Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@22:45:56 GMT

دستیابی به سواد زندگی بدون مطالعه محقق نمی شود

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۴۰۰۵

دستیابی به سواد زندگی بدون مطالعه محقق نمی شود

به گزارش ایرنا محمد حسن‌زاده، سه شنبه در سمینار ملی 'زن، کتاب، سواد زندگی' در شیراز با بیان اینکه آگاهی در جامعه معاصر ارزش صد چندان دارد، اظهار داشت: امروزه همه کسانی که در پی موفقیت هستند، به آگاهی نیاز دارند و این موضوع برای مادران نیز باید بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.
وی افزود: زنان در تمام مقاطع زندگی و عرصه‌های جامعه نقش پُر رنگی دارند، به همین سبب، دومین سمینار انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران را به موضوع زنان اختصاص داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه کتاب‌ها به‌گونه‌ای دیگر مادران ما هستند، افزود: این 2 مادر در کنار هم نقش سازنده‌ای دارند به همین دلیل در این سمینار این دو مادر به عنوان کلیدواژه در کنار سواد زندگی قرار گرفته است.

** حدود 58 درصد از مخاطبان کتابخانه های فارس بانوان هستند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این سمینار بیان داشت: حدود 58 درصد مخاطبان کتابخانه‌های عمومی این استان بانوان هستند از این رو ضروری است برای این قشر برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشیم.
روح الله منوچهری، به تعداد این بانوان اشاره ای نکرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این همایش نیز تبیین نقش زنان در ترویج کتابخوانی و راهکارهای جذب بانوان به کتابخانه است.
منوچهری ادامه داد: مادران به عنوان محوری‌ترین رکن خانواده می‌توانند به ارتقای دانش همگانی، سواد و آموزش کمک کنند از این رو باید با جذب این بازوی جامعه و با کمک این قشر عظیم، کارهای خوب و شایسته‌ای انجام دهیم.
مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس همچنین در مورد برنامه ریزی این نهاد برای کودکان، گفت: کتابخانه‌های عمومی از 2 سال گذشته به صورت جدی برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان را دنبال کرده‌اند که حاصل آن، پویا شدن این بخش بوده است، به گونه‌ای که پیش از این 28 درصد اعضای کتابخانه‌ها عمومی کودک بودند اما این رقم هم اینک به 35 درصد افزایش یافته است.
**کتاب‌های مورد نیاز بانوان به کتابخانه‌های عمومی افزوده شود
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این سمینار بیان کرد: بانوان باید آگاه شوند که مطالعه کتاب می تواند به سلامت جسم و روان آنها کمک شایانی کند.
سیده معصومه دستغیب اضافه کرد: متاسفانه شاهد فاصله گرفتن مردم، به ویژه زنان از کتابخانه هستیم و با وجود اینکه بانوان در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیار قوی هستند، ممکن است دلیل دوری آنها از کتاب، گرفتاری و نداشتن مهارت باشد.
وی ادامه داد: همسرداری، رسیدگی به فرزندان، انتظاراتی که جامعه سنتی از زنان دارد و در کنار این مسایل، غلبه فضای مجازی، زنان را بسیار مشغول کرده است.
او گفت: اینکه بانوان بتوانند مطالعه را هم در کنار این مسئولیت‌ها پیگیری کنند، توانی‌ فوق‌العاده می‌خواهد و شماری از بانوان این توانمندی را کسب کرده‌اند اما تعداد آنها اندک است.
دستغیب، فاصله گرفتن بانوان از هویت خود را مساله جدی حوزه زنان دانست و اظهار داشت: وظیفه کتابخانه‌های عمومی در حوزه بانوان این است که به نیاز آنها توجه کند در حالیکه کتابخانه‌های عمومی در حال حاضر با نوع کتاب‌هایی که در آنها موجود است، نمی‌توانند پاسخگوی زنان و دختران ما باشد و این فاصله باعث شده زنان ما از کتابخانه دور شوند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش و آموزش عالی در این مسیر همراهان خوبی نبوده‌اند، گفت: هم زنان ما مهارت و توانایی لازم را برای مطالعه ندارند و هم اینکه آموزش و پرورش همراه خوبی نیست و ما در یک مسیر هموار حرکت نمی‌کنیم که انتظار داشته باشیم کتابخانه‌های عمومی بتوانند تاثیرگذاری حداکثری را داشته باشد.
این سمینار 2 روزه که تا فردا (چهارشنبه) ادامه دارد با برگزاری پنل عمومی 'زن، کتاب،‌ سواد زندگی' با ارایه موارد تخصصی توسط پنج استاد دنبال می شود و همچنین پنج پنل تخصصی با موضوع‌های 'تربیت فرزندان و سبک زندگی'، 'سواد زیست محیطی'، 'انتقال تجربه از طریق تحلیل کتاب'، 'اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی' و 'بهداشت روان و سلامت خانواده' برگزار می‌شود.
7375 /6118
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف انجمن علمی جامعه کتابخانه های عمومی کودک و نوجوان منوچهری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)

سواد زندگی؛ تربیت فرزندان؛ مریم طرزی - به کودکان بیاموزیم که شاد باشند نه ثروتمند. به آنها این فرصت را بدهید که بفهمند ارزش آدم ها به داشته ها و نداشته های شان در بیرون نیست، بلکه به آن چیزی است که در درون خود دارند.

حتما با خودتان می گویید ثروت که باشد شادی هم می آید. مال و اموال زیاد که باشد ارزش و احترام هم باهاش می آید. البته! قابل انکار نیست اما این کل ماجرا نیست. همیشه همه ثروتمندان شاد نیستند، اما شادی ثروتی غیرقابل اغماض است. آسایش و رفاه بسیار تعیین کننده اند، اما همیشه با آرامش همراه نیستند. 

اگر کودکانی شاد تربیت کنیم، و شاد بودن را به آنها بیاموزیم، نشان شان می دهیم استراتژی ها و مهارت های مناسبی کسب کنند تا با آن جایگاه خودشان را در جهان پیدا کنند و تاثیر مثبتی بر دنیای اطراف شان بگذارند.

اگر بتوانیم به فرزندمان بیاموزیم که تلاشی که برای خریدن یا داشتن چیزی شده است، نیت خیری که پشت آن است، عشق و حس خوبی که به همراه دارد، ارزشمند است، گام مهمی در جهت رشد معنوی او برداشته ایم.

کودک در همین راستا می فهمد که ارزش انسان ها به انسانیت شان است و نه متعلقات شان. در می یابد که تلاش در زندگی اهمیت دارد و هیچ چیزی آسان به دست نمی آید.

در این درس با ما همراه باشید و با راهکارها و پیامدها نوع تربیت کودک آشنا شوید:

متن کامل را در سواد زندگی بخوانید (اینجا)

___________________

درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران

*کنترل روانشناختی والدین چگونه به شکست‌های تحصیلی و اجتماعی فرزندان منجر می‌شود؟

*پرورش تفکر انتقادی در کودکان: چرا باید پرسش‌های بچه‌ها را جدی بگیریم؟

*در فکر، ذهن و روان نوجوانان و جوانان چه می گذرد؟

*با بی ادبی و بد دهنی فرزندمان چه کنیم؟

*چرا کودکان پرخاشگر می شوند؟ ما چه کنیم؟

*12 کار مهم برای "مسؤولیت پذیر کردن فرزندان"

*روش علمی و ساده برای تثبیت رفتارهای خوب فرزندان

*از 6 تا 20 سالگی انسان چه می گذرد؟

*والدین و گرفتاری در بن بست گفتگو با فرزندان

کانال تلگرامی سواد زندگی: savadzendegi@

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • بازی نساجی و پرسپولیس بدون حضور زنان
  • پرسپولیس - نساجی بدون حضور زنان
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم