Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام خمینی(ره) از جملـه شخـصیت‌هـای علمـی و مبارزاتی برجـسته دوران معاصرند که نهضتی شکوهمند و انقلابی بزرگ بر پایه آموزه‌های فاطمی بنیان کرده اند. ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا تاریخ بشریت افرادی را به خود دیده است که نه‌تنها در زمان خود بلکه در تمام زمان‌ها و مکان‌ها انقلابی را در رفتارها و اندیشه‌های مردم به‌سوی ارزش‌های انسانی و معارف وحیانی ایجاد کرده‌اند؛ این افراد با دارا بودن ویژگی‌های آسمانی توانستند در تمام ابعاد وجودی به‌گونه‌ای رشد یابند که الگوی عملی حق‌طلبان و پاک‌طینتان عالم از مبارزان و سیاسیون و اهل علم و دانش و عامه مردم قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت زهرا(س) از جمله نخبگان عالم بشریت است که حائز چنین ویژگی‌های برجسته است.

صبر، شجاعت، ظلم‌ستیزی، برجستگی‌های علمی و معرفتی و نیز تقید به ارزش‌های اخلاقی و عبادی گزاره‌هایی در شخصیت حضرت زهراست که نه تنها روایات بلکه مورخان برجسته به آن‌ها اشاره کرده‌اند. بنابراین همان گونه که عنوان شد، الگوی عملی اندیشمندان و مبارزان عالم اسلام و نیز حق‌جویان عالم قرار گرفت.

امام خمینی(ره) از جملـه این نوابـغ و شخـصیت‌هـای علمـی و مبارزاتی برجـسته دوران معاصرند که نهضتی شکوهمند و انقلابی بزرگ بر پایه آموزه‌های دینـی و باورهـای الهـی بنیـان نهادند و همواره سیره قولی و فعلی اهل‌بیت(ع) به ویژه فاطمه زهـرا(س) را الگـوی خود قرار داده و در گفتار و کردار خود تلاش کردند تـا چهـره تابنـاک و والای فاطمـه (س) را بـه ویژه از بعد سیر و سلوک معنوی و سیاسی معرفی کنند. ایشان در بیاناتی در تجلیـل و بزرگداشـت مقـام فاطمـه، ایشان را هـم‌طـراز بـا پیـامبر(ص) دانـسته می‌فرماید: «زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد، زنی که فضائل او همطراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکـرم و خانـدان عـصمت و طهـارت بـود. زنـی کـه هرکسی با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهـده سـتایش او برنیامـده کـه احـادیثی کـه از خاندان وی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه نتوان گنجاند، و دیگران هرچـه گفته‌اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او»

امام‌خمینی(ره) مولود تربیت فاطمی(س)

ساده‌زیستی فاطمه (س)
امام خمینی(ره) در عصری که پادشاهان و حاکمان عالم از جایگاه خویش در راستای مطامع دنیوی نهایت بهره را بردند، به تبعیت از سیره اهل‌بیت(ع) و فاطمه زهرا(س) بنا را بر ساده‌زیستی نهاد و هیچ گاه به خویش اجازه نداد از این روش زندگی دست بردارد. این مسئله در فرمایشات امام راحل درباره روحیه ساده‌زیـستی و کـوخ‌نـشینی فاطمـه(س) پیداست. ایشان در سخنانی فرمودند: «ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا (س) اسـت. از ایـن کوخ‌ها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری، آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد». امام خمینی(ره) علاوه بر آنکه خود شدیداً مقید به ساده‌زیستی بودندف این روحیه را بارها به سایر مسئولان نظام اسلامی هشدار دادند.

روحیه مبارزاتی حضرت زهرا(س)
روحیه مبارزاتی و ظلم‌ستیزی امام خمینی(ره) از دیگر شاخصه‌های ایشان است که مورد توجه آزادگان و حق‌طلبان عالم قرار گرفت. امام با بهره‌گیری از اندیشه نو و الهی خود در صحنه سیاست بین‌المللی نه تنها توانست رژیم قدرتمند پهلوی را سرنگون کند بلکه  با ارائه تفکر و روشی جدید و کاملاً دینی که با تمام مبارزات دنیا متفاوت است  و نیز هدایت این جریان انقلابی، به جهانیان نشان داد که در پرتو اسلام و با بهره‌گیری از مذهب و محوریت توحید می‌توان دولتی بزرگ و اسلامی تشکیل داد که با ظلم و جور مبارزه کند. ایشان روحانی مجاهد و مرجع تقلید مبارزی بود که با الهام از سیره نبی گرامی اسلام(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه(ع) و در پرتو آموزه‌های فاطمی، مبارزه با ظلم و جور پهلوی را تکلیف شرعی و الهی دانسته و مردم را علیه حکومت ظالم زمانه بر انگیخت و انقلابی دینی برپا کرد. امام خمینی(ره) در سخنانی با اشاره به همین موضوع  عنوان داشتند: «به هر حال، قلم و بیان من عاجز است که مقاومت عظیم و گسترده میلیون‌ها مسلمان شیفته خدمت و ایثار و شهادت را در این کشور صاحب الزمان - ارواحنا فداه - ترسیم نماید و از حماسه‌ها و رشادتها و خیرات و برکات فرزندان معنوی کوثر، حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - سخن بگوید؛ که همه اینها از هنر اسلام و اهل‌بیت و از برکات پیروی امام عاشورا سرچشمه گرفته است.» (صحیفه نور، ج20 ،ص198)

امام خمینی بنیانگذار تمدن نوین اسلامی در عصر معاصر است/فریاد و سکوت امام برای خدا بودامام خمینی(ره): بیت فاطمه(س) تمام قدرت حق تعالی را تجلی داد + فیلم

منابع:
روش های مبارزاتی امام خمینی، مریم یزدانی
حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در اندیشه امام خمینی (س)، محمدتقی دیاری بیدگلی

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام خمینی حضرت فاطمه (س) فاطمیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خمینی حضرت فاطمه س فاطمیه امام خمینی حضرت فاطمه س فاطمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

متن پیام سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج سید حسین خمینی

با درود به روان تابناک آیت حق حضرت شیخ مرتضی حائری و حضرت سید مصطفی خمینی، درگذشت بانوی با فضلیت سرکار معصومه خانم حائری مادر گرانقدرتان را که واسطه العقد مبارک میان مرجعیت شریف حائری و خمینی بود صمیمانه به جنابعالی، خانواده بزرگوارتان و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای این فقیده سعیده آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام
سید محمد خاتمی،‌۱۴۰۳/۲/۶

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تسلیت سیدمحمد خاتمی به محسن مهرعلیزاده پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی به علیرضا قربانی

دیگر خبرها

  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی