Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@02:14:58 GMT

شعبده‌بازی عراقچی با برجام و FATF

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۸۲۰۹۱

شعبده‌بازی عراقچی با برجام و FATF

به گزارش خبرگزاری بسیج، «مهرداد لاهوتی» سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس -۵ اسفند ۹۷- در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «آقای عراقچی گفت که برای عبور از تحریم‌ها، باید به FATF بپیوندیم».

اظهارنظر عراقچی درخصوص لزوم تصویب FATF برای عبور از تحریم‌ها از چند منظر قابل بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو یکباره تحریم‌ها در روز اجرای برجام

اول اینکه، عراقچی-فروردین ۹۴- با اشاره به برجام تاکید کرده بود: «تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق». علاوه بر عراقچی، دیگر مقامات ارشد دولت نیز تاکید داشتند که در روز اجرای برجام- دی ۹۴- تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد.

در همین رابطه، «روحانی» - تیر ۹۴- گفته بود: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق...امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود». روحانی همچنین-اسفند ۹۴- گفته بود: «امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسئله نیز اعلام شده است».

همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا (دی ۹۴) لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود». ظریف علاوه بر این- ۲۶ دی ۹۴- گفته بود: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز- فروردین ۹۴- گفته بود: «در همان روز توافق کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد».

لازم به ذکر است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات مورد اشاره صریح رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. ایشان در سخنان خود در جمع اقشار مختلف مردم-مرداد ۹۵- با تأکید بر این مسئله تصریح کردند: «شش ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [در حالی که] خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟».

گفتنی است «علی ربیعی» وزیر سابق کار- ۴ اسفند ۹۷- در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرد که «با برجام شدت تحریم‌ها بیشتر شد».

در روزهای گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» گفته بود: «نفتی که اکنون ایران می‌فروشد، کمتر از مقداری است که قبل از برجام و زمانی که تحریم‌های سازمان ملل متحد وجود داشت، فروخته می‌شد اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را اجرا می‌کند».

آقای عراقچی باید توضیح بدهد که چرا علیرغم تاکید بر لغو تحریم‌ها به واسطه برجام در سالهای گذشته توسط دولتمردان، اکنون و با توجه به تجربه عبرت آموز توافق هسته‌ای، باز هم با منوط کردن لغو تحریم‌ها به موضوع FATF در حال تکرار آن مسیر خسارت بار است؟!

چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا تمام شود؟!

دوم اینکه، عراقچی-آذر ۹۴- در حالیکه آمریکا به واسطه عهدشکنی‌های گسترده و مستمر به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی» مشهور شده بود، در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «امضای وزیر خارجه آمریکا، اجرای موفق برجام را تضمین کرده است»!

اما بی دستاوردی برجام کار را به جایی رساند که عراقچی اذعان کرد که «مزایای برجام برای ایران نزدیک به صفر شده است».

دولت آقای روحانی در سال ۹۴ پیشاپیش و در مدت زمانی حدود ۲ ماه تمامی تعهدات خود را یکطرفه و نقد انجام داد ولی آمریکا از اولین روز اجرای برجام- در دولت اوباما- تا روز خروج از برجام-دولت ترامپ- هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرد.

بنابراین آقای عراقچی باید توضیح بدهد که با توجه به سرانجام «تضمینِ امضای وزیر خارجه آمریکا پای برجام»، حالا چه تضمینی هست که کارگروه ویژه اقدام مالی ( FATF) نیز به وعده‌های خود عمل کند؟!

در گزارش منتشر شده توسط FATF به صراحت اعلام شده که هدف اصلی این سازمان، جلوگیری و مسدودکردن مسیرهای دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

آقای عراقچی باید به این سؤال پاسخ دهد که چه تضمینی هست که بهانه‌های آمریکا با FATF تمام شود؟! ایران تا کجا باید یکطرفه امتیاز داده و منتظر عملی شدن وعده‌های طرف مقابل بنشیند؟!

وقتی ظریف - مهر ۹۷- در جلسه علنی مجلس، صراحتاً اعلام کرد که «نه بنده و نه آقای رئیس جمهور تضمین نمی‌دهیم که با اجرای لوایح مرتبط با FATF مشکلات حل شود»، حالا عراقچی چگونه می‌خواهد درخصوص رفع تحریم‌ها به واسطه پذیرفتن FATF تضمین بدهد؟!

اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF

سوم اینکه، دولتمردان و حامیان FATF به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا قرار است ایران در آینده به دستورات FATF عمل کرده و سپس با رفع تحریم‌ها از مزایای آن بهره مند شود.

این در حالی است که اکنون بیش از ۲ سال است که دولت در حال اجرای دستورات FATF است. دولت آقای روحانی ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF (اکشن پلن) را اجرا کرده است. آن ۴ بند باقیمانده نیز به دلیل الزام در تغییر قوانین، توسط دولت به مجلس در قالب ۴ لایحه ارائه شد. متاسفانه وزیر اقتصاد دولت یازدهم-طیب نیا- به نمایندگی از دولت به صورت پنهانی و بدون طی کردن سیر قانونی در مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و شورای امنیت ملی، با FATF توافق کرده بود! با اینکه بیش از ۹۰ درصد دستورات FATF توسط دولت اجرا شد، اما کوچکترین تاثیری در مبادلات بانکی ایجاد نشد.

آقای عراقچی باید به این سؤال پاسخ بدهد که چرا علیرغم اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند دستورات FATF (اکشن پلن)، کوچک‌ترین تاثیری در تحریم‌ها ایجاد نشد؟!

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود رکورددار انواع جرائم مشمول نظارت و تعقیب FATF هستند که مطلقاً مورد بازخواست و مضیقه‌های تحریمی این کمیته قرار نمی‌گیرند. گفتنی است عربستان با وجود این سوابق، تنها باید ۱۱ اقدام را برای عضویت در FATF انجام می‌داد که فقط هفت مورد را بنابر ادعای FATF انجام داده و هرچند عضویت کاملش هنوز پذیرفته نشده، اما هم اکنون عضو ناظر FATF می‌باشد. این کشور جزو موسسان یا تامین‌کنندگان اصلی گروهک‌های تروریستی مانند داعش و القاعده و بوکوحرام و… است.

توهین به شعور مردم!

چهارم اینکه، عراقچی- بهمن ۹۶- گفت: «هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای (برجام) رفع تحریم‌ها نبود»! این در حالی است که وی تنها در یک مورد، فروردین ۹۴ گفته بود که «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند، نه تعلیق».

وقتی یک عضو ارشد دولت، یکبار تاکید می‌کند که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود و سپس مدعی می‌شود که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌ها نبود و سپس تاکید می‌کند که با FATF از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، این رویکرد از یکسو توهین به شعور مردم و از سوی دیگر- با عرض پوزش و تأسف- نشانه شانه خالی کردن از مسئولیت است.

چه تضمینی هست که فردا آقای عراقچی نگوید، هدف از FATF عبور از تحریم‌ها نبود؟!

برجام نه تنها گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکرد، بلکه سفره مردم را نیز کوچک کرد. حکایت FATF نیز همین است. دولت آقای روحانی باید رویکرد غلط و خسارت بار چشم دوختن به نقطه‌های خیالی را متوقف کرده و با اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، وضع موجود را تغییر دهد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!