Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران با استفاده از نانوذرات دو بعدی موفق به رهایش فاکتور رشد در بافت آسیب‌دیده غضروف شدند. با این کار تخصصی شدن سلول‌های بنیادی تسریع شده و بافت آسیب‌دیده غضروف بازسازی می‌شود.

به گزارش  گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه تگزاس به رهبری اخیلش گاهاروار موفق به ارائه روشی برای ترمیم غضروف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گاهاروار می‌گوید: «این پلتفورم مبتنی بر نانورس برای رهایش مواد پروتئینی مناسب بوده و می‌توان از آن برای درمان التهاب مفاصل استفاده کرد، بیماری که ۲۷ میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند و از آسیب‌های غضروفی نشات می‌گیرد.»

با پیر شدن جمعیت، احتمال بروز التهاب مفاصل افزایش می‌یابد، یکی از مشکلات رایج برای درمان این بیماری، ترمیم بخش آسیب‌دیده به ویژه غضروف بوده که کاری بسیار دشوار است. برای ترمیم، یکی از روش‌ها رهایش فاکتور رشد به بخش آسیب‌دیده است. فاکتور رشد دسته‌ای از پروتئین‌ها بوده که می‌تواند به ترمیم بافت و تولید بافت جدید کمک کند. با این حال، در روش‌های رایج رهایش فاکتور رشد بخش اعظمی از این ماده از بین می‌رود و نیاز به استفاده از دوز بالا است.

محققان دانشگاه تگزاس روشی ارائه کردند که در آن از نانوذرات معدنی دو بعدی برای رهایش فاکتور رشد استفاده شده‌است. با این کار دوام فاکتور رشد در بدن افزایش یافته و اثربخشی درمان بیشتر می‌شود. این نانوذرات دارای مساحت سطحی بالایی بوده و می‌توانند مقدار بیشتری از ماده مورد نیاز را در بدن رهاسازی کنند.     گاهاروار می‌گوید: «این نانوذرات می‌توانند فاکتور رشد را در بدن به مدت طولانی‌تری نگه‌داشته تا به سلول‌های بنیادی برسند. این سلول‌ها از فاکتور رشد برای تولید بافت غضروف استفاده می‌کنند. رهایش فاکتور رشد منجر به افزایش تخصصی شدن سلول‌های بنیادی شده و آن‌ها را به سوی غضروف شدن سوق می‌دهد. در نتیجه فرآیند درمان التهاب مفاصل آغاز می‌شود.»

لوران کروس از محققان این پروژه می‌گوید: «با استفاده از این نانوذرات برای رهایش، می‌توان تخصصی شدن سلول‌های بنیادی را افزایش داد. علاوه‌بر این، رهایش مستمر فاکتور رشد می‌تواند هزینه درمان را کاهش دهد چرا که غلظت مورد نیاز برای درمان کاهش یافته و اثرات جانبی به حداقل می‌رسد.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Sustained and Prolonged Delivery of Protein Therapeutics from Two-Dimensional Nanosilicates در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانو نانوتکنولوژی فناوری نانو التهاب مفاصل نانوذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟

از جمله مکمل‌های ضدپیری می‌توان به کورکومین، کلاژن، ویتامین C، تیانین و رزوراترول اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه ژنتیک نقش مهمی در روند پیری ایفا می‌کند، مصرف بعضی از مکمل‌ها در رژیم غذایی می‌تواند فرایند پیری را کند کند، در ادامه به معرفی و بررسی چند مکمل ضدپیری می‌پردازیم:

کورکومین

کورکومین که در زردچوبه یافت می‌شود، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی خود شناخته شده است، بنابراین با استرس اکسیداتیو و التهاب مقابله می‌کند که هر دو روند پیری را کند می‌کند؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین ممکن است برای سلامت مغز، سلامت قلب و عملکرد مفاصل مفید واقع شود.

کلاژن

کلاژن که نوعی پروتئین است برای حفظ لطافت پوست و سلامت مفاصل ضروری است؛ با این وجود، سنتز کلاژن به طور معمول با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و منجر به چین‌وچروک، افتادگی پوست و سفتی مفاصل می‌‏شود، پیتیدهای کلاژن می‌تواند به بازیابی کلاژن از دست رفته کمک کند، در نتیجه پوست سفت‌تر، موها و ناخن‌ها قوی‌تر و تحرک مفاصل افزایش پیدا می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C با توجه به ویژگی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته شده است، اما همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و مانع استرس اکسیداتیو می‏‌شود؛ علاوه بر این، ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری است و باعث نرمی پوست و بهبود زخم می‏‌شود، این ویتامین با تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن و تشکیل کلاژن به حفظ جوانی و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند؛ ویتامین C که به وفور در مرکبات وجود دارد، به راحتی در بدن جذب می‎‌شود.

تیانین

تیانین که یک آسید آمینه موجود در چای سبز است، دارای خواص تسکین‌دهنده و تقویت‌کننده خلق‌وخو است، تیانین آرامش‌بخش است و باعث کاهش استرس و اضطراب می‏‌شود که هر دو با پیری زودرس مرتبط هستند؛ علاوه بر این، تیانین ممکن است عملکرد شناختی و سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشد.

رزوراترول

رزوراترول که یک پلی‌فنول موجود در انگور قرمز و توت است، دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که از افراد در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی محافظت می‌کند و باعث افزایش طول عمر می‌‏شود.

کد خبر 749257

دیگر خبرها

  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟