Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام آذری طوسی گفت: حضرت زهرای مرضیه (س) ۱۰۴ لقب داشتند و یکی از آنها طاهره به معنی پاکی است.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذری طوسی خطیب و کارشناس امور دینی، درباره مقام و جایگاه حضرت زهرا مرضیه (س) اظهار کرد: باید بدانیم که اسلام برای زن ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است؛ البته نه در اسلام بلکه در دیگر مکاتب آسمانی پیشین هم اینطور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برای مثال، در ماجرای حضرت موسی (ع) اشاره شده که ما به مادر حضرت موسی (ع) وحی کردیم که فرزندت را در سبد قرار بده و آن را به نیل بسپار. با اینکه این گونه وحی از جنس نبوت نیست؛ ولی نشان از کرامت این بانو دارد و این مادر مهر اطمینان و ایمان خداوند بر قلبش حک شده است.

وی درباره دیگر بانوان بزرگ دنیا به زندگی حضرت عیسی (ع) اشاره کرد و گفت: در مکتب حضرت مسیح (ع) نیز واضح است که حضرت مریم (س) در زندگی ایشان نقش بسزایی داشتند. این بانوی مکرمه چنان ایمان قوی به رزق داشتند که بدون حساب و کتاب دنیوی خداوند به ایشان عطا می‌کردند.

خطیب و کارشناس امور دینی ادامه داد: این سه بانوی بزرگوار نشان دهنده این هستند که در مکاتب اسلامی زن دارای ارزش والایی است و به تعبیر مرحوم امام خمینی (ره) مرد از دامن زن به معراج می رسد. در اسلام نمونه‌های فراوانی مثل حضرت سمیه(س)، حضرت خدیجه(س) و ... وجود دارند که طلایه‌دار و فرد اعلای این جمعیت نسوان، حضرت فاطمه الزهرا (س) است.

حجت الاسلام و المسلمین آذری طوسی افزود: در کتاب شریف اصول کافی، بابی به نام باب حب النسا است که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اصل اخلاق انبیا بر احترام، اکرام و ارزش نهادن به زن است». همچنین روایت دیگر از امام صادق (ع) است که می فرمایند «گمان نمی‌برم مردی خیر را در ایمان خودش کامل کند، مگر اینکه در احترام و ارزش نهادن به زن استوار باشد.» درواقع این روایات بیانگر این است که زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با بیان خاطره‌ای، درباره القاب حضرت زهرا (س) گفت: حضرت زهرای مرضیه (س) 104 لقب داشتند که از میان آنها یکی طاهره به معنی طهارت است. شما می دانید که هر کدام از القاب نسبت به ایشان دارای حکمت و فلسفه است. این لقب طاهره برای  حضرت زهرا (س) دارای حکمت خاصی است. در قرآن کریم سوره احزاب به آیه تطهیر اشاره دارد و همه عبارات آن با ضمیر جمع مونث آمده است.

خطیب و کارشناس امور دینی درباره معنی طهارت بیان کرد: طهارت سه مرحله دارد؛ یکی از آنها طهارت ظاهری همان دوری از نجاست و وضو گرفتن است که می شود به طهارت عوام اشاره کرد. طهارت دوم نیز طهارت خواص است که انسان نفس خود را از رذایل اخلاقی پاک می‌کند. همچنین  سومین طهارت، طهارت خاص الخواص است که پاک شدن از معصیت‌هاست. ما در مناجات شعبانیه نیز پاک شدن و بریده شدن از هرآنچه غیر از خداست را طلب می کنیم.

وی اظهار کرد: ما در مناجات با خداوند می‌گوییم ما می‌خواهیم شبیه اهل بیت (ع) و اولیای خدا باشیم. قرآن را کسی لمس و درک نمی‌کند، مگر کسی که دارای طهارت باشد. کسی قدر قرآن را می‌داند که دارای طهارت باشد و پیرو حضرت صدیقه طاهره (س) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آذری طوسی افزود: حضرت زهرا (س) می فرمایند «سه چیز در دنیای شما را دوست دارم، اول تلاوت کتاب خدا، دوم نظر کردن به چهره رسول خدا (ص) و سوم انفاق در راه خدا». امید داریم بتوانیم در مسیر حضرت زهرا (س) طهارت روح کسب کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جایگاه زن در اسلام حضرت زهرا س حضرت فاطمه س روز مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۵۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت

احمد احمدی صدر گفت: بهشت زهرا (س) یک نقطه اشتراک بین همه شهروندان تهرانی است و به هر حال هم احترام اهل قبور و هم احترام خانواده‌های داغ دیده باید حفظ شود و به همین دلیل این مکان باید منظره زیبایی داشته باشد و از آن صیانت گردد.

وی افزود: در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یکی از نقاطی که در دو سال گذشته بسیار برای ما اهمیت داشت بهشت زهرا (س) بود. خوشبختانه با همکاری صددرصد و همه جانبه از سوی مدیریت بهشت زهرا (س) پایگاه‌هایی را در این مکان ایجاد کردیم که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد این اتفاق مهم نبودیم. همچنین قصد داریم تعداد مددسرا‌های نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به تمامی آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در سراسر بهشت زهرا (س) به خدمات نیاز دارند خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی افزود: باید در این زمینه بین مردم هم فرهنگسازی شود. مردم باید بدانند برخی‌ها سودجو هستند و اجازه بدهند سبد سودجویان را از نیازمندان جدا کنیم و کسانی که ممکن است معتاد متجاهر باشند و خسارت ایجاد کنند وضعیت آنها را در طرح ساماندهی آنها را مشخص کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه بهشت زهرا (س) باید شبیه اسم خودش یک بهشت آرامش باشد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا (س) برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر سازمان نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی از زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است و ان‌شاءالله قصد داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری زیرساخت هایی، چون مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر، همراه سرا‌ها و... را چندین برابر افزایش دهیم.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • ولایت‌محوری گام نهادن در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • انجام ۶ هزار و ۹۵۰ متر شبکه‌گذاری در بوئین زهرا
  • اول سلام بعد تاج‌گذاری در کاخ اختصاصی
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • شمشیرباز یزدی از کسب سهمیه المپیک بازماند