Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای امروز هفتم اسفندماه  در نشست خبری رئیس ستاد مرکزی اعتکاف در دفتر ستاد اقامه نماز قم بیان کرد: در شهر قم ساز و کار استانی اعتکاف و ساز و کار کشوری اعتکاف را نیز بررسی می‌کنیم.

وی افزود: جریان اعتکاف ریشه در قرآن و ادیان دارد، ابراهیم به عنوان شیخ‌الانبیا هم معتکف بودند بنابراین اعتکاف در همه ادیان بوده اما فرد اکمل اعتکاف در دین مبین اسلام حضرت محمد(ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف اظهار کرد: طهارت برای سه گروه است، گروه عاکفین فی‌المساجد، نمازگزاران و طائفین در مسجد‌الحرام است؛ رسول گرامی اسلام هر سال دهه اخر ماه رمضان مقید بودند که معتکف شوند و سالی که در جنگ گرفتار بودند و نتوانستند معتکف شوند، به جبران آن در سال قبل دو دهه اعتکاف برگزار کردند.

وی ادامه داد: اعتکاف مهجور و محدود به مسجد امام حسن عسگری(ع) بود و فقط مخصوص روحانیون بود و افراد جامعه حضور پیدا نمی‌کردند اما امروزه با وجود برکت انقلاب اسلامی معنویت و اخلاق رشد پیدا کرده‌است.

تکیه‌ای یادآوری کرد: رشد اخلاق و معنویت در نظام اسلامی متکثر است و لذا امروزه اعتکاف مهجور و ناشناخته تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده، هزاران مسجد در سراسر کشور میزبان معتکفین هستند و همه اقشار جامعه مانند دانشجویان، دانش آموزان، اتباع خارج از کشور، جانبازان و جوانان حضور دارند و این تاثیرگذاری انقلاب را می‌رساند.

وی افزود: اعتکاف به خارج از کشور نیز سرایت کرده‌است؛ مقام معظم رهبری تابلوی بزرگ اعتکاف را بلند کرده‌است، مبنی بر این‌که این یک برکت انقلابی است و صف طولانی اعتکاف از جوانان، دانشجویان و مردم سراسر کشور نشان از رشد معنوی نظام دارد.

وی تاکید کرد: ما توفیق این را داشتیم که در بعد کشوری نیز فعالیت کنیم و امروز اعتکاف از مرزها فراتر رفته‌است و با تعامل جامعه‌المصطفی اعتکاف سال گذشته در 69 کشور برگزار شده و بالای سه هزار نفر در لندن و حدود 30 هزار نفر در کشورهای آفریقایی حضور داشتند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به این‌‌که جشنواره بین‌المللی اعتکاف در سه بعد علمی، ادبی و هنری برگزار شده‌است،افزود: در این جشنواره‌ها موفق بودیم یکی از بزرگ‌ترین بالاترین آمار دریافت آثار را جشنواره اعتکاف داشته باشد.

وی یادآوری کرد: پنجمین جشنواره اعتکاف پارسال در مشهد برگزار شده و با دریافت 2 هزار و 186 اثر در سه بعد علمی، ادبی، هنری و هم چنین بعد بین‌المللی توانست فاخرترین جشنواره معنوی و معرفتی شود؛ ما به دلیل اشارت مقام رهبری در رابطه با نهادسازی اعتکاف موفق به برگزاری نشست‌های سراسری تحت عنوان نشست هم اندیشی سران اعتکاف مراکز استان شدیم.

تکیه‌ای بیان کرد: در تلاش هستیم که ششمین جشنواره بین‌المللی اعتکاف را در آستانه اعتکاف سال آینده برای اولین بار در خارج از کشور برگزار کنیم.

وی افزود: شعار معتکفین سراسر کشور با توجه به این‌که ماه رجب ماه ولایت است و امسال اعتکاف قرین با سال تحویل است، شعار امسال ستاد مرکزی اعتکاف « اعتکاف طلیعه خودسازی، جامعه پردازی و تمدنس سازی» را اعلام می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف اظهار کرد: با توجه به تعطیلات فرصت خوبی برای جوانان و محصلین و اقشار مختلف جامعه است تا از این فرصت استفاده کنند و از بستر اعتکاف بهره بگیرند زیرا اعتکاف توقف کنار کوی دوست و برای ارتباط مستقیم با خداست.

وی با اشاره به این‌که در استان قم نزدیک به یک قرن است که اعتکاف شکل گرفته است و امروزه به لطف پروردگار و برکت انقلاب اسلامی تقریبا تمامیت نیاز فرهنگی اعتکاف سراسر کشور و جهان از قم حمایت می‌شود و به همین دلیل شورای علمی اعتکاف را ترتیب دادیم.

تکیه‌ای با یادآوری این‌که جشنواره‌ها توانست عقبه علمی اعتکلاف را به دست بگیرد، افزود:  امروز 40 کتاب غنی و مرجع در زمینه اعتکاف به چاپ  رسیده‌است؛ در حال حاضر مقام معظم رهبری بارها درباره اعتکاف از مسجد امام حسن عسگری یاد می‌کنند و لذا ما حق داریم بگوییم مسجد امام حسن عسگری در قم نماد اعتکاف است.

وی با اشاره به این‌که سال97 ختم به معنیوت اعتکاف و سال98 با معنویت اعتکاف آغاز می‌شود، گفت: هفت مسجد محل اعتکاف برادران، برای خواهران 11 مسجد و به طور کلی در  18 مسجد با ظرفیت 16 هزار نفر معتکف، مراسم باشکوه اعتکاف برگزار می‌شود، امسالبه موهبت الهی و تلاش بسیار مصلی‌های قم را به مسجد تبدیل کردیم و لذا مصلی قم از محراب تا گنبد حدود 5 هزار متر تبدیل به مسجد شد و با این راهکار دانشجویان سراسر کشور نیز می‌توانند در شهرقم ثبت نام کنند و در مراسم اعتکاف حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم اعتکاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری -بوشهر

ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی با معرفی برترین‌ها با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستای سرکره استان بوشهر به کار خود پایان داد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079234 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم عزاداری ششمین اختر تابناک امامت در شهر انابد + تصاویر
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد
  • اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری -بوشهر
  • جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم در بوشهر دارای عمق و پیشرفت بود
  • ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • کرمان زیرساخت‌های برگزاری مسابقات بین‌المللی فوتبال را دارد
  • پیش‌بینی ۴۳۰شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات در خرم‌آباد و چگنی
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد