Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه بانوان در سال‌های اخیر برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، توانسته‌اند به خوبی عمل کنند اما گروهی از زنان معتقدند بسیاری از قوانین موجود در زمینه تولید و تجارت مردانه است و آنها در اولویت نخست قرار ندارند.

هر چند شاخص های جهانی و داخلی از اوضاع کسب و کار ایران اصلا خوب نیست اما شاهد افزایش حضور زنان در عرصه اقتصادی و اشتغالزایی کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقط زنان عضو کانون زنان بازرگان اتاق های بازرگانی کشور بیش از هزار عضو هستند که حدود 100 هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده اند.

بسته به آمار نهادهای دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی، حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی همچون صنایع تولیدی، معدنی و کشاورزی کشور نسبت به 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، برای مثال نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران از سال ۹۲ تا بهار ۹۶ معادل چهار درصد افزایش داشته است.

نگاهی به وضع فعلی بازار کار ایران نشان می‌دهد زنان ایرانی فاصله زیادی تا وضع مطلوب دارند، چنانکه از ترکیب جمعیت فعال کشور ۸۵ درصد نیروی فعّال را مردان و فقط ۱۵ درصد آن را زنان تشکیل می دهند اما این آمار در کشورهای صنعتی پیشرفته متفاوت است.

بررسی سهم زنان در بازار کار طی سال های ۹۰ تا ۹۶ نشان می دهد که جمعیت فعال زنان به جز سال‌های ۹۲ و ۹۳ در مابقی سال ها با روند صعودی مواجه بوده است.

مریم نصیری خلیلی، عضو هیئت رئیسه کانون زنان بازرگان ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زنان در عرصه های اقتصادی کشور حضوری چشمگیر دارند، اظهار کرد: فقط در کانون زنان بازرگان مازندران بیش از 70 عضو توانسته‌اند هزار شغل مستقیم ایجاد کنند.

وی در مورد فعالیت زنان بازرگان عضو اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: زنان فعال اقتصادی مازندران در بخش های مختلف صنایع تولیدی، تبدیلی، کشاورزی، معدنی، تجاری و آموزشی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تعدد حضور زنان در عرصه اقتصادی نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: فعالیت تولیدی در ایران سخت و دشوار است اما بسته به تمامی مشکلات پیش رو، آینده فعالیت زنان در عرصه های اقتصادی و تولیدی بسیار روشن به نظر می رسد.

نصیری با اشاره به مشکلات پیش روی زنان عرصه اقتصاد و تولید در مازندران، گفت: متاسفانه گاهی تبعیض جنسیتی نسبت به زنان اعمال می شود و زنان نسبت به شرایطی که در آن قرار دارند مواجه با برخی نابرابری‌های جنسیتی هستند.

وی با بیان اینکه نابرابری های جنسیتی قانونی نیست و عرفی است، تاکید کرد: همیشه زنان در اولویت دوم هستند، هر چند آنها بسته به وجه مادری خود نمی توانند شان‌شان را زیر سئوال برده و برای پیشبرد اهداف خویش دست به هر کاری بزنند از این رو فرصت شغل های خوب را از دست می دهند.

رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، تعداد زنان فعال اقتصادی استان را زیاد برشمرد و خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از زنان فعال اقتصادی مازندران در بخش های گردشگری و خدمات فنی و مهندسی مشغول به فعالیت هستند که توانسته اند اشتغال خوبی را برای استان به ارمغان آورند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تبعیض جنسیتی منطقه مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشور‌های در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشور‌ها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.


دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • فعالیت سامانه بارشی در استان بوشهر/ دریا متلاطم است
  • بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند
  • قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟