Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «نوري مالکي» نخست وزير سابق عراق اطلاعات تازه‌اي را درباره بهره گيري آمريکا از گروه تروريستي داعش و نقش حمايتي واشنگتن از اين گروه تروريستي در اشغال عراق فاش کرد.
ارتباط داعش با آمريکا، موضوع تازه اي نيست و حتي برخي از شخصيت هاي آمريکايي صريحاً به ايجاد داعش توسط آمريکا اشاره کرده اند که «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري کنوني آمريکا از مهمترين اين شخصيت ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ در تبليغات انتخابات رياست جمهوري 2016 اعلام کرده بود: "داعش ساخته دولت اوباما است."
اما بدون شک، ارتباط آمريکا با گروههاي تروريستي از جمله داعش زواياي پنهان زيادي دارد که اين موضوع به خصوص درباره تهاجم داعش به عراق صدق مي کند.
زواياي پنهان ارتباط آمريکا با گروه‌هاي تروريستي در منطقه
نخستين و مهمترين بُعد اين است که داعش با حمايت آمريکا به عراق حمله و بخش هايي از سرزمين اين کشور را اشغال کرده است. اين حمايت الزاماً، مستقيم نبود بلکه سياست هاي آمريکا به گونه اي بود که در ذات خود حمايت از داعش را داشته است.
آمريکا و عراق در سال 2008 توافقنامه راهبردي امضا کردند که مطابق اين توافقنامه، آمريکا بايد از عراق در مقابل تهديدها حمايت کند.
با اين حال، نوري مالکي با بيان اينکه عراق از تجمع تروريست‌ها براي اشغال عراق اطلاع داشت، اما تجهيزات کافي به خصوص هواپيما در اختيار نداشت تا مواضع آنها را بمباران کند، عنوان مي کند:"آمريکا از اوت 2013 تا 2014 که داعش به عراق حمله کرد از در اختيار گذاشتن هواپيما براي زدن مواضع تروريستها خودداري و به عراق توصيه کرد از اردن درخواست هواپيما کند، در حالي که عراق توافق امنيتي با اردن نداشته است."
اين افشاگري نوري مالکي نشان مي دهد که حمايت آمريکا از تروريستها از جمله داعش ضرورتاً حمايت در قالب تحويل سلاح و تجهيزات يا حمايت مالي و سياسي نيست بلکه حمايت نکردن از کشوري که تحت حمله داعش و تروريستهاي ديگر قرار گرفته به خصوص حمايت نکردن از عراق که توافقنامه راهبردي امنيتي با واشنگتن داشته، نيز به منزله حمايت از اشغال عراق توسط تروريستهاي داعش است.
در همين راستا، نوري مالکي گفت: "آمريکا در دوره دولت «باراک اوباما» اجازه داد تا داعش به عراق حمله کند."
سه نکته در خصوص اين رويکرد آمريکا در حمايت از اشغال عراق توسط داعش وجود دارد.
نخست اينکه، آمريکا و متحدانش در تامين منافع خود هيچ اِبايي براي حمايت از گروههاي تروريستي نيز ندارند و از اين گروهها در مواقع ضروري بهره گيري مي کنند.
دوم اينکه، الگوي رفتاري آمريکا درباره اشغال عراق توسط داعش نشان مي دهد که کشورهاي منطقه خاورميانه حتي متحدان آمريکا نيز بايد به سمت امنيت بومي و بومي سازي صنايع نظامي خود حرکت کنند، زيرا آمريکا و متحدانش زماني که منافع شان اقتضا کند از در اختيار گذاشتن تجهيزات نظامي به کشورهاي منطقه خودداري مي کنند.
نکته سوم و مهمتر اين است که الگوي رفتاري آمريکا درباره اشغال عراق توسط داعش نشان مي دهد که چرا واشنگتن و متحدانش با تقويت توانمندي نظامي از جمله توانمندي موشکي جمهوري اسلامي ايران مخالف هستند.
تقويت توانمندي نظامي و دفاعي به منزله قطع وابستگي به آمريکا و متحدانش است و قطع وابستگي يعني کاهش استفاده ابزاري اين کشورها از گروههاي تروريستي يا هر چيز ديگري که مي تواند ماهيت ابزاري در سياست خارجي آنها داشته باشد.
نويسنده: سيد رضي عمادي
142/116
کليدواژه آمريکا عراق نوري مالکي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۸۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سوال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

به گزارش ایلنا، کنعانی افزود: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آن‌ها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد