Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@22:22:00 GMT

سرنوشت نامعلوم دو بسته‌ حمایتی کم درآمدها

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۸۳۸۷۸

زمزمه توزیع بسته حمایتی از شهریور ماه سال جاری و پس از نوسانات شدید ارزی و اوج گیری قیمت کالا‌های اساسی در بازار، آغاز و پس از چند ماه بالاخره در تاریخ ۲۸ آبان ماه مصوبه هیئت وزیران در این زمینه به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.

طبق این مصوبه و دو دوتا چهارتای مسئولان پیش‌بینی شد که از محل مابه التفاوت تاثیر قیمت خوراک و سوخت کارخانجات پتروشیمی، فولادی و پالایشگاه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آید تا بتوان به گروه‌های گروه‌های مشمول و کم‌درآمد جامعه بسته جبرانی و حمایت غذایی ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق مصوبه قرار شد هر سرپرستی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند مشمول حمایت شود. برای کارکنان دولتی ۲۰۰ هزار تومان و برای سایر بخش‌ها اعم از مستمری بگیران و افراد تحت پوشش نهاد‌ها و سازمان تامین اجتماعی طبق بعد خانوار از ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پرداخت شد.

آمار‌های موجود درباره پرداخت بسته حمایتی نشان می‌دهد که اعتباری بالغ بر ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان صرف توزیع بسته جبرانی شده است. در همین باره مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور به فارس گفته بود پیش بینی اعتبار بسته تا پایان سال همان ۹ هزار میلیارد تومان است و تاکنون ۴۵۶۹ میلیارد تومان آن توزیع یا در دست توزیع است.

موضوع دیگر اینکه قرار بود این بسته در سه مرحله به دست خانوار‌ها برسد. بسته اول پرداخت شد و تاکنون افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مرحله دوم این بسته را نیز دریافت کرده‌اند. محمد شریعتمداری وزیر رفاه گفته بود شروع نوبت دوم توزیع بسته‌های حمایتی میان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به دستور رئیس‌جمهور ابلاغ شده و پرویز فتاح رئیس کمیته امداد نیز از پرداخت آن سخن گفته بود.

با این حال خبری از پرداخت بسته دوم به کارکنان دولت و کارگران مشمول سازمان تامین اجتماعی نیست. در همین باره مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفته بود امیدواریم تا پایان سال بتوان ۳ بسته حمایتی پرداخت کرد که البته مرحله دوم به صورت غیر نقد خواهد بود.

*سه سوال مهم درباره اصلاحیه مصوبه دولت درباره پرداخت بسته جبرانی

چند نکته پیرامون مصوبه بسته جبرانی و منابع آن وجود دارد که تلاش کردیم از مسئولان پرس‌وجو کنیم که تاکنون به نتیجه نرسید.

۱- مابه التفاوت رقم ۵ هزار میلیارد تومان پرداختی برای خانوار‌های مشمول تا ۹ هزار میلیارد تومان چه سرنوشتی پیدا کرد؟ آیا این درآمد حاصل شده است؟ مسئولان وزارت رفاه برای پرداخت افراد باقی مانده‌ای که هنوز بسته اول را دریافت نکرده‌اند میگویند منتظر تامین منابع هستند.

۲- آیا بسته دیگری از محل مانده این اعتبار تا پایان امسال، پرداخت خواهد شد یا خیر؟

۳- در جلسه ۲۸ بهمن ماه هیات وزیران برای مازاد منابع ۹ هزار میلیارد تومان و مصارف آن، اصلاحیه‌ای به تصویب رسید و این اصلاحیه دیروز ۵ اسفندماه ابلاغ شد. حال این سوال مطرح است:
الف- اگر برآورد شده که منابع حاصله از محل این مصوبه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان است چرا اعتبار افراد باقی مانده معطل است و همچنان پرداخت نشده است؟ ب- چرا مصارف بودجه‌ای در این اصلاحیه گنجانده شده است؟

طبق بند ۸ مصوبه هیات دولت (ابلاغی در تاریخ ۲۸ آبان ماه)، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف بود مازاد اعتبار وضوع ماده (۱) را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قرارداد‌های پیمانکاران طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نماید. در مصوبه جدید دولت، این بند از مصوبه ۲۸ آبان ماه اصلاح شده و دایره مصارف را بازتر و کلی‌تر بیان کرده تا دست مسئولان برای هزینه کرد‌ها باز باشد. در این اصلاحیه آمده است: سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مازاد اعتبار موضوع ماده ۱ را صرف حمایت از تولید، اشتغال، مسکن محرومان، انجام تکالیف تنظیم بازار کالا‌های اساسی و ضروری، تسویه تعهدات حمایت غذایی و قرارداد‌های پیمانکاران طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نمایند.

مقایسه این دو بند قدیم و جدید نشان می‌دهد مباحثی از جمله مسکن محرومان، تنظیم بازار کالای اساسی و ضروری، تسویه تعهدات حمایت غذایی اضافه شده که عباراتی کوتاه و غیرشفاف و کلی است که تعابیر متعددی می‌توان برای آن به کار برد و برخی از آن‌ها مصارف بودجه‌ای محسوب می‌شود. در هر صورت، پیش بینی مصارف بودجه‌ای از محل منابعی که برای بسته حمایتی و جبرانی خانوار‌ها در نظر گرفته شده بود، اقدامی جالب و قابل تامل است.

ضمن اینکه همچنان مشخص نیست دولت از محل مابه تفاوت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، فولاد و پالایشگاه‌ها چقدر درآمد مازاد پیش بینی کرده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بسته حمایتی قیمت کالاهای اساسی نوسانات ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاشمی: درباره اسم و شعار کاروان هفته آینده تصمیم می‌گیریم/ بودجه کمیته المپیک در پایان اسفند ابلاغ نشد+ فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مناف هاشمی در جمع خبرنگاران بعد از نشست اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک گفت: خسروی‌وفا در این باره صحبت کرده است. انتظار نبود که چنین وضعیتی در بودجه کمیته بیفتد و شوک به کمیته المپیک وارد شود. بخشی از این رقم بودجه در لایحه اصلاح شد و قرار شد که بخشی از طریق کمیسیون فرهنگی پرداخت شود. امیدواریم با این دو اقدام، این گره‌ها باز شود. ما امیدوار به این هستیم. ما سال قبل یک رویداد و امسال سه رویداد داریم، طبیعی است اردوها بیشتر باشد.

وی افزود:  درخصوص بودجه هم کمیته المپیک رایزنی‌های خوبی داشت، اما آنچه به لایحه به مجلس رفت، یک بخشی از لایحه حذف شده بود که البته قسمتی از آن برگشت. شاید خیلی رشد در سال المپیک نداشته باشیم. البته همچنان منتظر هستیم تا در نهایت در امسال مشکلی نداشته باشیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره کسب سهمیه ها بیان کرد: قرار شد حمایت‌ها ادامه داشته باشد و تلاش کنیم رشته‌هایی مثل دوومیدانی و صخره نوردی و تنیس روی میز را بیشتر حمایت کنیم تا سهمیه‌ها که 31+1 سهمیه است، افزایش پیدا کند. حتی رشته‌های والیبال ساحلی و والیبال هم تلاش می‌کنند و حتی از طریق وایلد کارت سهمیه بگیریم. امیدواریم بیش از 35 سهمیه بگیریم.

وی درباره متفاوت بودن حقوق برخی ورزشکاران در رشته‌های مختلف و برخی از گلایه ها گفت: امروز روی این موضوع بحث شد. در بسته حمایتی از ورزشکاران 3 نکته وجود دارد، حقوق، سرانه اردویی و چیزهای دیگر. 6 شاخص لحاظ شده که از جمله آنها نتایج ورزشکاران، مدال‌های قبلی، اقدامات فرهنگی و ... هستند. مرکز نظارت بر این مسائل نظارت دارد. کف پرداختی 15 میلیون است و سایر ارقام با نظر فدراسیون و مرکز نظارت پرداخت می‌شود و دو 25 میلیون ممکن است اضافه شود. ما ورزشکاری هم داریم که حتی بیش از 150 میلیون حقوق می‌گیرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: زمانی که کسب سهمیه شود، پول پرداخت می‌شود، اما اگر مدال‌های آنها از پیش‌بینی بهتر باشد، ارقام قبلی پرداخت می‌شود. این انگیزه می‌دهد تا ورزشکاران تلاش کنند پول بیشتری بگیرند. چالشی در بحث اعزام و پرداخت حقوق ورزشکاران نداریم.

هاشمی درباره مصوبات نشست هیات اجرایی بیان کرد: این نخستین جلسه هیئت اجرایی در سال جدید برگزار شد. دلیل تأخیر این بود که بودجه کمیته ملی المپیک ابلاغ نشده بود. ما امسال 3 رویداد داریم و منتظر بودم که عدد و رقم مشخص شود و برنامه‌ریزی کنیم و منابع را تخصیص بدهیم و نحوه پاداش‌ها مشخص کنیم. این دلیل تاخیر یکی از جلسات بود که به امروز موکول شد. امروز گزارش مفصلی از ثبت‌نام‌ها و کسب سهمیه‌ها و بازدیدها از دهکده پاریس و جلسه آنلاین با کمیته برگزاری ارائه شد.

هاشمی در ادامه افزود: گزارش دوم درخصوص بازی‌های داخل سال آسیا بود که 38 رشته حضور دارد و ما 32 رشته را مدنظر داریم که به کمیته برگزاری مسابقات اعلام کردیم. ملاک اصلی اعزام رشته‌هایی است که طلا بگیرند و این اولویت هیئت اجرایی است تا جایگاه سوم دوره قبل را حفظ و ارتقا بدهیم. تا تعیین قطعی بودجه به فدراسیون ها گفتیم که بخشی از منابع را خودشان باید تأمین کنند.

هاشمی درباره دیگر مباحث جلسه نیز گفت: در جلسه امروز، دو سه موضوع دیگر هم مطرح شد. یکی از آنها بحث حق الجلسات برای تدریس‌ها بود که قرار شد در نشست بعدی نهایی کنیم. درخصوص اسم و شعار کاروان هم در نشست فوق‌العاده دو هفته آینده تصمیم می‌گیریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیدواریم در المپیک پاریس بیش از ۳۵ سهمیه کسب کنیم / خیلی سخت است المپیک لندن را تکرار کنیم + فیلم
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • هاشمی: درباره اسم و شعار کاروان هفته آینده تصمیم می‌گیریم/ بودجه کمیته المپیک در پایان اسفند ابلاغ نشد+ فیلم
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل