Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که از آقای روحانی می‌خواهد با استعفای «غیر رسمی» ظریف موافقت نکند.

 

در بخشی از این نامه آمده است: تصمیم ناگهانی شما برای استعفا از مسئولیت سنگین وزارت امورخارجه، موجی از نگرانی را در میان دوستداران کشور، انقلاب و مردم برانگیخت و در مقابل، باعث خوشحالی محافل صهیونیستی و آمریکایی و افراطیون داخلی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است که دوستداران شما، دلایل و فلسفه تصمیم شما را درک می‌کنند اما نمی‌توانند بر درستی آن در این وضعیت صحه بگذارند.

در این نامه می‌خوانیم:‌ تردیدی نیست که شما در وضعیت کنونی، توانمندترین فردی هستید که به عنوان یک دیپلمات طراز جمهوری اسلامی، مسئولیت مدیریت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را برعهده دارید. شما هم جهان و مناسبات حاکم بر آن را به خوبی می‌شناسید، هم تجربه حضور در مسئولیت‌های متعدد حوزه سیاست خارجی را در کارنامه خود دارید، هم با زبان دیپلماتیک و فن گفتگوهای دو و چندجانبه کاملا آشنایید، هم فردی متدین و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی هستید، هم مورد اعتماد رهبری و ریاست جمهوری قرار دارید و در یک کلام دقیقا دیپلماتی هستید که جمهوری اسلامی در این وضعیت نیاز دارد. به همین دلیل باورپذیر نیست که شما در این وضعیت در دولت نباشید و خود را کنار بکشید و صحنه سیاست خارجی را از انسانهایی معتقد و انقلابی و در عین حال توانمند و کارآمد خالی کنید زیرا باور داریم که با کنار رفتن شما، بستر خدمت از بسیاری از این دست نیروها هم گرفته خواهد شد. 

در این نامه تصریح شده است:‌ شما حق دارید که شاکی باشید. قرار بود حوزه سیاست خارجی در اختیار وزارت امور خارجه قرار داشته باشد و دیگران از دخالت در این حوزه خودداری کنند. منطقی هم این بود که دیگر مراکز قدرت و بعضی  نهادها به عنوان بازوی اجرایی سیاستهای کلان در حوزه سیاست خارجی عمل کنند و هرگز جایگزین وزارت امور خارجه نشوند. قرارمان این بود که دستگاه دیپلماسی کشور به جایگاه واقعی خودش ارتقاء پیدا کند و مذاکراتی مانند مذاکرات هسته‌ای را نه شورای عالی امنیت ملی بلکه وزارت امور خارجه پی بگیرد. قرار نبود برخی کانون‌های خودسر در حوزه سیاست خارجی وارد عمل شوند و ماجراهایی مثل حمله به سفارت انگلیس و سفارت عربستان را شاهد باشیم. هنوز تلخی آن استقبال تلخ برخی از این محافل دلواپس در فرودگاه از شما را از یاد نبرده‌ایم در حالی که باید مانند یک قهرمان ملی مورد استقبال قرار می‌گرفتید. در طی این سالها، هزاران پیام آکنده از توهین و اتهام از سوی برخی مراکز خاص علیه شما تولید و در فضای مجازی منتشر شده و کمتر کسی هم از شما در مقابل این ناجوانمردی‌ها دفاع کرده است. همه این موارد و دهها مورد دیگر را ما هم مطلعیم و به شما حق می‌دهیم که شاکی باشید اما خدمت به انقلاب و مردم و کشور چیزی نیست که به آسانی بشود از آن کنار کشید ولو آن که با مرارت‌های فراوانی همراه باشد. 

حضرتی در نامه خود آورده است:‌ صحنه را به نفع چه کسانی خالی می‌کنید؟ کسانی که نشان داده‌اند نه مصلحت را تشخیص می‌دهند و نه حکمتی در کارشان هست و نه عزت واقعی را پاس می‌دارند؟ مخالفان دولت و منتقدان شما، در همین یکی دو روز نشان دادند که چگونه می‌اندیشند و سودای چه اقداماتی را در سر دارند. آنان در داخل هم «متخصص تبدیل دوست به دشمن» هستند و طبیعی است که قادر به یافتن یا ساختن دوستانی در حوزه بین‌الملل برای ایران اسلامی نباشند.

این نامه می‌افزاید: آنان با ذهنیت ساده خود، قادر به درک پیچیدگی‌های جهان معاصر نیستند و طبعا راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنند که عاجز و ناتوان از تامین منافع ملی است. این جریان‌ها، شما را با تعابیر و اتهاماتی مانند «سازشکار» و «لیبرال» و حتی «خائن» نواختند و در همین روزها حتی خواستار محاکمه شما هم شده‌اند آن هم به خاطر اجرای توانمند تصمیماتی که به کل نظام باز می‌گردد و شما تنها مجری آن بوده‌اید و نه تصمیم‌گیرنده و اگر چنین هم بود باز باید شما را مورد تقدیر و تمجید قرار می‌دادند که هم درست تصمیم گرفته‌اید و هم به خوبی آن را اجرا کرده‌اید.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در نامه خود به محمدجواد ظریف گفته است: آنان را باید ریشه بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشور دانست ولی متاسفانه اکنون از موضع طلبکارانه با همه مسائل مواجه می‌شوند. این جریان از درک یک معادله ساده در قضیه برجام هم عاجز است و با تندترین جریان‌های جنگ‌طلب آمریکایی و صهیونیستی علیه برجام همسو شده است. آمریکا و اسرائیل برجام را کنار گذاشته‌اند تا ایران از دستاوردهای این توافق بهره نبرد اما اینان قادر به فهم این واقعیت عریان و آشکار نیستند و همچنان بر طبل ضدیت با برجام می‌کوبند. همین‌ها هستند که اکنون مانع تصمیم‌گیری مستقل نهادهای رسمی کشور در حوزه FATF شده‌اند و یک بحث کارشناسانه تخصصی را به سطح نازل کوچه و خیابان و پیامک و شعار تنزل داده‌اند و با فضاسازی، جلوی یک تصمیم درست را گرفته‌اند. شما نباید اجازه دهید این جریان‌ها با نبودن شما، جشن بگیرند و بر مرگ عقلانیت در حوزه سیاست خارجی پایکوبی کنند.

این بیانیه در پایان می‌افزاید: بنده در همین‌جا از جناب دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که با استعفای غیررسمی شما موافقت نکند و شما هم با درک وضعیت کنونی، بر استعفای خود اصرار نورزید و ناهماهنگی ایجاد شده در قضیه سفر اسد را یک اتفاق خاص تلقی کنید نه رویه و بنابراین تصمیمی بگیرید که دوباره خشم جنگ‌طلبان اسرائیلی و آمریکایی و داخلی را به همراه داشته باشد. 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۶۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که ترکیه با قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و حمایت کامل از غزه می تواند روابطی را که از دست داده، احیا کند، گفت: به نظر می رسد اردوغان به دنبال این است به جای قطر، میانجی گری میان حماس و اسرائیل را به دست آورد و نقشی در این مساله ایفا کند.

به گزارش ایسنا، به دنبال فشارهای سیاسی درونی و بیرونی نسبت به سیاست‌های ترکیه در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نهایتا این کشور تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی و تجاری خود با رژیم صهیونیستی را قطع و یا به حالت تعلیق در آورد.

وزارت بازرگانی ترکیه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

«رجب طیب اردوعان» رئیس‌جمهور ترکیه هم درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم. کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالاهای اسرائیلی وارد کرده است.

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در پی تداوم جنایت‌های این رژیم در غزه اظهار داشت: این که هر دولتی روابطش را با اسرائیل به هر میزانی قطع یا کم کند و یا به حداقل برساند خبر خوشایندی است و چه بهتر که چنین اتفاقاتی تبدیل به یک مدل یا الگو در جهان شود.

وی افزود: این که اردوغان دیر تصمیم به چنین کاری گرفت جای انتقاد دارد و از این که به هر حال اقدام کرد هم جای تشکر دارد، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی اخیر خود خطاب به مردم و بخش‌های اقتصادی کشورش گفت این ضرر را تحمل کنید آنچه مهم است انسانیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره این که چرا در این مقطع زمانی ترکیه چنین کاری را انجام داد؟ گفت: پس از شکست حزب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه، آن ها یکسری آسیب شناسی‌هایی را انجام دادند و این حرکت دلایل گوناگونی داشت؛ نخست این که حمایت کامل نسبت به مساله فلسطین نداشتند، مساله دیگر این که چون قطر تصمیم گرفت در میانجی‌گری صلح میان حماس و اسرائیل نقشی نداشته باشد، ترکیه تلاش می‌کند تا او این نقش را ایفا کند، قابلیتش را هم دارد، در واقع ترکیه به دنبال این است که برخی از پرستیژهای بین‌المللی از دست رفته‌اش را به دست آورد.

باقریان تصریح کرد: اگر حماس دفترش در قطر را به حالت تعلیق در آورد محل بعدی برای برگزاری اقدامات و گفت‌وگوها استانبول خواهد بود. به نظر می رسد اردوغان مجبور است در آینده نزدیک معادله ای در روابطش با آمریکا، حماس و یا اسرائیل برقرار کند، معادله‌ای که درصدهای آن را اردوغان تعیین می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره‌ای که اسرائیل نسل‌کشی انجام می‌داد روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با این رژیم برقرار بود و بسیاری از مسلمانان از درون جامعه ترکیه دور شدند لذا حمایت از غزه و قطع حمایت از اسرائیل می‌تواند روابطی که از دست داده را احیا کند.

تظاهرات چهار روزه در ترکیه علیه تجارت با رژیم اسرائیل


این کارشناس مسائل بین الملل با طرح این پرسش که آیا قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل تداوم خواهد داشت یا خیر؟ گفت: تمام این موضوعات به کریدور گاز مربوط است زیرا در تاریخ ۲۴ می قرارداد گازی با انگلیس به اتمام می‌رسد و ترکیه تلاش دارد این قرارداد گازی جدید را دنبال کند که می‌تواند با چند کنسرسیوم انجام شود، در واقع اگر بازبینی در قرارداد گازی انجام شود ترکیه یکی از طرف‌های خواهان آن خواهد بود.

باقریان همچنین به اهداف اردوغان از قطع روابط تجاری با اسرائیل اشاره کرد و گفت: این تحولات به پایان نسل کشی و برقراری آتش بس ارتباط دارد، این که آمریکا بتواند با اعمال فشار، برقراری آتش بس را فراهم کند خیلی زیاد است و ترکیه هم تلاش می کند هر چه زودتر به آتش بس برسند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • سیل و بارندگی شدید در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • مصدومیت بهترین بازیکن خارجی لیگ بسکتبال
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا