Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عباس محبي از سال 1350 همکاري خود را با راديو آغاز کرد. اکثر علاقه مندان وي را با شخصيت نوستالوژيک جانعلي مي شناسند. وي در کارنامه هنري خود علاوه بر بازيگري، در بخش هاي مختلف ديگري مانند نويسندگي و کارگرداني نيز داراي سوابق درخشاني است.
به گزارش خبرگزاري آريا از کميته اطلاع رساني چهاردهمين جشنواره بين المللي راديو و ششمين اجلاس جهاني صدا، عباس محبي پيشکسوت بازيگري، نويسندگي و کارگرداني راديو در رابطه با چگونگي ورود به اين رسانه گفت: از سال 1350 متن هاي مختلفي را براي راديو تهيه مي کردم و به اين رسانه علاقه فراواني داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان و در خلال اجراي يک تئاتر توانستم شخصيت جانعلي را خلق کنم. اين اتفاق باعث شد که بازخوردهاي مختلف و خوبي در اينباره داشته باشم تا در ساليان بعدي اين شخصيت بيشتر شکل بگيرد . بعد از گذشت چندين سال و اخذ مدرک ديپلم، جذب نيروي هوايي شدم و در بخشي که مربوط به جنگنده بمب افکن اف چهار بود همکاري خود را آغاز کردم. اين تغيير فضا تا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز جنگ تحميلي ادامه يافت .در آن زمان زمينه اي ايجاد شد که با همکاري ارتش ،صدا و سيما و وزارت فرهنگ توانستيم در تمام جبهه هاي جنگ براي رزمندگان اسلام به اجراي تئاتر مشغول شويم.يادم هست در پشت جبهه و خلال سال هاي 64 و 65 نيز تئاترهاي نمايشي مختلف با حضور جمعيت قابل توجهي از هموطنان در تالار وحدت برگزار مي شد. اين روند بعد از جنگ تحميلي کماکان ادامه داشت تا اينکه در سال 68 همکاري خود را با برنامه صبح جمعه با شما آغاز کردم که ياد اوري آن دوران براي من بسيار خاطره انگيز است.
شادروان نوذري به افراد علاقه مند توجه ويژه داشت
عباس محبي درباره اجرا و ضبط برنامه صبح جمعه با شما در ايام گذشته گفت: من هميشه کارم را با علاقه خاص و ويژه اي پيگيري مي کردم.مرحوم منوچهر نوذري که نقش تعيين کننده اي در شکل گيري برنامه صبح جمعه با شما داشت هميشه از افراد علاقه مند حمايت مي کرد .او هميشه در اجراي برنامه بسيار جدي بود.مثلا اگر ساعت 9 صبح برنامه قرار بود ضبط شود ، وي ساعت 8 صبح و تقريبا يک ساعت قبل از آغاز توليد برنامه با ظاهري بسيار آراسته حاضر مي شد.من از اساتيد به نام مانند مرحوم نوذري ، جاويدنيا آذري نکات بسيار زيادي را ياد گرفته ام.
برنامه امروز صبح جمعه با شما در حالي به روي آنتن مي رود که حتما بايد به لحاظ تکنيکي و محتوايي بيشتر تقويت شود و با حمايت فراگير، قطعا نتايج بسيار پر بارتري نمايان مي شود. در همين راستا مديران مرتبط با اين حوزه نيز پيگيري هاي مستمري انجام مي دهند تا متن هاي صبح جمعه با شما در طراز مطلوب قرار بگيرد.
راديو گلي بسيار زيبا در ميان جنگل است
محبي درباره جايگاه راديو در ميان رسانه هاي نوين گفت: امروزه با طيف زيادي از رسانه هاي مختلف روبرو هستيم.اگر من بخواهم براي شما تصويري از اين وضعيت ارايه کنيم اينگونه مي توانم بيان کنم که راديو مانند گلي بسيار زيبا در جنگل پر درخت قرار دارد اما هر کس هم که خواهان آن باشد مي تواند در اين جنگل انبوه اين گل را پيدا نمايد.
مزيت مهم و بارز راديو اين است که اساسا به نحوي مخاطب را با خود همراه مي سازد که آنها با قوه خيال خود تصويرهاي منسجم را در ذهن ايجاد مي کنند.اين خاصيت مهم به قدري حائز اهميت است که حتي در تلويزيون و با همه جاذبه هاي تصويري متنوع اين امکان وجود ندارد.مثلا اگر شما قصد داشته باشيد صرفا يک لطيفه کوتاه را از طريق يک کارگردان تلويزيوني درست کنيد که شايد در ظاهر هم بسيار ساده به نظر بيايد، آن کارگردان ممکن است يک برآورد مالي فوق العاده زياد را براي توليد تصويري آن پيشنهاد کند. در حالي که همين لطيفه از طريق راديو اگر اجرا شود همه چيز متفاوت است.
تخصص گرايي از مجراي هنر جذابتر است
وي در خصوص تخصص گرايي موجود در شبکه هاي راديويي گفت: گاهي اوقات اين تخصص گرايي در قالب ميزگردهاي خاص با حضور صاحبنظران،انديشمندان و فرهيختگان برگزار مي شود که جنبه مطلق قضيه بررسي مي شود. از سويي نيز گاهي بيان تخصص گرايي در قالب ديگري مطرح مي شود که پيام را به نحو بهتري مي توان ارسال کرد.بر اين اساس مثلا موضوعي مانند توليد ملي از طريق بيان هنرمندان و با شيوه هاي هنري بيان مي شود.به عبارت بهتر در اين مواقع هنر و تخصص در يک مسير و دوشادوش يکدگير نسبت به انتقال مفاهيم اقدام مي کنند تا جذابيت هاي هنري به نحو شايسته اي اصل موضوع را انتقال دهد.به شخصه دوست داريم که از طريق هنر مفاهيم تخصصي منتشر شود زيرا اين شيوه جذابيت بيشتري براي مردم دارد.
هنرمندان قمر باشند تا ستاره
عباس محبي با اشاره به اهميت توجه نسل جديد به پيشکسوتان افزود: هنرمند فقيد منوچهر نوذري هميشه مي گفت يک هنرمند در عالم هنر بايد قمر باشد زيرا ستاره ها به سرعت مي درخشند ولي زود خاموش مي شوند.اما قمر تدريجا تکامل مي يابد تا نهايت در شب چهارده کامل مي شود. اما ستاره ها محو مي شوند و قابل مقايسه با قمر نيستند.جوانان اگر مي خواهند قمر باشند بايد از درخشش آن بياموزند.اما متاسفانه جوان هاي امروزي ارتباطي موثري با پيشکسوتان ندارند و اين مسئله نمي تواند نتيجه لازم را به دست آورد.در چنين شرايطي مسلما کيفيت،کارآموزي و بهره وري تدريجا سير نزولي دارد که نهايتا منجر به ايجاد فاصله ها مي شود . در اثر اين وضعيت خلا بزرگي براي جوان به وجود مي آيد و وي ممکن است ناخودگاه با ايجاد حس کاذب خود را با بزرگان مطرح در يک سطح مقايسه مي کند . در صورتي که اين افراد بزرگ و مطرح به صورت تدريجي و با عبور از پله هاي مختلف به اين مراحل رسيده اند و هرگز راه يک شبه را يکساله طي نکردند.
موسيقي راديويي بهترين دکوپاژ ذهني است
وي در خصوص اهميت موسيقي گفت: موسيقي سراسر تصوير است که ذهن بازيگر را خلاق مي کند .اين مسئله در راديو بيش از ساير بخش ها اتفاق مي افتد.زيرا شنونده راديو موسيقي را بهتر از هر کارگرداني در ذهن دکوپاژ مي کند. اين حقيقت به گونه اي است که اگر موسيقي از راديو پخش شود، اثر گذاري کاملا متفاوتي نسبت به ساير رسانه ها از خود به جاي مي گذارد .
وي در خصوص دوره مديريت دکتر شاه آبادي در معاونت صدا افزود: زماني که شنيدم دکتر شاه آبادي معاون صدا شد ه اند بسيار خوشحال شدم. زيرا ايشان آشنايي خوبي با نمايش نامه خواني و ادبيات دارند و چون مي دانستم دکتر شاه آبادي قرابت زيادي با ادبيات و فرهنگ دارند اين شادماني بيشتر شد.زيرا بخش هاي زيادي از راديو با اين حوزه ها در ارتباط نزديک است. نگاه ايشان به راديو کاملا زيربنايي است و براي تجلي و جايگاه راديو تلاش هاي مستمري را انجام مي دهند که برايشان آرزوي موفقيت مي کنم.
حضور مهمانان خارجي در جشنواره بين المللي راديو فرصت مناسبي براي نو گرايي است
وي در خصوص شرکنندگان کشورهاي خارجي در چهاردهمين جشنواره بين المللي راديو گفت: نوگرايي و استفاده از ايده هاي خلاق شرکت کنندگان کشورهاي خارجي مي تواند فرصت مناسبي باشد تا از آموخته هاي ساير کشورهاي خارجي استفاده کنيم. مثلا کماکان استفاده از افکت هاي مختلف که به صورت زنده و هنگام ضبط برنامه توسط افکتورها ايجاد مي شود همواره حس طبيعي بيشتري را به بازيگران نمايش هاي راديويي مي دهد که شايد در خيي از نقاط مختلف دنيا به شکل متفاوت ديده شود.
محبي در رابطه با تعداد بالاي مقالات ارايه شده به اجلاس جهاني صدا گفت: اين بخش به صورت بالقوه ظرفيت بسيار زيادي در راستاي افزايش ارتقاي راديو دارد که بايد توسط متخصصين بعد از پايان جشنواره تمام آنها را به برنامه سازان منتقل کنند تا آنها بتوانند بر اساس نوع مقالات ارايه شده آموخته هاي جديد را به دست آورند.همچنين پيشنهاد مي کنم در اين رويداد بزرگ راديويي با دعوت از مهمان خارجي که از کشورهاي مختلف براي شرکت حضور دارند، به صورت زنده برنامه صبح جمعه با شما را اجرا و آنها را با سبک و سياق اين برنامه از نزديک آشنا کنيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۸۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان

عکاس: عباس تاجیک یار

دیگر خبرها

  • درخشش رادیو خراسان جنوبی در سومین جشنواره پژواک
  • خاطره شنیدنی مجری خاص برنامه مشاعره از ملاقاتش با رهی معیری | ویدئو
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • مصر: منتظر تصمیم نهایی درباره پیشنهاد آتش‌بس در غزه هستیم/راه‌حل نظامی در رفح مردود است
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود