Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری عصر سه شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین که در استانداری برگزار شد با گرامیداشت یاد شهیدان بابایی و لشکری اظهارداشت: شهید بابایی و شهید ستاری دوستان نزدیکی بودند که پس از شهادت عباس بابایی گویی پشت پدرم خالی شد و آثار شکستن یک مرد را دیدم و این احساس عاطفی به ایشان عجیب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: شهید لشکری ۱۸ سال اسیر بود و اوج تحمل یک انسان را نشان داد که مردان بزرگ اراده های آهنی داشتند و امروز جامعه به صبر و شجاعت و پاک دستی اینگونه افراد نیاز دارد و نباید بگذاریم این روحیه به فراموشی سپرده شود.

ستاری تصریح کرد: باید دانشگاههای ما به مراکز کارآفرینی تبدیل شود و بتواند هم برای دانشجویان و هم دیگران شغل ایجاد کند و دانشگاهی که فارغ التحصیلش بیکار است و منتظر پشت میز نشینی و استخدام در دستگاه دولتی است فایده ندارد و ناکارآمد است.

وی اظهارداشت: این که یک خط تولید از خارج وارد می کنیم که نیازی به دانشگاه و دانشجو ندارد وقتی از شرکت دانش بنیان حرف می زنیم یعنی روی نیروی انسانی باید تکیه کنیم تا تحول مورد نظر ما محقق شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور یادآورشد: دانشگاه باید نیروی انسانی تربیت کند که تحول آفرین باشد و اگر بتوانیم فضایی درست کنیم که دانشجو توان ایجاد کارآفرینی را داشته باشد موفق عمل کرده ایم در غیر این صورت نیازمند بازنگری هستیم.

ستاری گفت: اقتصاد دانش بنیان با کمک شرکت های فنآورانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته که این دستاورد راه اندازی بیش از ۴۲۰۰ شرکت دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: هیچ اقتصادی بر پایه منابع نفتی و زیرزمینی به نتیجه مطلوبی نمی رسد و اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید اقتصاد استان و کشور را به سمت استفاده از ایده ها و دانش هدایت و اصلاح کنیم.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور بیان کرد: اگر بخواهیم به موفقیت برسیم باید به نیروی انسانی اهمیت دهیم تا مهاجرت کاهش یابد زیرا اقتصاد دانش بنیان با پول درست نمی  شود بلکه به یک محیط مناسب برای فعالیت علمی نیاز دارد که بتوان به جای سرمایه گذاری در منابع زیرزمینی روی عقل و فکر جوانان سرمایه گذاری کرد.

وی یادآورشد: خوشبختانه در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در کشور رخ داده و نسل جدیدی از کارآفرینان در حال تولد و رویش است که میتوانند به درآمدهای میلیاردی برسند و برخی استارتاپ هایی که از زیرزمین خانه ها کارشان را آغاز کردند امروز توانسته اند به درآمدهای میلیاردی از فروش محصولات خود برسند که جای خوشحالی دارد.

ستاری بیان کرد: در حوزه پژوهش هزینه های زیادی می کنیم اما اگر انتظار داشته باشیم پژوهش با پول دولتی انجام شود خروجی مناسبی برای مردم نخواهد داشت و اگر دولت یک میلیون تومان آورده دارد باید باید بخش خصوص ۸ برابر آن را تامین کند تا طرح سودآور باشد.

وی اظهارداشت: پژوهشی که بخواهد وارد جامعه شود حتما باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد زیرا  با پول دولت پژوهش جواب نمی دهد و تنها پول بخش خصوصی برکت دارد و نتیجه بخش است.

ستاری گفت: چون واردات چی هستیم و اقتصاد ما نفتی است از تولید داخلی حمایت نمی شود که ما با  راه اندازی شرکت های دانش بنیان دنبال تغییر این رویکرد هستیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور تصریح کرد: اتفاقی که در نسل جدید رخ داده این است که یک عده جوان با اعتماد به نفس می خواهند دنیا را عوض کنند و اعتقاد داریم استارتاپ ها باید در کارخانه ها تولید و حمایت شود تا مانند بمبی در جامعه منفجر شده و آثارش را به جامعه منتقل کند.

استان قزوین ظرفیت های ارزشمندی در شرکت های دانش بنیان دارد

وی اضافه کرد: راه اندازی شرکت های دانش بنیان یک مدل مبارزه با پشت میز نشینی و استخدام تحصیل کرده ها در سیستم دولتی است و با همین شرکت ها با استفاده از نوآوری، خلاقیت و ابتکار و ایده های عملی که شاید غیرقابل قیمت گذاری است می توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

وی یادآورشد: استان قزوین قابلیت های بزرگی دارد و وجود بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و یک هزار نفر هیئت علمی در مقایسه با قبل از انقلاب که ما در مجموع ۱۶۰ هزار دانشجو داشتیم بسیار قابل توجه است.

صندوق پژوهش و نوآوری در قزوین راه اندازی شود

ستاری در ادامه گفت: با ظرفیت هایی که در استان وجود دارد پیشنهاد می کنیم صندوق پژوهش و نوآوری را در استان قزوین راه اندازی کنید و ما نیز حمایت لازم را انجام می دهیم تا زمینه اعطای تسهیلات به شرکت ها بسرعت مهیا شود.

وی اضافه کرد: در دادن تسهیلات دو مکانیزم داریم که از محل صندوق نوآوری با حداکثر ۱۱ درصد سود و صندوق توسعه برای شرکت های دانش بنیان با ۴ درصد تخفیف می توانیم کمک مالی ارائه کنیم.

ستاری گفت: باید جوانان را دریابیم و روی آنها سرمایه گذاری کرده و فکر کنیم ذخایر نفتی نداریم زیرا امروز دیگر منابع زیرزمینی که تمام شدنی است ارزش اساسی ندارد بلکه دانش آن ارزش دارد که بدون سوله و تجهیزات می تواند تحول آفرین باشد.

کد خبر 4553515

منبع: مهر

کلیدواژه: سورنا ستاری قزوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۳۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟

روزنامه آلمانی «بیلد زایتونگ» روز ۱۳ اردیبهشت سال۱۳۶۷ نوشت: «در جنگ ایران و عراق حداقل ۱۶ شرکت آلمانی مظنون به مشارکت در برنامه‌های تسلیحاتی عراق هستند و دادگستری آلمان مشغول تحقیق در این زمینه است».

به گزارش ایسنا، روزنامه قدس نوشت: روزنامه پرطرفدار «بیلد» اولین و آخرین رسانه آلمانی نبود که در این باره مطلب منتشر کرد همچنان ‌که شرکت‌ها و مؤسسات آلمانی دخیل در فروش تسلیحات شیمیایی به عراق  فقط همین ۱۶ شرکت نبودند.

یک قُلُپ گاز خردل
حتی تصاویر به جا مانده از کشتارهای شیمیایی، اسناد و مدارک به جا مانده و عکس و فیلم‌های جانبازان شیمیایی نمی‌توانند برای جوانان و میانسالان نسل امروز، آن طور که شاید و باید از هولناکی سلاح‌های شیمیایی بگویند. هیچ‌کدام از تصاویر حتی اگر زبان باز کنند نمی‌توانند از زبان رزمنده‌ای که ناغافل و ناچار در معرض گاز «عامل اعصاب» قرار گرفته، مردمک چشم‌هایش منقبض شده، عضلاتش بی حس و حال می‌شوند و سلسله اعصاب مربوط به سیستم تنفسی‌اش یکی‌یکی از کار می‌افتند، حرف بزنند و بگویند تا یکی دو ساعت دیگر که مرگ قرار است برسد، چه حالی دارد و چه درد جانکاهی را تحمل می‌کند. همان‌طور که نمی‌توانند به من و شما درست و حسابی بفهمانند، گاز خردل چه بر سر پوست دست و صورت آدم می‌آورد و تاول‌های هولناکش با ریه رزمنده‌ای که آن را تنفس کرده چه می‌کند. «عامل خون» یعنی چه و با آدم چه می‌کند...؟

کارخانه‌اش را ببر
درباره نقش کشورهای غربی در کمک نظامی به صدام که هیچ، درباره نقش آن‌ها و ردپایشان در تجهیز ارتش بعثی به انواع و اقسام سلاح‌های ممنوعه و مرگبار شیمیایی، در همان سال‌های آخر جنگ افشاگری‌های زیادی شد. در میان کشورهای همیشه مدعی حقوق بشر، انسانیت و آزادی، آلمانی‌ها گویا، گوی سبقت را در کمک شیمیایی به بعثی‌ها ربوده بودند. این را براساس اعتراف‌های اندک‌اندک رسانه‌های غربی و بعدتر اعتراف‌های خود آلمانی‌ها می‌گوییم. «اشپیگل» چند سال بعد و زمانی که نشریات دیگر اروپایی و یا آمریکایی جسته و گریخته افشاگری‌های محدودی درباره آزمایشگاه و کارخانه مواد شیمیایی در ساحل دجله، شهر سامرا و... انجام دادند، در سلسله گزارش‌های مفصل نه‌تنها از ارسال سلاح‌های شیمیایی بلکه از انتقال کارخانه و تکنولوژی ساخت مواد مرگبار شیمیایی توسط آلمان خبر می‌دهند. فقط در یک مورد آن تاجر عراقی «علی قاضی» که با وساطت رئیس‌جمهور و وزیرخارجه وقت آلمان از زندان‌های عراق آزاد شده و به آلمان برگشته، در هامبورگ شرکت صادرات و واردات راه می‌اندازد و با همکاری یک افسر عضو سازمان ضدجاسوسی آلمان غربی، ترتیب صدور یک کارخانه تهیه سلاح‌های شیمیایی به عراق را می‌دهد. این کارخانه سالیانه یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار تن مواد شیمیایی را به گازهای کشنده خردل و تابون تبدیل می‌کند.

نه حتی یک یورو!
رسانه‌های مختلف ایرانی و غیرایرانی یک بار همزمان با آغاز شرارت  تکفیری‌ها در سوریه که وزیرخارجه آلمان بابت احتمال استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی ابراز نگرانی کرد و بار دیگر همزمان با بالاگرفتن اغتشاشات در ایران و اشک تمساح ریختن دولتمردان آلمانی برای مردم ایران، از سال‌های جنگ تحمیلی نوشتند و به آلمانی‌ها یادآور شدند در دهه ۶۰ حداقل ۸۰ شرکت آلمانی به صدام تسلیحات شیمیایی یا تکنولوژی تولید آن را می‌فروخته‌اند! آشنایی با سابقه و سرانجام فقط یکی از این شرکت‌ها بد نیست: «شرکت «Imhausen-Chemie» که پای ثابت فروش تسلیحات شیمیایی به عراق است یک شرکت مثلاً دارویی- شیمیایی است که سال ۱۹۱۲ پایه‌گذاری شده و در طول جنگ دوم جهانی هم سراغ تولید مواد شیمیایی فوق‌خطرناک و مرگبار رفته است. در دهه۸۰ میلادی صادرکننده مواد شیمیایی مرگبار به عراق و لیبی بوده، مواد ممنوعه‌ای همچون اکستازی را صادر می‌کرده و... بنا به نوشته «اشپیگل» بعدها و با اعلان ورشکستگی شرکت و افشاگری رسانه‌ها، تحت پیگرد قرار می‌گیرد، اما مقام‌های دولتی آلمان به‌شدت از آن حمایت می‌کنند. در نهایت این شرکت نه به خاطر فروش تسلیحات شیمیایی به عراق، بلکه به خاطر تولید مواد روانگردان و فروش آن‌ها به لیبی فقط محکوم به پرداخت جریمه نقدی می‌شود، مالکش مدتی به زندان رفته و بعد به بهانه بیماری آزاد می‌شود و به قول اشپیگل حتی یک یورو از ثروت کلانی که اندوخته، توسط دولت ثبت و ضبط نمی‌شود!  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد