Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بلگراد - ايرنا - «ميلوراد دوديک» رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين در ديدار سفير کشورمان در سارايوو بر نقش موثر ايران در مبارزه با تروريسم تاکيد کرد.

به گزارش ايرنا از سفارت ايران در سارايوو، دوديک که عضو صرب در شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين است و اکنون در صدر اين شورا قرار دارد روز دوشنبه در ديدار محمود حيدري گفت: ايران به عنوان کشوري بزرگ و تاريخي شناخته شده است و ما از توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران در همه سطوح استقبال مي کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين با اشاره به توافق نامه هسته اي ايران با کشورهاي طرف قرارداد اضافه کرد: من همواره پيگير مذاکرات هسته اي ايران و توافق حاصله بوده ام .
دوديک با قدرداني از نقش موثر ايران در مبارزه با تروريسم افزود: دولت و ملت بوسني و هرزگوين مي دانند که اگر ائتلاف ايران و روسيه در مبارزه با تروريسم در منطقه خاورميانه نبود، شکست داعش تا کنون محقق نشده بود.
رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني هرزگوين با قدرداني از پيام تبريک دکتر روحاني رئيس جمهوري و اظهارات سفير کشورمان تصريح کرد: از رويکرد متوازن جمهوري اسلامي ايران در تعامل با همه اقوام بوسني و هرزگوين قدرداني و آمادگي خود را براي همکاري در همه زمينه ها اعلام مي کنم.
سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ملاقات با تبريک موفقيت آقاي دوديک در انتخابات اخير بوسني و هرزگوين گفت: پيام تبريک روحاني رييس جمهوري ايران، اولين پيام تبريکي بود که بلافاصله بعد از مراسم تحليف براي اعضاي جديد شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين منتشر گرديد.
حيدري با اشاره به بزرگداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي افزود: ملت ايران با حضور ميليوني خود در مراسم 22 بهمن فقط پيروزي چهل سال قبل را جشن نگرفت بلکه همه موفقيت ها از جمله کاميابي اش در خنثي سازي توطئه هاي متعدد آمريکا همچون پروژه هاي ايران هراسي، حمايت از گروه هاي تروريستي و اعمال تحريم هاي غيرقانوني و ظالمانه را جشن گرفت.
سفير کشورمان اضافه کرد: نگاهي به تحولات چند سال اخير به خوبي نشان مي دهد که پديد آورندگان و حاميان گروه هاي تروريستي همچون داعش به دنبال تغييراتي وسيع در خاورميانه بودند و کشوري که با الهام بخشي به ساير ملت هاي منطقه و حمايت مقتدرانه از آنان مانع تحقق نقشه هاي آمريکايي شد جمهوري اسلامي ايران بوده است.
حيدري به خروج غيرقانوني دولت ترامپ از توافق هسته اي اشاره کرد و گفت: دولت آمريکا با اتخاذ رويکردهاي ناقض حقوق بين الملل و قطعنامه هاي شوراي امنيت، تحريم‌هاي ظالمانه اي را عليه ملت ايران وضع کرده که به ادعاي خودشان در تاريخ سابقه ندارد. `اما به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامي شکستي که بانيان تحريم متحمل خواهند شد نيز بي سابقه خواهد بود و اينگونه فشارها نتيجه اي جز بي اعتباري براي آمريکا به ارمغان نخواهد آورد.`
وي با ارائه گزارشي از فعاليت هاي سفارت کشورمان افزود: رويکرد پايدار جمهوري اسلامي ايران حمايت از ثبات در بالکان و استقلال، تماميت ارضي و همزيستي صميمانه همه اقوام بوسني هرزگوين است و دست دوستي ملت ايران به سوي همه اقوام بوسنيايي گشوده است.
طرفين در اين ديدار همچنين بر لزوم گسترش مناسبات دو کشور در تمامي حوزه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي تاکيد کردند.
بوسني و هرزگوين در اول مارس 1992 از يوگسلاوي سابق اعلام استقلال کرد و درهمين سال به عنوان کشوري مستقل از سوي سازمان ملل به رسميت شناخته شد.
جمهوري بوسني و هرزگوين حدود چهار ميليون نفر جمعيت دارد که 48 درصد آنان را بوسنيايي هاي اکثرا مسلمان، 37 درصد را صرب هاي اکثرا ارتدوکس، 14 درصد را کرووات هاي اکثرا کاتوليک و بقيه را ساير اقوام تشکيل مي دهند.
بر اساس قرارداد صلح ديتون در سال 1995ميلادي که سر آغازي براي موجوديت جديد بوسني هرزگوين بود، اين کشور به دو هويت سياسي جمهوري صربسکا و يک بخش مسلمان و کروات نشين به نام فدراسيون بوسني و هرزگوين دست يافت.
درحال حاضر سه رييس جمهوري به صورت نوبتي، بوسني و هرزگوين را اداره مي کنند.
اروپام**436**شبس**1613
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همتای بلاروسی در حاشیه برگزاری اجلاس آستانه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دیدار با همتای بلاروسی خود با اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک هستند و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وی با  اشاره به مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی، گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین‌المللی را زیرپا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

آشتیانی ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تاکید کرد.

همچنین در این دیدار دوطرف بر به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود و همکاری دوجانبه و ضرورت اجرای موافقت‌نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید کردند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و جلوگیری از گسترش آن بود، عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور، «مینسک» (پایتخت بلاروس) آمادگی خود برای توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • در دستورکار قرار گرفتن مولدسازی دارایی‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان، اما ما برای آفریقا می‌خواهیم
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم