Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیگ (از انگلیسی PIG که سرنام Pipeline Inspection Gauge است) وسیله‌ای است مورد استفاده در لوله‌های انتقال سیالات از جمله لوله‌های آب، فاضلاب، انتقال نفت و انتقال گاز. از پیگ معمولاً برای اهداف زیر استفاده می‌شود:

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: همکاری با شرکتهای خارجی بر اساس قوانین حاکم بر کشور در زمینه استفاده حداکثری از توانمندی شرکتهای داخلی وضع شده که بر این اساس شرکتهای خارجی می بایست با همکاری شرکتهای ایرانی در مناقصات حضور پیدا کنند که این امر بسیار راهگشا و مفید بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیکن اخیراً شرکتهای خارجی برای وابسته نگهداشتن ایران به تکنولوژی خود و حفظ بازار کشور، اقدام به ثبت شرکتهای ایرانی با سهام اشخاص خارجی می نمایند، بنحوی که صد در صد سهام متعلق به اشخاص خارجی است. و با این شرکتهای ایرانی که سهام آنها صد در صد متعلق به خود و یا وابستگان خارجی خودشان است، براحتی در مناقصات شرکت می نمایند و می توانند قوانین تصویب شده در زمینه استفاده حداکثری از توانمندی داخلی را دور بزنند. بنحوی که نفرات ایرانی را در پایینترین سطوح بکار می گیرند و از استفاده نفرات متخصص سرباز می زننند.

این امر متاسفانه در زمینه صنعت نفت و مشخصاً پیگ هوشمند صورت گرفته است. و تلاشهای بسیار زیادی که در مورد کسب دانش پیگ هوشمند انجام شده بود، با مجوزهایی که اداره ثبت شرکتها برای تاسیس شرکت با سهام صد در صد خارجی می دهد عملاً بدون فایده شده است.

صنعت بازرسی خطوط لوله بوسیله پیگ هوشمند، یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت و صنعت مرتبط با انتقال سیالهای حامل انرژی می باشد. تکنولوژی پیگ هوشمند از تخصص بسیار بالایی برخوردار است و از نظر ارزبری و استراتژی بودن نتایج آن، از دیدگاه پدافند غیر عامل بسیار با اهمیت است بنحوی که پیگ هوشمند یکی از اقلام دهگانه مورد نیاز وزارت نفت می باشد. 

پیگ (از انگلیسی PIG که سرنام Pipeline Inspection Gauge است) وسیله‌ای است مورد استفاده در لوله‌های انتقال سیالات از جمله لوله‌های آب، فاضلاب، انتقال نفت و انتقال گاز. از پیگ معمولاً برای اهداف زیر استفاده می‌شود:

تمیزکاری لوله ایجاد حائل فیزیکی بین دو سیال متفاوت نظارت بر بدنه لوله ضبط اطلاعات هندسی خط لوله

به کار استفاده از پیگ در داخل لوله‌ها، «پیگ‌رانی» گفته می‌شود. پیگ‌رانی بدون متوقف کردن جریان سیال امکان‌پذیر است.

پیگ‌های اولیه تنها برای تمیز کردن لوله – به عنوان روشی کم‌هزینه و سریع – مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند؛ و در حال حاضر نیز پیگ‌رانی معمولی (تنها برای تمیزکاری) استفادهٔ فراوانی دارد. پیگ‌رانی هوشمند، توسط پیگ‌های هوشمند انجام می‌شود که وظایفی از قبیل نظارت بر بدنهٔ لوله و ضبط اطلاعات هندسی لوله را نیز به عهده دارند.

پیگ هوشمند (Intelligent PIG یا Smart PIG)، به عنوان تنها وسیله برای حمل ابزارهای تست غیرمخرب، پیگی است که وظیفهٔ جمع‌آوری اطلاعات مختلفی راجع به مسیر حرکت خود را بر عهده دارد.

فناوری‌های مختلفی در پیگ‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر اساس نیازهای تعریف شده و طراحی پیگ، قابلیت‌های پیگ تعریف می‌شوند. این قابلیت‌ها شامل تشخیص حفره (pitting)، خوردگی (corrosion)، ترک (crack)، آثار جوشکاری می‌شود.

نشتی شار مغناطیسی (MFL یا Magnetic Flux Leakage) و مافوق صوت (Ultrasonics) دو روش نظارت بر بدنهٔ لوله هستند. همچنین پیگ‌های کولیسی، (Caliper PIGs) قابلیت اندازه‌گیری کروی لوله برای پیدا کردن شکست‌ها و تغییر شکل‌ها و بطور کلی ضبط اطلاعات هندسی لوله را دارند.

به وسیلهٔ روش‌های فوق می‌توان مکان عیوب، نوع و اندازهٔ آنان را تعیین کرد و با حفاری محل عیوب ایجاد شده به رفع آن‌ها پرداخت. همچنین به وسیلهٔ ایجاد نقشهٔ عیوب، می‌توان ایجاد نشتی‌ها و عیوب را پیش‌بینی کرد.

لازم است قطعات الکترونیکی این نوع پیگ، برای جلوگیری از ورود محتویات خط لوله و در برخی موارد به دلیل وجود مواد خورنده و با دمای بسیار بالا، به‌طور کامل آب‌بندی شوند.

توان دستگاه از طریق باتری‌های آب‌بندی شده تأمین می‌شود؛ و ضبط اطلاعات می‌تواند به طرق مختلف از جمله بر روی نوار قیاسی (آنالوگ) با فرم حلقه فیلم (reel-to-reel format) نوار رقومی (دیجیتالی) یا حافظهٔ حالت جامد (solid state memory) انجام شود.

درصورتی‌که ایجاد ارتباط مستقیم با بیرون لوله، به دلیل فاصلهٔ زیاد یا جنس لوله امکان‌پذیر نباشد، می‌توان با استفاده از دستگاه‌هایی مثل کیلومتر شمار (odometer)، ژیروسکوپ و... می‌توان مسیر طی شده را به‌طور کامل مشخص نمود.

تایید اطلاعات داخل پیگ، به وسیلهٔ حسگرهایی که بر روی سطح خارجی لوله نصب می‌شوند و عبور پیگ را از طریق روش‌های صوتی یا میدان مغناطیسی، تشخیص می‌دهند، انجام می‌شود. همچنین امکان استفاده از سامانهٔ موقعیت‌یاب جهانی (GPS)، در این حسگرها وجود دارد.

در ماده 81 قانون اساسی آمده است:" دادن امتیاز تشکیل شرکتها و موسسات در امور تجاری و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاً ممنوع است" ولی بنا به دلایلی، تا چند سال قبل، اشخاص خارجی می توانستند، در صورتیکه سهام آنها زیر 49 در صد باشد و 51 درصد آن متعلق به اشخاص ایرانی باشد، در ایران شرکت ثبت نمایند ولی در سالهای اخیر در راستای حمایت از سرمایه گذاری خارجی این محدودیت برداشته شده است. اینکه برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی، این مجوزها داده شود امری مناسب و تصمیمی درست بوده است لیکن می بایست ثبت شرکت با سهام خارجی بالای 49 درصد می بایست با مجوز سرمایه گذاری و انجام سرمایه گذاری صورت پذیرد.

لذا از آنجاییکه سال 97 را مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی نام ناگذاری فرمودند ،شایسته است که دستگاه هاو وزارتخانه به این مهم اهتمام ورزند که همانا توجه به ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی شرکتهای ایرانی واقعی و کاهش وابستگی به بیگانگان و حمایت از دانش، تخصص و تولید ایرانی است.

بازارنیوز برای این مهم پیشنهادات ذیل را دارد؛

تمامی شرکتهایی که در اداره ثبت شرکتها با سهام بالای 49 درصد سهام خارجی به ثبت رسیده اند، فعالیتشان محدود به موضوع سرمایه گذاری شود و تا زمانیکه سرمایه گذاری را به انجام نرسانده اند، مجوز فعالیت نداشته باشند و پس از کسب مجوز سرمایه گذاری و انجام سرمایه گذاری فقط مجاز به فعالیت در زمینه سرمایه گذاری خود باشند. شرکتهای دولتی مجوز برای انعقاد قرارداد با شرکتهایی خارجی که شرکت ایرانی معرفی شده دارای سهام بالای 49 درصد را دارند نداشته باشند. مجوز تاسیس شرکت با سهام دار خارجی بالای 49 درصد متوقف شود و تاسیس اینگونه شرکتها پس از کسب مجوز سرمایه گذاری و انجام سرمایه گذاری صورت پذیرد. میزان 49 درصد برای شرکتهایی است که تصمیمات مجامع آنها با نصف بعلاوه یک سهامدارن می باشد. در صورتیکه در اساسنامه شرکت تصمیمات با نسبت درصد دیگری بیان شود، این میزان بنحوی باشد که سهامدار خارجی نتواند مانع اتخاذ تصمیم در مجامع شرکت گردد. 

 

بازارنیوز در خصوص یادداشت فوق نمونه عینی دارد ودر صورت اصلاح نشدن مسئله اقدام به انتشار نام شرکت مذکور خواهد نمود.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000CgJ برچسب ها: توپک های هوشمند ، صنعت نفت ، شرکت های خارجی ، انتقال گاز ، پیگ ، خطوط لوله

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: صنعت نفت شرکت های خارجی انتقال گاز خطوط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملی مهاجرت اعلام کرد؛ تمدید زمان ارسال کد استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی

سازمان ملی مهاجرت اعلام کرد: با توجه به مراجعه همزمان تعداد زیادی از اتباع و مهاجرین محترم به سایت سهما و اشکالات فنی به وجود آمده، وارد کردن کد ارسالی به سایت سهما تا پنجشنبه بیستم اردیبهشت تمدید شد.

چند روز پیش پیامکی برای اتباع و مهاجران خارجی مجاز در کشور برای استعلام حضور یا حضور نداشتن توسط سامانه سهما ارسال شده است. سازمان ملی مهاجرت در این اطلاعیه از اتباع و مهاجران خارجی مجاز خواسته است در اسرع وقت موارد درخواستی داخل پیامک را تکمیل و ارسال کنند.

بر این اساس، متن ارسالی به این شرح است: «تبعه گرامی با شناسه یکتا...... برای صدور کارت هوشمند باید پس از ثبت نام و ورود به سامانه سهما به آدرس www.irmigrationorg.ir حداکثر تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ کد …… را در قسمت اعتبارسنجی صدور کارت هوشمند وارد کنند که اکنون این تاریخ تا پنجشنبه بیستم اردیبهشت تمدید شد.

سازمان ملی مهاجرت تاکید کرده است: اقدام نکردن این افراد به منزله حضور نداشتن تلقی می‌شود و هیچ خدماتی به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نفت راهی برای اتصال بخش خصوصی به دولتی
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی از طریق سایت «سهما»
  • سازمان ملی مهاجرت اعلام کرد؛ تمدید زمان ارسال کد استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی
  • ثبت کد ارسالی برای استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس