Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:25:36 GMT

اجرای موسیقی پاپ و سنتی نیازمند تعادل بخشی است

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۳۱۶۹

اجرای موسیقی پاپ و سنتی نیازمند تعادل بخشی است

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان سمنان گفت: حفظ تعادل در اجرای موسیقی پاپ و کلاسیک به منظور جلوگیری از فراموشی و خدشه به موسیقی سنتی به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، تقاضاها اجرای موسیقی پاپ را چندین برابر موسیقی سنتی خواند و اضافه کرد: ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها موظف به پاسخگویی به مطالبات فرهنگی و اجتماعی در خصوص برگزاری موسیقی پاپ در جامعه هستند و در عین حال باید از موسیقی سنتی نیز حمایت های لازم را به عمل آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: صیانت از موسیقی سنتی و حمایت از آن به عنوان میراث فرهنگی از وظایف مهم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود تا جلوی فراموشی آن گرفته شود.
فضیلت گفت: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه استان ها از جمله سمنان بر اساس شرح وظایف و ماموریت های قانونی مبادرت به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی می کنند.
وی ادامه داد: همان قانونگذاری که دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به داشتن فعالیت های دینی از جمله قرآن، عترت و نماز می کند، همان قانونگذار این دستگاه را مکلف به داشتن فعالیت های موسیقایی نیز کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید محترم شمرده شود، بیان کرد: نظام های سکولار که از هیچ قداستی برخوردار نیستند، قانونشان را محترم می شمارند، ما باید به طریق اولی قانون نظام اسلامی را محترم بداریم.
وی با اشاره به اینکه اجرای صحنه ای موسیقی را می توان به دو بخش کلی سنتی و پاپ تقسیم کرد، افزود: موسیقی پاپ به دلیل جوان پسندبودن و آسان تر بودن درک معنای آن با استقبال بیشتری رو به رو است.
فضیلت با بیان اینکه این نوع موسیقی نیاز به تعمیق چندانی ندارد، گفت: موسیقی پاپ به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می کند، نسبت به موسیقی سنتی از استقبال بیشتری برخوردار است و درآمد ناشی از فروش بلیت آن بسیار بالاتر است.
وی بیان کرد: اجرای موسیقی سنتی در کنار اجرای موسیقی پاپ یکی از راه های حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان است و این به معنای حمایت هنر برای هنر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: وظیفه ما حمایت از میراث های فرهنگی همچون موسیقی سنتی است و نباید اجازه بدهیم مطالبه برای اجرای موسیقی پاپ سبب فراموشی این میراث شود.
وی تاکید کرد: این نگرانی در میان فعالان عرصه موسیقی سنتی نیز وجود دارد که مبادا این استقبال به خصوص در میان جوانان از موسیقی پاپ به نوع سنتی آن آسیب برساند.
فضیلت بیان کرد: صدور مجوز اجراهای پاپ با رویکرد حفظ تعادل بین دو ظرفیت موسیقایی پاپ و سنتی و نیز با رویکرد صیانت از هر 2 بخش انجام می شود.
وی اضافه کرد: این رفتار طبیعی است که ما به عنوان بخش سیاستگذاری و کارگذاری قبل از نگرانی برای میزان فروش و درآمد برگزارکننده، باید نگران حفظ تعادل در 2 بخش یاد شده باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به همین خاطر در کنار هر اجرای پاپ، یک اجرای سنتی را دستور کار قرار داده ایم، ضمن اینکه این رویکرد آسیبی به فروش و درآمد برگزارکنندگان هم نمی رساند.
وی با بیان اینکه برنامه های حمایتی از موسیقی سنتی در جوامع توسعه یافته به منظور جلوگیری از انحطاط موسیقی سنتی نیز وجود دارد و آن ها نیز در این زمینه نگرانی هایی دارند، اضافه کرد: در راستای همین سیاست های حمایتی، مسائل ریز و درشتی در متن و حاشیه اجرای موسیقی های سنتی و پاپ وجود دارد که طبیعی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: درخواست ها و مطالبات فرهنگی و اجتماعی جامعه را در چارچوب قرار می دهیم و بر اساس وظایف و قانون جوابگو هستیم.
به گزارش ایرنا، بخشی از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور 6 گروه موسیقی، 26 بهمن تا 3 اسفند در سمنان برگزار شد، سه گروه اعزامی از تهران و سه گروه دیگر از هنرمندان موسیقی استان سمنان در تالار هلال و تئاتر شهر سمنان به اجرای برنامه پرداختند.
7342م/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ارشاد موسيقي موسيقي سنتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی فرهنگسرای ارسباران، نشست ماهانه هنرمندان موسیقی شنبه ۸ اردیبهشت‌، ساعت ۱۸، با پنج اجرای متنوع (دستگاهی ایرانی، کلاسیک و تلفیقی) با حضور چهره‌های موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

ساز و آواز در مایه ابوعطا، تصنیف «آهسته آهسته» اثر جهان‌بخش پازوکی با هنرمندی کیوان تیموریان (خواننده)، نوازندگی تار و هم‎خوانی مهسا تیموریان، صفا شالپوش (سه‌تار) و بردیا دینوری (تنبک) از ساخته‌های فصل‌الله توکل، اجرای ساز و آواز و تصنیف در مایه افشاری با هم‌نوازی داود غفاری‌زاده (نی)، اردشیر بزرگ‌نیا (تنبک) و تورج چگینی‌پور (آواز)، اجرای گروه «پروین» با اجرای آثار عارف قزوینی و فرامرز پایور با هنرمندی یاسین حاتمی (آواز)، دیبا ارشادی (تار)، کیوان اوچی (بم‌تار و مراژ)، اشکان مخبری (کمانچه)، زهره خانیان (تنبک) و امیررضا نارنجی (دف)، اجرای گروه «کوبه‌ای نوازان ماهور» به سرپرستی بابک بنی حسینی، اجرای گروه «گاتا» (سازهای کوبه‌ای نواحی ایران) با هنرمندی علیرضا ولی‌زاده، شنتیا ولی‌زاده، پانته‌آ ولی‌زاده، دنیا شجاعی، میثم علی‌پور، امیرحسین کریمی، پارسا خدابخشی، فرشیما محبی، مهرنوش سیار، فاطمه شمس، الهام مقدم و یاسمن کریمی، بخش‌های مختلف این برنامه هستند.

نشست ماهانه موسیقی با اهدافی چون ایجاد امکان اجرای صحنه‌ای برای جوانان، اجرای موسیقی تجربی، معرفی گروه‌های موسیقی و جوانان بااستعداد در زمینه نوازندگی و آواز، به صورت تک‌نوازی و گروه‌نوازی در ژانرهای مختلف با حضور اهالی و علاقه‌مندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. این نشست‌ها از سال ۱۳۹۱ به صورت ماهانه و مستمر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است. همچنین معرفی کتاب‌ها و آلبوم‌های تازه منتشر شده، رویدادهای پراهمیت موسیقی و... از دیگر برنامه‌های این نشست‌ها است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست که شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است، می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

کد خبر 6087791 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است