Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:21:32 GMT

اهداف اصل 44

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۸۳۶۸

اهداف اصل 44

تهران- ایرنا- زمانی که رهبر معظم انقلاب مقررات و ضوابط حاکم بر اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند ذیل این ابلاغیه تأکید داشتند که این اصل می‌تواند به منزله یک انقلاب و نهضت در اقتصاد ایران محسوب شود.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم احمد علیرضابیگی نماینده مجلس آورده است: این قانون در سال‌های اخیر دچار فقدان استراتژی شده است، نتیجه این برخوردها با اصل 44قانون اساسی طی سال‌های سپری شده این بوده است که برخی متولیان بر مبنای منافع گروهی خود در این رابطه تصمیم‌گیری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقتی به گذشته می‌نگریم مشاهده‌ می‌کنیم که عموماً صنایعی که می‌توانستند پرسود باشند، ضررده نشان داده و سپس افراد مشخصی به طور مستقیم و غیرمستقیم آنها را خریداری کرده‌اند. در حال حاضر عموم صنایعی که خصوصی‌سازی شده‌اند نمی‌توانند منفعتی را داشته باشند.

در حال حاضر شاید عموم صنایعی که از طریق خصوصی‌ سازی علی‌ الظاهر واگذار شده‌اند صنایع پرسوددهی نباشند. در این بین تعداد صنایعی که توانسته‌اند سرپا بایستند انگشت ‌شمارند که این نشان می‌دهد ما در ابعاد مختلف دچار مشکل بوده‌ایم.
ما در این زمینه نتوانستیم اهداف درست این قانون را برآورده کنیم. در حال حاضر مقوله عدم اهلیت افراد نه تنها برای ما خسارات مادی به وجود آورده که به طور خاص هم اعتماد مردم را سلب کرده است.

قطعاً این صنایع و واحدها باید به کسانی واگذار می‌شد که نتوانسته‌اند به طور عمومی از منابع کشور به درستی بهره ببرند. واحدهای در دستور کار خصوصی‌سازی باید وسیله‌ای برای کاهش فاصله طبقاتی باشند، به‌عنوان مثال سهام عدالت این فلسفه را دنبال می‌کرد هرچند به واسطه سوء تدبیر و سوء مدیریت مسئولان این موضوع موجب تقویت روحیه مردم نشد.

با وجود انتظاراتی که از سهام عدالت می‌رفت، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقداماتی صورت گرفت که واحدهای سودده از جرگه سهام عدالت خارج و به واقع واحدهای ضررده باقی بمانند.

در حال حاضر افرادی از قبل برخی از واگذاری ‌ها در بستر خصوصی ‌سازی، ثروت ‌های نجومی به دست آورده‌اند، این در حالی است که روز به روز صنایع زیر دستشان ضعیف و ضعیف ‌تر می‌شود.

به طور قطع خصوصی ‌سازی می‌توانست مقوله اشتغال و توسعه کشور را با پیشرفت روبه‌رو کند اما در حال حاضر این امر، تولید ملی و واحدهای عمومی ما را که می‌توانست در امر اشتغال ایفای نقش کند از بین برده است.

آنچه که بیش از هر چیز در نگاه نخست اذهان عمومی را به سمت لزوم خصوصی ‌سازی هدایت می‌کند سیطره دولت بر بخش ‌های اقتصادی و تولیدی است. خصوصی‌ سازی یکی از مولفه ‌های حائز اهمیت در هموارسازی پیشرفت و توسعه اقتصادی به‌شمار می‌رود، تجربه‌ای که تا حدی تمامی کشورهای توسعه ‌یافته دنیا آن را به کار بسته‌اند. تجربه خصوصی ‌سازی در کشور ما سال ‌هاست که در جایگاه تبیین‌ شده و قانونی خودش قرار دارد که البته اجرای آن، محل بحث کارشناسان اقتصادی است.

منبع: روزنامه روزان ؛1397.12.08
گروه اطلاع رسانی **9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه روزان نهضت در اقتصاد اصل 44 قانون اساسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی تیرانداز ملی‌پوش مازندرانی در کشور

بهروز اسکندرنیا رئیس هیات تیراندازی مازندران گفت: دومین مرحله مسابقات آزاد اهداف پروازی در بخش اِسکیت در سایت اهداف پروازی ورزشی آزادی برگزار شد و علی دوستی تیرانداز ملی‌پوش مازندرانی به مقام نخست دست یافت.

او با اشاره به اینکه دومین دوره مسابقات آزاد اهداف پروازی و رنکینگ شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در سایت اهداف پروازی با معرفی نفرات برتر در رشته‌های تراپ و اِسکیت به پایان رسید، افزود: در رشته اِسکیت علی دوستی با غلبه بر رقبایی از تهران و گلستان بر سکوی نخست ایستاد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند
  • ببینید | قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان
  • قهرمانی تیرانداز ملی‌پوش مازندرانی در کشور
  • ملی‌پوش مازندرانی تیراندازی، قهرمان کشور شد
  • ملی پوش مازندرانی قهرمان مسابقات تیراندازی شد
  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • گسترش فعالیت هیات های آزادگان تهران به سمت خودباوری
  • النجباء: مقاومت عراق بانک اهداف بزرگی دارد
  • خدمت به مردم ادامه راه شهدا است
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی