Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@00:38:21 GMT

◄ مقایسه کولر گازی و کولر آبی

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۰۳۵۹

◄ مقایسه کولر گازی و کولر آبی

تین‌نیوز | 

در گذشته برای تولید سرما از کولر آبی استفاده می‌کردند که هم اکنون نیز در بعضی از مناطق و اماکن از این نوع کولر نیز هنوز استفاده می‌کنند. کولر آبی با استفاده از تبخیر قطرات آب آمیخته شده با ذرات آب سرما را تولید می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، کولر آبی به علت ایجاد رطوبت برای منابق بسیار خشک گزینه بسیار مناسبی است؛ اما برای فضاهایی که شرجی هستند و رطوبت بالایی دارند استفاده از آن‌ها کارایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کولر آبی نسبت به کولر گازی در بعضی از موارد مزایای زیادی دارد. کولر آبی برق کمتری نسبت به کولر گازی مصرف می‌کنند. همچنین در بیشتر موارد با قیمت پایین تری دارند؛ از طرفی معایب کولر آبی بسیار زیاد است که باعث می‌شود افراد بسیاری تمایل به استفاده از کولر آبی را نداشته باشند. 

قابلیت خنک کنندگی بالای کولر گازی 

یکی از مزایایی که کولرهای گازی مانند اسپلیت نسبت به کولر آبی دارند؛ قابلیت خنک کنندگی بالای آن‌هاست. کولرهای گازی با بهره‌گیری از قطعات تعبیه شده داخل آن‌ها از قدرت بالایی برای تولید سرما برخوردارند. 

عدم استفاده از آب برای خنک سازی هوا 

یکی از معایب بزرگی که کولرهای آبی دارند این است که از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند که باعث می‌شود آب زیادی مصرف شده و همین‌طور محیط به شدت مرطوب شود. هوای مرطوب بیش از حد باعث ایجاد مشکلات تنفسی و همین‌طور پوسیده شدن وسایل و اجزای خانه نیز می‌شود.

به همین دلیل یکی از مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی، عدم استفاده از آب برای خنک کردن هواست؛ در واقع کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس بالعکس مایع به گاز سرما تولید کرده و گرما محیط را می‌گیرد. کولر گازی به میزان یکسان هوا را پخش می‌کند که نحوه عملکرد آن باعث شده تا استفاده بیشتری نسبت به کولر آبی داشته باشد. 

قابلیت تولید سرما و گرما 

کولر گازی تنها برای خنک سازی هوای محیط استفاده نمی‌شود؛ بعضی از کولرهای گازی اسپلیت علاوه بر تولید سرما، قابلیت تولید گرما را نیز دارند. این نوع کولرهای گازی با میزان بازه تغییرات دمایی که در آن‌ها به کار رفته است می‌توانند دمای محیط را بین 16 الی 32 درجه تغییر می‌دهد. از کولر گازی اسپلیت سرمایشی و گرمایشی در مناطق سردسیر استفاده می‌شود. 

طول عمر بالای کولر گازی 

یکی دیگر مزایایی که کولر گازی نسبت به آبی دارد؛ طول عمر بالاست. قطعات کولر گازی معمولا اجزای دیجیتال هستند  و نیاز به تعویض مانند اجزای کولر آبی ندارند به همین دلیل معمولا بیشتر عمر می‌کنند. از طرفی هر چند کولر آبی طول عمر کمتری دارد؛ اما قطعات آن به راحتی یافت شده و همین‌طور قابلیت تعمیر آسانی دارند. 

نیازبه تعمیرات 

از طرفی هزینه تعمیرات کولر گازی نسبت به کولر آبی بسیار بیشتر است و بعضی از کولرهای گازی مانند اینورتر به دلیل اجزا و قطعاتی که در آن‌ها به کار رفته است که کاملا دیجیتال هستند و تعمیر یا تعویض آن‌ها به زمان، انرژی و تخصص بالایی نیاز دارد؛ به همین دلیل معمولا هزینه تعمیرات کولر آبی نسبت به کولر گازی بسیار کمتر است.

مدل‌های متنوع کولر گازی 

یکی دیگر از برتری‌های کولر گازی نسبت به کولر آبی مدل‌های متنوع آن است. کولر گازی با توجه به مدل‌های مختلفی که دارد در هر مکانی قابل نصب است؛ به عنوان مثال کولر گازی اسپلیت شامل تکه داخلی و خارجی می‌شود که به انجام خدمات تخصصی نیاز دارد و نصب آن به این صورت است که پنل خارجی در بیرون ساختمان  و پنل داخلی در درون ساختمان نصب می‌شود.

در حالی که کولر گازی ایستاده نیازی به انجام خدمات نصب ندارند. این نوع کولر گازی بیشتر برای امکانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فضایی برای نصب کولر گازی وجود ندارد؛ به عنوان مثال فروشگاه‌ها، امکان پر تردد مانند فرودگاه‌ها از جمله امکان مورد نظر برای استفاده از کولر گازی ایستاده می‌باشند.

از طرفی کولر آبی چناچه مدل‌های متنوعی هم داشته باشد باید برای نصب آن از محلی که دارای آب، کانال و ... است استفاده شود؛ به همین دلیل امروزه کولرهای آبی در فضاهای پر رفت و آمد به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هر گونه کپی‌ برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است. 

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: انرژی برق سرما طول عمر مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده

تحت سه سناریوی نه چندان خوش بینانه وزارت اقتصاد روسیه، صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود.

به گزارش ایسنا، تحت سناریوهای «محافظه کارانه» و «استرس» وزارت اقتصاد روسیه که علنی نشده است، تولید ال‌ان‌جی روسیه ممکن است در فاصله سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۵، در ۳۸.۶ میلیون تن ثابت بماند.

طبق سندی که توسط رویترز مشاهده شده، سناریوی پایه که خوش بینانه ترین سناریو است، رشد تولید از ۳۳.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، به ۵۶.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ را پیش بینی کرده است.

روسیه اعلام کرده است که با کارخانه های جدید واقع در منطقه آرکتیک، می‌خواهد ۲۰ درصد از بازار جهانی ال‌ان‌جی را در فاصله سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ تامین کند که در مقایسه با حدود هشت درصد فعلی، بالاتر است.

با این حال، تحریم‌های غربی متعدد، موانعی را به خصوص برای پروژه جدید «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» به وجود آورده اند که پس از آغاز تولید در دسامبر، هنوز محموله‌ای را صادر نکرده است.

این پروژه قرار است به یکی از بزرگترین کارخانه های روسیه با تولید سالانه ۱۹.۸ میلیون تن ال‌ان‌جی و ۱.۶ میلیون تن میعانات گازی ثابت از سه واحد، تبدیل شود.

منابع آگاه اظهار کرده اند: تبدیل متان به مایع در دمای منفی ۱۶۳ درجه، اکنون در این کارخانه متوقف شده است. شرکت گازپروم همچنین آغاز فعالیت مجتمع گازی عظیم در بندر اوست لوگا را از زمان خروج شرکتهای غربی پس از آغاز جنگ اوکراین، به تاخیر انداخته است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه در حال حاضر دو کارخانه ال‌ان‌جی بزرگ شامل کارخانه یامال ال‌ان‌جی نواتک و ساخالین ۲ گازپروم دارد که اولی حدود ۲۰ میلیون تن و دومی بیش از ۱۰ میلیون تن ال‌ان‌جی در سال میلادی گذشته، تولید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • گلایه مددجویان بهزیستی از عدم تحویل کولر گازی
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده