Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:31:31 GMT

برندهایی که از آب نگذشته‌اند!

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۸۳۱۷۲

برندهایی که از آب نگذشته‌اند!

اکثر مردم ایران با نام نساجی قائمشهر آشنا هستند اما این نام به اندازه بزرگی نامش نتوانسته در عرصه صنعت بزرگ بماند و سرش زیر سنگینی واردات عمده پارچه خم شده است.

نداشتن اطمینان به جنس داخلی نیز سبب شده سفارش دهنگان عمده پوشاک پس از تحویل سفارش خود، پیش از توزیع در بازار نشان‌های خارجی را به پوشاک تولید داخل برچسب بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشاک، صنعتی سودآور با ارزش افزوده بالا و اشتغال زایی مولد است که می‌تواند سهم صنعت نفت را در بسیاری از کشورهای نفتی از اقتصاد ناخالص داخلی به خود اختصاص دهد.   اهمیت این صنعت در اقتصاد به حدی است که بسیاری از کشورها از سود سرشار فروش نفت و حتی منابع معدنی و طبیعی چشم پوشی کرده و روی تقویت تولید و بازار صادراتی صنعت پوشاک تمرکز کرده‌اند.

ترکیه که شاید بارها نام آن را به عنوان کشور در حال توسعه صنعت پوشاک شنیده‌ایم، برای تحقق صادرات 250 میلیارد دلاری تا سال 2023 برنامه ریزی کرده است که بخش مهمی از آن تاکنون محقق شده است. حتی بنگلادش نیز روی این صنعت تمرکز ویژه‌ای کرده به گونه‌ای بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت 30 میلیونی این کشور در صنعت نساجی مشغول به فعالیت هستند و برای شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی تولید می‌کنند!

سهم ایران در بازار جهانی پوشاک به 0.05 درصد هم نمی رسد

ارزش بازار مصرف پوشاک در دنیا بیش از هزار و 200 میلیارد دلار در سال 2012 بوده که پیش بینی می شود این میزان در سال 2025 به بیش از 2 هزار میلیارد دلار برسد. 75 درصد این بازار پرسود در اختیار اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و ژاپن است و سهم ایران در بازار جهانی به 0.05 درصد هم نمی رسد.

متاسفانه برخلاف بازارهای جهانی که هر سال سرانه مصرف را افزایش می‌دهند اما در ایران شاهد کاهش سرانه مصرف پوشاک هستیم به گونه‌ای که سرانه مصرف 200 دلاری هر ایرانی در سال 93 به 147 دلار در سال 96 رسیده است.

شاید بارها واردات عمده از کشورهای مختلفی همچون چین یکی از مهم ترین موانع پیش روی تولید صنعت پوشاک کشور بیان شده است، اما علاوه بر واردات پوشاک به ایران که یک و نیم برابر متوسط جهانی است، آمار تکان دهنده قاچاق نکته‌ای است که به آن کمتر توجه شده است. 

رشد قاچاق پوشاک در ایران از اوایل دهه 80 شروع شد و امروز از بازار 23 هزار میلیاردی پوشاک ایران، 15 هزار میلیارد تومان در اختیار واردات و قاچاق است.

75 درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در ایران متعلق به چین و 9 درصد متعلق به امارات است که این کشورها درصدر کشورهای صادرکننده پوشاک با نشان تجاری جعلی هستند.

طبق آخرین آمار مربوط به سال 94، بازار تهران 53 درصد از توزیع پوشاک کشور را بر عهده دارد که از این رقم 44 درصد قاچاق و 9 درصد نیز همراه با مسافر وارد می شود اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

قیمت تمام شده تولید پوشاک در ایران بسیار بالا است

قیمت تمام شده تولید پوشاک در ایران بسیار بالا است و به دلیل واردات پوشاک ارزان قیمت از کشورهایی مثل چین، تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت با این اجناس را نداشته و همین می شود که شاهد رکود بازار صنعت پوشاک باشیم.

تولید انبوه پوشاک در چین و استفاده فراوان از مواد اولیه بسیار ارزان قیمت موجب شده تا این کشور در کسب بازارهای جهانی به خصوص بازار ایران بسیار موفق عمل کند. تولید پوشاک در ایران انبوه و سری دوزی نیست، بنابراین تولید فله‌ای و انبوه، هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد.

  مطالعه نشدن بازار مصرف دیگر مشکل صنعت پوشاک کشور  است و جامعه تولیدی صنعت پوشاک وقتی مجوز تولید می‌گیرد برای سلایق و ذائقه اقشار مختلف برنامه‌ای ندارند؛ تولید کننده باید در ابتدای کار روی بازار و ذائقه مصرف اقشار مختلف مطالعه داشته تا بتوانند بسته به تقاضای واقعی موجود در بازار تولید کند.

 توجه به نظام عرضه و تقاضا  بسیار مهم است، هر چند قدرت خرید مردم نیز نسبت به سال های قبل کاهش زیادی داشته و موجب شده تا سهم پوشاک از سبد مصرفی خانوارها کاهش یابد. در حال حاضر 280 هزار نفر در عرصه صنعت پوشاک به صورت مستقیم فعالیت می کنند و این ظرفیت می‌تواند به بیش از 600 هزار نفر برسد.

* عرضه پوشاک داخلی با نشان خارجی

تولیدکننده و فعال اقتصادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تولیدکنندگان به هیچ وجه برای فروش کالای خود از نشان خارجی استفاده نمی کنند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نشان خارجی در پوشاک، عمده فروشانی هستند که به صورت عمده سفارش تولید پوشاک به کارگاه های تولیدی کرده و پس از تحویل کالای خود روی آن برچسب نشان تجاری خارجی زده و اقدام به توزیع در بازار داخلی می کند.

فرجی، توجه نکردن به برندسازی تولیدات داخلی را یکی از دلایل اصلی بروز چنین معضلی دانست و اظهار کرد: شهرداری ها و فرمانداری ها در هر شهرستانی باید فضای تبلیغاتی مناسب و ارزان قیمت را برای تبلیغ نشان های تولیدی پوشاک داخلی فراهم کنند.

این تولیدکننده با بیان اینکه ایران در عرصه پوشاک پیشرفت قابل توجه کیفی داشته است، تاکید کرد: کیفیت پوشاک تولیدی داخلی به اندازه ای افزایش یافته که با نشان‌های ترکیه‌ای قابل رقابت است.

وی با اشاره به ثبت برخی نشان های ایرانی در خارج از کشور، بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلاتی که در ثبت نشان تجاری در کشور وجود دارد اقدام به ثبت نشان تجاری در کشورهای همسایه همچون ترکیه می کنند.

فرجی افزود: شاید نشان تجاری خارج از کشور ثبت شده اما مالک آن ایرانی و واحد تولیدی نیز در ایران است، اما خریدار به اشتباه وقتی نام خارجی روی پوشاک می‌بیند که ثبت شده ترکیه است آن را به عنوان جنس ترک به مردم می فروشد.

متاسفانه مازندران یکی از استان هایی است که تمایل به خرید پوشاک با نشان های خارجی در آن زیاد است. این علاقه و رغبت موجب شده در بسیاری از شهرهای مازندران به خصوص در غرب استان شاهد دایر شدن متعدد فروشگاه های عرضه کننده پوشاک به اصطلاح مارک باشیم.

صنعت پوشاک یکی از صنایع پر سود و با رازش افزوده بسیار بالا است که باید برای تقویت و ترویج ایجاد آن سیاست های حمایتی در سطح کلان کشور در نظر گرفت. امید است در سال جدید و با سیاست های حمایتی دولت، بخشی از مشکلات این بخش مهم از اقتصاد کشور کاهش یابد.

گزارش از حسین زحمتکش، خبرنگار ایسنای مازندران


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پوشاك منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در دیدار با محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و همچنین دیدار با علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ضمن تشریح توانمندی‌های این بانک در زمینه تجربه موفق همکاری و شیوه‌های تخصصی تأمین مالی صنعت خودرو کشور، برای توسعه همکاری و تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری در «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین کمک به تعمیق داخلی‌سازی و افزایش تولید محصولات این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

او توسعه همکاری، تسریع و تسهیل ارائه خدمات مالی نقدی و غیرنقدی و تجربیات ویژه و الگوی موفق بانک برای حل مشکلات تأمین مالی زنجیره تأمین سایر خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در بانک صادرات ایران را تشریح و تبیین و کمک به تولید با استفاده از ظرفیت‌های شعب داخلی و خارجی بانک را مورد تاکید قرار داد.

سیفی گفت: «بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های اصلی کشور، از سال‌های گذشته در کنار خودروسازان کشور بوده و اکثر خودروسازان کشور با بانک صادرات ایران تعامل مناسبی داشته و دارند.»

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه بدنه کارشناسی و ارکان بانک، تجربه و شناخت دقیقی از شرایط فعالیت خودروسازان کشور دارند، افزود: «در بخش‌های اعتباری و طرح و برنامه بانک، برای طراحی محصولات ویژه، تجربه‌های موفقی وجود دارد و این شناخت موجب می‌شود که سرعت و کیفیت ارائه خدمات مالی و بانکی به این صنعت روز به روز بهتر شود و امروز با افتخار، همکاری مطلوبی با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور داریم.»

محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری با بانک صادرات ایران، با ارائه اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال جاری به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: «استفاده از این شرکت‌ها عمق داخلی‌سازی شرکت ایران‌خودرو دیزل را افزایش داده و از این رو میزان ارزبری شرکت نسبت به سایر خودروسازان کمتر است.»

او ویژگی دیگر این شرکت را تنوع محصولات آن برشمرد و افزود: «تنوع محصولات ایران خودرو دیزل از جمله ون، انواع اتوبوس، انواع کشنده، کمپرسی و باری و از جمله بزرگترین سالن تولید اتوبوس خاورمیانه در این شرکت وجود دارد.»

محمدزاده از تولید و فروش اتوبوس برقی داخلی شهری به شهرداری برخی کلان‌شهرهای کشور و همچنین فروش 1000 دستگاه اتوبوس دیزلی به شهرداری‌های کشور خبر داد و بر تداوم تولید و رفع نیازهای مختلف کشور به این محصولات، تاکید کرد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشستی که با اتفاق مدیران ارشد این شرکت با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزار شد، از همکاری بانک صادرات ایران طی سال‌های اخیر قدردانی کرد و گفت: باید با تلاش و توسعه همکاری به دنبال حل مشکلات این صنعت و مردم باشیم. او افزود: «بانک صادرات ایران سهم بسزائی در توفیقات مجموعه‌های بزرگ صنعتی دارد و امروز این سهم بیش از سایرین است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات بخش تولید، افزود: «بانک‌ها به ویژه بانک صادرات ایران با وجود محدودیت‌های فراوان، کمک‌های بزرگی و بسیار ارزشمندی به صنعت خودرو کرده‌اند به طوری که اگر این کمک‌ها نباشد، امکان کسب موفقیت‌های بیشتر در این صنعت وجود ندارد.»

محسن سیفی در جریان این دیدارها به اتفاق معاونان شعب، اعتبارات، طرح و برنامه و همچنین مدیران ارشد بانک در حوزه‌های ارز و بانکداری شرکتی، راهکارها و محصولات نوین بانک برای تأمین مالی زنجیره تأمین در صنعت خودرو را ارائه و برای کمک به این صنعت اعلام آمادگی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901281

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد