غرب روح و روان زنان را هدف قرار داده/ اسلام به چهره واقعی و بُعد اصلی زن توجه می کند
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۲۲۵۶
معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران گیلان، با بیان اینکه حمایت غرب از زن ظاهری است و فارغ از بُعد درونی گفت: در اسلام به چهره واقعی و بُعد اصلی زن توجه شده است و راه کمال برای ترقی بانوان باز است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مینا مهدوی در گفت و گو با خبرنگار 8دی در رابطه با مقام و جایگاه زن در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در اسلام به چهره واقعی و بُعد اصلی زن توجه شده است و راه کمال برای ترقی بانوان را باز کرده و اجازه آموزش و تربیت را به آنها داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: خداوند متعال از زمان خلقت آدم و هوا هدفش این بود که زن و مرد در کنار هم زمانی به آرامش می رسند که همسر باشند نه همراه و همکلاس، هدف خداوند متعال این بود که زن ها هم به مرحله علمی برسند، علم آموزی برای زن مسلمان و غیر مسلمان ضرورت دارد.
معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران گیلان تأکید کرد: در زمان طاغوت چنین مسله ای نبوده است، بیشتر به بعد ظاهر زن توجه می شده است الان هم متأسفانه به این سمت پیش می رویم هم ریزش وهم رویش داریم، رویش های زیادی هم در این عرصه داشتیم و بدین معنا است که خیلی از مواقع به این مسئله دست پیدا کردیم که بانوان ما حرکت عظیمی به سمت علم حقیقی پیدا کردند.
** بعد درونی؛ یعنی روح و روان زن هدیه خداوند متعال است
مهدوی با اشاره به اینکه روحیه رسیدن به ترقی و تکامل در بانوان ما ایجاد شده است، افزود: انقلاب اسلامی به بعد درونی زن توجه ویژه ای کرده است و به زنان یاد داده که به بعد درون یعنی روح و روان خود که هدیه خداوند متعال است توجه ویژه بکنید و به زیبایی هم توجه داشته باشید.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به کرامت و عدالت نسبت به حقوق زن بسیار توجه کرده است، تصریح کرد: وقتی قانون ما اسلامی است و برگرفته شده از دین اسلام است طبیعتا کرامت زن را در نظر گرفته است، اگر چه ما همیشه باید دشمن شناسی خودمان را قوی کنیم و بدانیم که دشمنان درون و روح ما را هدف می گیرند نه ظاهر ما.
معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران گیلان با تأکید بر اینکه اگر چه ظاهر زنان دارد به سمت مادی گری و ظاهر کشیده می شود، اضافه کرد: غافل از اینکه دشمن درون ما را هدف گرفته است و از درون کار می کند که حیا را از بین ببرد، اگر حیای درونی باقی باشد همه مسایل بیرونی درست می شود و نظم خود را پیدا می کند.
** حمایت غرب از زن ظاهری است و فارغ از بُعد درونی
وی با اشاره به اینکه همیشه حمایت از بعد بیرون در جامعه غربی بوده است نه حمایت درونی، تصریح کرد: می بینیم به طور مثال در فرانسه که نمادی از اروپا را نشان می دهد پلیسی که قرار است امنیت مردم را مورد توجه قرار دهد چشم دختر جوانی را کور کرده است و مرگ خیلی ها را به جهت اینکه دنبال دفاع از حقوقشان بودند رقم می زنند.
مهدوی با بیان اینکه متأسفانه هیچ حمایتی در کشورهای غربی از زنان نمی بینیم، اضافه کرد: ولی در کشور ما این حمایت ها از زنان انجام می شود زنان ما در دانشگاه ها و حوزه های علمیه مشغول تحصیل اند و این فضا را برای بانوان باز کردند که بتوانند بدون دغدغه کار کنند.
وی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) فرمودند "بهترین زنان کسانی هستند که نا محرم آنها را نبیند و آنها نامحرم را نبینند"، تصریح کرد: جمله خیلی زیبایی است بیایید در جامعه کاری کنیم که خانم ها برای رفع مسائل شان به خانم ها رجوع کنند؛ انقلاب اسلامی نشستن خانم ها کنج خانه را به شکل دیوار تعبیر کرد.
مهدوی ادامه داد: خانم حضرت زینب(س) و حضرت معصومه (س) به عنوان الگو از خانه بیرون می آیند و حرکت سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی انجام می دهند، حضرت زهرا (س) که بالاترین الکو هستند همینطور و خانم حضرت مریم (س) نیز همینطور بودند در مجموع زن زمانی به کرامت اصلی می رسد که نیازمندی هایشان را در جامعه و خانواده و فردیت خودش پیدا کند.
مهدوی با اشاره به اینکه این موضوع را در انقلاب اسلامی واقعا این رویش ها را می بینیم، افزود: اگر ریزش هایی هم وجود دارد همیشه بوده است.
** با این سبک زندگی در فرزندآوری دچار ترس هایی شدیم
وی در ادامه با بیان اینکه اکنون در عملیاتی کردن خیلی از صحبت های امام خامنه ای هم عقب هستیم، تصریح کرد: آقا جگر پاره می کنند و می گویند اقتصاد، اقتصاد، اقتصاد، ایشان قبل اقتصاد در مورد سبک زندگی و فرزند آوری صحبت می کننند اینها نکاتی است که باید خیلی مورد توجه قرار بگیرد.
مهدوی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به سال امام علی (ع)، اضافه کرد: یعنی بفهمیم که منطق امام علی (ع) شما را به این مسیر می کشاند، اگر نتوانید امام علی (ع) را درک کنید نمی توانید این ولایت فقیه را درک کنید چون هیچ وقت این درک و فهم حاصل نمی شود.
معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران گیلان ادامه داد: شخصی محضر امام صادق (ع) رسید که من امام زمانم را شناختم و ایشان فرمودند بخدا قسم دروغ می گوید کسی که بگوید امام زمانم را شناختم ولی علی (ع) را نشناختم.
وی با اشاره به اینکه وقتی مقام معظم رهبری فرمودند سال امام علی(ع) از همان جاباید پابه پای ایشان راسخ می آمدیم تا الان سُر نخوریم، تصریح کرد: سبک های زندگی وفرزند آوری ما خیلی تغییر کرده است بارها به خانم ها می گویم با این سبک زندگی در فرزندآوری دچار ترس هایی شدیم، خانم های قدیمی تر در زمان طاغوت ترسشان در مباحث فرزندآوری و زندگی کمتر بوده است و خیلی دل به دریا می زدند.
** برای رسیدن به افق فکری امام خامنه ای باید افق فکریمان را بالاببریم
وی با بیان اینکه اگر با این ترس حرکت کنیم خیلی از سیستم های ما خوب نخواهد بود، افزود: ترس های نوین را باید از خودمان دور کنیم، امید به آینده خوبی داشته باشیم و برای رسیدن به افق فکری امام خامنه ای باید افق فکریمان را بالاببریم زیرا ایشان در مرتبه ای بالا افق فکری بالایی به ما نشان می دهند منی که خورشید را نمی بینم و پایین هستم درک نمی کنم.
مهدوی با تأکید براینکه اگر بخواهیم این افق فکری را بالا ببریم روز به روز باید در خودمان استقلال روانی و استقلال آرمانی را تقویت کنیم به نکات بصیرتی امام خامنه ای نزدیک می شویم، پس روان ها را قوی کنیم و از تحریم ها نترسیم و در هر تهدیدی خودسازی را در خودمان ایجاد و خودمان را نزدیک تر به خدا قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «هر موقع خیلی سختی به حد اعلی رسید و شدید شد بدان بعد از آن گشایش و آرامشی در راه است»، افزود: مقصود این است در هر تحریمی گشایش است و انسان به حد اعلایش می رسد، روزه گیری پی بردن به این قدرت درونی است و این را به انشان خداوند در ماه رمضان آموزش می دهد تا انسان به وسعت درونی خودش برسد.
معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران گیلان، تصریح کرد: خدمت مادر ها و خانم هایی که خودشان را دربحث فرزند آوری با این سبک آشنا کردند خداقوت می گویم وقتی می بینیم زندگی خودشان را با سبک معصومین (ع) و مادر آسمانی گره می زنند و از فرزند آوری نمی ترسند.
وی تصریح کرد: کسی که استقلال روانی و استقلال آرمانی داشته باشد با چیزهای کوچک نمی ترسد زیرا به یک وجبی خودش نگاه نمی کند این قدرت امید راباید در همه بیدار کنیم و این ارتباط را ایجاد و به همه فرصت امیدوار زندگی کردن را بدهیم نهداینکه کنار هم بشینیم و موجب نا امیدی هم شویم .
وی با بیان اینکه به اطرافیان و جوانان این حرکت را به شکل حرکتی جهانی ایجاد کنیم، اظهار کرد:که باید به استقلال ذوانی و استعلال آرمانی برسیم و باید عصر ها به یصر خواهیم رسید و باید این فنون الهی را به همه آموزش دهیم.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۲۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم اکتبر مصادف با 15 مهر 1402 عملیاتی پیشدستانه از سوی حماس با نام «طوفانالأقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شهرکهای نظامی فلسطین اشغالی رقم خورد. عملیاتی که به گفته خود مسئولان اسرائیلی، بزرگترین شکست امنیتی آن رژیم منحوس محسوب میشد. به دنبال این آبرو ریزی بود که آنان در اقدامی تلافیجویانه و البته عجولانه و احمقانه و برای جبران شکست مفتضحانه خود، شروع به حملات موشکی و توپخانهای علیه مردم غزه کردند و این ماجرا را تا امروز ادامه دادند، به گونهای که تاکنون 34 هزار و 488 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. بیشتر کشتگان این حملات را کودکان و زنان تشکیل میدهند. چنین اقدامی از سوی یهودیان صهیونیست، نمایش اوج خباثت همان قومی است که خداوند در قرآن از آنها با تعابیری همچون آتشافروز، جنگطلب، قاتل و نسل کُش، فاسد و قَسیُالقلب یاد میکند.
اما از منظر دین، این جنگ، تقابل بین جبهه حق با باطل است و عاقبت این تقابل چیزی جز شکست جبهه باطل و پیوستن آنها در جرگه ظالمان در برگههای تاریخ آیندگان نیست؛ تاریخ بشر نشان میدهد هیچ سلطهطلب و مستکبری بدون عقوبت نماند و یاد فرعونیان و نمرودیان و نیز داستان شکوه آنان در گورستان برگههای تاریخ دفن شد. خداوند در دو جا از زوال باطل سخن میگوید. در آیه81 سوره اسراء میفرماید «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» و در آیه 18 انبیاء میفرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ...» یعنی «بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و پیروز میکنیم تا باطل را محو و نابود کند و باطل بی درنگ نابود می شود.»
از دیگر سو هرچند ممکن است جبهه کفر در شرایط پیروزی قرار گیرد، اما این پوسته و ظاهر ماجراست. بالاخره خاصیت نبرد، پیروزی و شکست است. این بار سپاه اسلام در شرایط نابرابر قرار دارد و دشمنِ مقابل با همسو کردن سایر کشورهای قدرتمند با خود و با رویگردانی از قوانین جنگ و زیر پا گذاشتن تمام انسانیت و حیثیتش، شروع به نسلکشی کرده است، دریغ از آنکه در باطن ماجرا، هر روز بیشتر در باتلاق جهل خود و خوی وحشیگریاش فرو میرود.
ما نمونهی وسیعتر آن را در ماجرای عاشورا و اتفاقات پس از آن دیدیم. در این ماجرا، دشمن که با قلدری سعی داشت از امام حسین علیهالسلام نسبت به حاکم فاسق زمانه بیعتی اجباری بگیرد و با مخالفت امام روبرو شد، نبردی نابرابر را علیه امام حسین علیهالسلام آغاز کرد و به ظاهر توانست لشکریان اسلام را از دم تیغ بگذراند و وقیحانه سر جگرگوشه خاتمالأنبیاء و سایر یارانش را از تن جدا کند و آنها را در کوچه و بازار بچرخاند. بنابراین ظاهر ماجرا، خون و شمشیر و آتش و فساد است، اما همین مسئله در نگاه حضرت زینب سلامالله علیها با تعبیر «ما رأیت إلّا جَمِیلاً» تفسیر میشود؛ یعنی در شرایطی که تفسیر ما از ماجرای عاشورا چیزی جز خون و شمشیر و کشت و کشتار نیست و سعی میکنیم از منظر تاریخی به ماجرای کربلا و حوادث پس از آن نگاه کنیم، حضرت زینب سلامالله علیها از افقی به این رویداد تلخ نگاه میکند که زیبایی را نتیجه میگیرد.
اما زیبایی ماجرای کربلا چه بود که ما و مداحان و شاعرانمان نمیتوانیم ببینیم؟ شاید اینطور باشد که وقتی ما زمین خوردن امام حسین علیهالسلام و یاران با وفای ایشان را مشاهده میکنیم، ایشان با چشمی دیگر، اوج گرفتن و ارتفاع گرفتن آنان در درجات عالی فضل تا رسیدن به اعلا علیین را میدیدند. اگر ما حرکت کاروان را در تاریخ میخوانیم، ایشان اوج تبعیت یاران آن هم پا به پای امام و در سختترین شرایط نبرد را میبینند، به گونهای که به تعبیر امام حسین علیهالسلام هیچ پیامبری در طول تاریخ چنین یارانی را به خود ندید؛ ضمن آنکه برخی از این یاران، عمری را در جهالت و تاریکی سپری کرده بودند. حضرت زینب سلامالله علیها در منظر خداییِ خود، آینده قیام و اثر جوشش خون امام خویش را میدید که منجر به بیداریهای گسترده مردم در تمام زمانها و مکانها میشد تا جایی که طی همین دهه گذشته، اربعینهای باشکوه را رقم زد و نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاکطینتان و آزادگان دنیا را در یک نقطه به هم وصل و زمینه را بیشتر برای زوال دولتهای مستکبر فراهم کرد و این همان تعبیری که امام صادق علیهالسلام در زیارت اربعین درباره اثر خون اباعبدالله علیهالسلام فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ یعنی خون اباعبداالله علیهالسلام برای نجات مردم از جهل و گمراهی نثار شد. به همین ترتیب میتوان لیستی از نقاط مثبت واقعه عاشورا تهیه کرد و درباره آن تأمل کرد؛ زیرا هر اندازه در این ماجرا تفکر کنیم، بیشتر میتوانیم تبیین خدایی از صحنههای فعلی داشته باشیم.
«ما رایت الا جمیلا» نگاه حاکم بر جریان اربعین حسینی (ع)اما ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم.
1. شکستن اُبهت پوشالی یهود
یکی از دستاوردهای مثبت ماجرای طوفان الأقصی و نبرد غزه، شکستن اُبهت پوشالی یهودیان صهیونیست در اذهان عمومی جهان بود. رژیمی که از لحاظ نظامی و امنیتی خود را در جرگهی برترینهای دنیا به حساب میآورد، در یک عملیات حسابشده از سوی یکی از جنبشهای مقاومت به نام حماس شکست سختی خورد. این مسئله معبری را به روی سایر جنبشهای مقاومت برای مقابله با آن رژیم دستنشانده گشود و به سایر جبههها جرأت بخشید.
2. معنویتگرایی مردم غزه
طی حوادث تلخی که در غزه رخ داد، انتظار نداشتیم که این میزان معنویت در بین مردم آن دیار افزایش یابد که در تمام سختیها به قرآن پناه ببرند و از خداوند طلب یاری کنند. نوجوانانی را دیدیم که روی منزل مخروبه خود نشستهاند و در حالی که بستگان خود را از دست دادند، مشغول خواندن قرآن هستند. یا نوجوانی را دیدیم که وقتی پزشکان قصد خارج کردن تیر و ترکش از پای او آن هم بدون ماده سرّ کننده را داشتند، برای آنکه درد را احساس نکند، شروع به خواندن آیاتی از قرآن میکرد.
3. بیداری جهانی
طی حوادث غزه و تصاویری که از این حوادث در دنیا مخابره میشد، یک بیداری جهانی گسترده صورت گرفت که این بیداری حداقل در سه بود:
الف) در سطح مردم
اولین جایی که تحت تأثیر قرار گرفت، گروههای مردمی بودند. انها با ایجاد تظاهرات خیابانی انزجار خود را از رژیم منحوس اسرائیل و سیاستهای دولتشان نسبت به حمایت از صهیونیستها به شکلهای مختلف نشان دادند تا جایی که با دولت و پلیس درگیر شدند.
ب) در سطح نخبگان و دانشجویان
گروه دومی که متأثر از ماجرای غزه به میدان آمدند، نخبگان بودند. این گروه نسبت به گروههای مردمی بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی بودند؛ چرا که بسیاری از آنان با آنکه میدانستند شغلشان و تحصیلشان در معرض خطر قرار میگیرد، به شکلهای مختلف اعتراض خود را نشان دادند و این امر سبب شد روشنگری بیشتری درباره اعمال جنایتکارانه اسرائیل و حامیان آنها شکل بگیرد.
ج) در سطح مسئولان و سلبریتیها
در سطحی بالاتر، برخی مسئولان کشورهای غربی پای کار آمدند و اقدامات وحشیانهی رژیم کودککش صهیونیستی را محکوم کردند و به سیاستمداران غربی هشدار دادند تا دست از حمایت آنان بردارند. گسترش این اعتراضات به حدی بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانهها و نمایندگیهای دیپلماتیک خود در خارج دستور داد تا آمادگیهای لازم برای مقابله با گسترش اعتراضهای جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسرائیل در صورت صدور حکم لاهه درباره بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم داشته باشند.
4) گسترش اسلامگرایی
انتشار تصاویر بمباران مردم غزه توسط صهیونیستها و فیلمهایی از قرآن خواندن مردم فلسطین در بحبوحه نبرد، سبب برانگیخته شدن احساسات مردم دنیا شد و رغبت و کنجکاوی آنان را نسبت به مطالعه بیشتر مبانی اسلام بیشتر کرد. طبق گزارش گلوب آی نیوز، تنها در کشور فرانسه بیش از 20 هزار نفر با تماشای کلیپهایی از جنایات اسرائیل در غزه به تحقیق درباره اسلام پرداخته و آن را پذیرفتهاند. بر پایه گزارش «ابنا»، از میان علاقهمندان به دین اسلام، افراد اثرگذاری نیز اسلام را پذیرفتهاند که از آن جمله «دیوی فان دن برگ» فوتبالیست هلندی، پروفسور هنری کلاسن استاد مشهور چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مگان رایس تیک تاکر معروف آمریکایی و بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا هستند. ملیسا گومز، از جمله تازهمسلمانان آمریکایی که به دین اسلام تشرف پیدا کرده و یکی از دلائل اصلی گرایش به اسلام را وقایع غزه و ایمان مردم این منطقه در برابر مصائب و مشکلات حملات رژیم صهیونیستی معرفی میکند. رئیس انجمن جامعه اسلامی در اسپانیا درباره تاثیر تحولات غزه و بیداری جهانی علیه صهیونیسم میگوید: حملات اسرائیل به غزه علاقه بیشتری را به اسلام در اسپانیا برانگیخته است.
5) عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق را میتوان در امتداد طوفانالأقصی مورد توجه قرار داد؛ عملیاتی که ضربهای نهایی بر پیکره ابهت پوشالی صهیونیستها و بلکه جهان غرب محسوب میشد. آنها که ادعا میکردند صاحب قویترین پدافند هستند و نام آن را «گنبد» آهنی گذاشته بودند، در این عملیات دیدند که آنچنان آهنین هم نیست بلکه مانند یک سد، شکننده و نفوذپذیر است. ضمن آنکه چندین تله پدافندی را با کمک آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه تدارک دیده بودند و هیچ کدام مانع از نفوذ موشکها و حتی پهپادهای ایرانی نشد.
تمام اینها و تمام آنچه که گفته نشد، گوشههایی از رویدادهایی است که به ماجرای غزه در عین اتفاقات تلخی که در آن دیار میافتد، روح بخشیده و آن را زیبا جلوه داده است. نتیجه آنکه دست قدرت خدا را در ماجرای غزه به وضوح میتوان مشاهده کرد؛ دستی که یک صحنه رشد برای مسلمانان غزه و سایر مسلمانان ایجاد کرده و آنها را به همدلی کشانده و از سوی دیگر موجبات بیداری جهانی و گرایش به اسلام را در سایر ملتها و مذاهب دنیا فراهم آورده است و در آخر، شاید بتوان گفت صحنه غزه، صحنه نمود این آیه از قرآن است:
«وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ كَیْفَ یَشَاءُ ۚ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هرگونه بخواهد، روزی (معنوی) میدهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان (یهودیان) میافزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد میکوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد.»
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/