Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه ۱۶۴ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دوشنبه ۶ اسفندماه ۹۷ به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر حداد عادل با اشاره به بیانیه "گام دوم" که توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» صادر شد، گفت: این بیانیه حاصل تجربه 4 دهه انقلاب اسلامی است و توجه به این بیانیه از منظر علوم انسانی نیز لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از سخنان دکتر حداد عادل، ادامه بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته «شهرسازی اسلامی» در مقطع دکتری و بررسی میزان انعکاس پیشنهادهای ارائه شده در جلسه گذشته در دستور کار شورا قرار گرفت.
در این بخش با توجه به پیشنهادهای ارائه شده در جلسه گذشته موارد ذیل مورد اشاره قرار گرفت، نقش مبانی فقهی و حقوقی در شهرسازی اسلامی، توجه به مباحث اخلاقی در موضوع شهرسازی و معماری، ارزیابی نظریه‌های نوین شهرسازی از منظر اسلامی، معطوف بودن قید اسلامی به محتوای دروس، پیوستگی موضوع معماری به سبک زندگی، سابقه‌ طولانی تدریس این سرفصل در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و بررسی مسیر شکل‌گیری این رشته درسی در کشور و در نظر گرفتن آراء متفکرین مسلمان در حوزه شهر.
پس از ارائه نظرات اعضا، دکتر حداد عادل با توجه به مسائل مطرح‌شده گفت: به نظر می‌رسد در این زمینه می‌توان یک دانشگاه خاص را به‌عنوان نمونه انتخاب کرد تا بتوان این رشته را در آن دایر کنیم.
وی افزود: اگر با توجه به پیشرفت کار حس شد این رشته قابلیت تدریس در سایر دانشگاه‌ها را دارد، آن هنگام موضوع در شورا بررسی خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود از نظر استاد، متون آموزشی و... می‌توان این رشته را دایر کرد.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: ایرادی ندارد که یک رشته خاص ابعاد مختلف اسلامی معماری و شهرسازی را مورد بررسی قرار دهد.


حجت‌الاسلام‌ دکتر کاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی و معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول هم در این زمینه گفت: در بررسی‌های انجام شده ما به این نتیجه رسیدیم که برخی از عناوین درسی کلی و مانند عناوین مقالات علمی هستند.
دبیر شورای تخصصی حوزی تاکید کرد: در بررسی‌های انجام شده ضعف در منابع مستقیم و مرتبط، لزوم اصلاح عناوین درس‌ها و ایجاد تناسب بیشتر میان این عناوین با سرفصل‌ها و توجه بیشتر به مباحث فقهی در کنار رویکرد معرفتی از جمله مسائل قابل توجه در این زمینه است.
وی افزود: خوشبختانه از نظر ادبیات فقهی در این زمینه پیشرفت‎هایی داشته‌ایم و چند سال است که فقه شهرسازی در حوزه علمیه قم توسط یکی از اساتید تدریس می‌شود.
دبیر شورای تخصصی حوزوی ادامه داد: بنابراین با پیشنهاد ارائه این سرفصل‌ها به‌صورت محدود در یک دانشگاه به‌صورت خاص موافقت می‌شود.
دکتر حداد عادل افزود: همه می‌دانیم معماری اسلامی وجود دارد ولی وضعیت فعلی معماری ما اسلامی نیست.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: متأسفانه معماری و شهرسازی ما بر اثر بی‌توجهی‌ به مباحث اساسی در این زمینه، بی‌هویت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معیارهایی مانند حریم خصوصی و عفاف، پیوستگی دین و دنیا و... در شهرسازی و معماری اسلامی بسیار مورد توجه است.
وی افزود: معماری و شهرسازی اسلامی امروز به عنوان یک مکتب علمی در جهان مورد توجه است و باید مورد توجه ما هم باشد.
دکتر حداد عادل ادامه داد: در یک کلام می‌توان گفت معماری شهرهای فعلی ما و از جمله تهران اسلامی نیست.   در پایان جلسه 164 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسای؛ اعضای شورا ضمن اعطای اجازه برای پذیرش دانشجو با توجه به نظرات ارائه شده این برنامه مجدداً به گروه مربوطه جهت بررسی بیشتر ارجاع شد تا ظرف یک سال آینده این برنامه تکمیل و برای تصویب نهایی مجددا در دستور کار شورا قرا رگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهرسازی اسلامی حداد عادل شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۸۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، مهلت ثبت نام بدون آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تمدید شد.

داوطلبان با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته / محل های درخواستی اقدام کنند.

داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.

کد خبر 6092913 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان