Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،انسان، طبیعت و معماری، مصداق‌های تعامل کویر نشینان شهرستان نائینی با رفتار‌های طبیعت در فصول مختلف سال در گذشته بوده و یخچال‌های طبیعی واقع در شهر کویری نائین نمونه بارز این موضوع است.

محمود مدنیان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نائین گفت: نائین شهری کویری با مردمانی سخت کوش و دوست دار طبیعت، همواره با مشکلات گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای سخت در زمستان دست و پنجه نرم میکردند و کمبود آب از بارزترین مشکلات اهالی کویر نشین بوده است، اما مهندسی در طبیعت، ساخت آب انبار، قنات و به ویژه یخچال‌های طبیعی بهترین راهکار برای مقابله با مشکلات کم آبی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به یخدان یا یخچال‌های طبیعی گفت: یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. یخی که در زمستان در استخر یخچال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه، انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند. در فصل زمستان با آب باران، مخزن یخچال را پر نگه می‌داشتند و پس از یخ زدن آب بر اثر سرمای زمستان روی آن را با مقدار زیادی کاه می‌پوشاندند تا از نفوذ گرما در فصل بهار و تابستان به یخ‌ها جلوگیری شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نائین در ادامه به شیوه معماری یخچال‌ها از قبیل: عایق کاری بنا، حفظ برودت جهت نگهداری یخ، دیوار طویل سایه انداز، حوضچه‌های تولید یخ و مخزن یخ اشاره کرد و گفت:: خوشبختانه سقف هر سه یخچال موجود در نائین که به طرف باد و باران غالب و در معرض آسیب بود مرمت و با کاهگل ایزوله شد، اما مرمت دیوار سایه انداز که برای جلوگیری از تابش آفتاب بر روی آب‌های منجمد شده و حوضچه تولید یخ را مستلزم تامین اعتبار در آینده و جز برنامه‌های پیش رو دانست.

مدنیان در ادامه گفت: از برنامه‌های پیش رو، بحث محوطه سازی محیط اطراف یخچال محمدیه و بافران است که ان شاالله با همیاری و همکاری شهرداری نائین و شورای شهر بافران این مهم در جهت جذب و رفاه بیشتر گردشگران در دستور کار است.

وی از شروع به کار مجموعه راهنمایان در ایام نوروز ۹۸ و استقرارشان در محوطه مسجد جامع تاریخی نائین جهت راهنمایی و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران در قالب مجموعه‌های دو، پنج و هشت ساعته و... خبر داد.

از مهمترین یخچال‌های تاریخی نائین می‌توان به یخچال واقع در محله کلوان، بافران و محمدیه اشاره کرد که از شاخصه‌های پیشینه و قدمت معماری در شهرستان نائین به شمار می‌رود.

  انتهای پیام/م   بازسازی یخچال‌های تاریخی نائین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناطق گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق

تصاویری کمتر دیده شده از قرائت دعای توسل قبل از عملیات وعده صادق تا نوشتن نام شهدای اخیر سفارت ایران در دمشق روی موشک‌هایی که به سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی اصابت کرد، منتشر شده است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود