر اخلاقی رعایت کنند و در اسرع وقت برای نقض این قوانین چاره‌ای اندیشید.

وی اظهار کرد: بنابراین در رابطه با اثر ملی (ای ایران) که روی آن ترانه دیگری گذاشته‌اند باید بگوییم پس از گذشت بیش از سی سال از خلق این اثر اگر از صاحبان آن کسب اجازه شده باشد از نظر تکنیکی اشکالی به آن وارد نیست و با توجه به اجرایی نشدن قانون کپی‌رایت در ایران، اینکه عده‌ای معتقدند نباید دخل و تصرفی در آن شود، سلیقه شخصی آن‌هاست همانطور که ممکن است این کار مورد اقبال عده‌ای دیگر قرار گیرد و تا زمانی که قانون کپی‌رایت شفاف‌سازی و اجرایی نشود نمی‌توان به تولید چنین آثاری خرده گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سرود ای ایران قانون کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۱۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

ایسنا/خراسان شمالی دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر خراسان شمالی بر ضرورت حضور قوی و پررنگ هنرجویان استان در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر تاکید کرد و از حضور پنج تیم استان در این المپیاد ملی خبر داد.

مسعود مرواری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزشگاه‌های آزاد هنری تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا در حدود ۱۰ رشته این دوره از المپیاد شرکت کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های هنرستان هنرهای زیبا نیز تا پایان خرداد ماه فرصت دارند تا در چهار رشته تئاتر، سینما، ساز ایرانی و گرافیک شرکت کنند.

وی در ادامه به تشریح و تبیین اهمیت نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر پرداخت و با توجه به ظرفیت‌های خوب هنری در این استان، از دبیران رشته‌های مربوطه خواست تا نسبت به تولید آثار فاخر و قوی برای شرکت در این رویداد با تمام توان اقدام کنند.

مرواری با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد اسلامی به دنبال رصد هنرستان‌های پویاست، افزود: فعالیت و حضور قوی در این رویداد چشم انداز روشنی را پیش روی استان در راستای حمایت‌های بیشتر وزارتخانه خواهد گذاشت.

 وی همچنین بر تنوع آثار ارائه شده در کنار کیفیت تولیدات تاکید کرد و خواستار همراهی هنرجویان با استادان راهنما و بهره گیری از تمام توان و ظرفیت هنری شرکت کنندگان در آیین رویداد ملی شد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تهیه و تامین مواد اولیه، فضا و امکانات برای خلق آثار در رشته های مختلف از هیچ گونه حمایت و همراهی دریغ نمی کند و از این روی هنرجویان باید تمام دغدغه خود را صرف تولید آثار فاخر کنند.

دبیر استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت و نقش کار تیمی و گروهی در رشته های مرتبط تاکید کرد و از هنرجویان منتخب برای شرکت در این رویداد خواست تا از فرصتی که نصیب آن‌ها شده به درستی استفاده کنند، زیرا این اتفاق تحولی را در آینده هنری‌شان رقم خواهد زد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری ۴ عامل تخریب شیشه‌ مغازه‌ها و خودروها در ملارد
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است