Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری-ایرنا- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به سهم اندک ایران از صادرات گیاهان دارویی گفت: از میزان صادرات 50 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان، سهم ایران تنها 20 میلیون دلار است.

ترحم بهزادی روز دوشنبه درحاشیه همایش هم اندیشی مدیران شرکت های تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این در حالیست که در ایران 8 هزار و400 گونه از گیاهان دارویی تولید می شود که 2هزار و 400 گونه از این گیاهان دارویی مختص ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: علاوه بر آن تولید یک هزار و 728 گونه از این گیاهان دارویی در انحصار کامل ایران قرار دارد و با این وجود سهم ناچیزی از صادرات را در جهان داریم.
مدیرکل مراتع سازمان جنگل ها بدون اشاره به دلیل پایین بودن سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی با وجود ظرفیت های موجود اضافه کرد: اگر به تولید گیاهان دارویی و حوزه صادرات آن توجه شود این محصول می تواند ظرفیت خوبی برای جایگزینی صادرات نفت باشد.
*** تدوین سند جامع گیاهان دارویی
بهزادی گفت: برای توسعه صادرات و تامین زنجیره تولید ، طرح جامع گیاهان دارویی کشور تدوین و بزودی به استان های کشور ابلاغ می شود تا براساس این سند بتوانیم سهم خود را در صادرات افزایش دهیم.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار 200 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در مجموع حدود 7 هزارمیلیارد ریال اعتبار به این سازمان در سال جاری تخصیص داده شد.
وی هزینه کرد این اعتبار را برای اجرای طرح های احیاء، حفاظت از مراتع، خرید بذر و کارگاههای آموزشی برای گیاهان دارویی و سایر حوزه های مرتبط به منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود : در بودجه سال آینده نیز 150 میلیون دلار برای اجرای این طرح ها به سازمان جنگل ها پیشنهاد شد که در صورت موافقت، اعتبار سال اینده از لحاظ ارزش ریالی 2برابر سال جاری افزایش خواهد داشت.
همایش سراسری مدیران شرکت های تعاونی منابع طبیعی کشور روز دوشنبه در ساری برگزار شد.
6982/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد گياهان دارويي صادرات ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۷۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 

جواد محمدی گفت: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

او گفت: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی در خصوص درآمد‌های گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش ۷۹ درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟