Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@08:47:26 GMT

عمارت مسعودیه؛ یادآور مشروطه خواهی ایرانیان

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۹۴۰۹

عمارت مسعودیه؛ یادآور مشروطه خواهی ایرانیان

به گزارش خبرنگار ایرنا، آقامحمدخان قاجار سال 1164 خورشیدی و پس از سرنگونی حکومت زندیه در تهران تاجگذاری رسمی و در مورد دلیل انتخاب تهران به عنوان پایتخت نیز روایت های مختلفی مطرح می شود که از مهمترین آن می توان به شرایط مناسب محیطی و جغرافیایی آن اشاره کرد.
شاهان قاجار هم علاقه وافری به ساخت کاخ و عمارت های تابستانه و زمستانه داشتند و در این بین برخی از آنها به دلایل اتفاقات تاریخی که در آن رقم خورده است از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمارت مسعودیه این بنای قاجاری که تا امروز تاریخ پر فراز و نشیبی را در قلب پایتخت به خود دیده در سال ۱۲۹۵ ق. با تصمیم شاهزاده قاجاری مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان و توسط رضا قلی خان(ملقب به سراج الملک) با هنرنمایی استاد شعبان معمار باشی ساخته شد.
این عمارت در زمینی به وسعت حدود چهار هزار مترمربع در 2 قسمت اندرونی، بیرونی و شامل مجموعه عمارت های دیوانخانه، عمارت سردر، عمارت مشیرالدوله، سفره‌ خانه، حوضخانه و عمارت سید جوادی بنا شده است.
گچبری، کاشی کاری، خطاطی و نقاشی های دیواری این عمارت با هنرنمایی هنرمندان چیره دست ایرانی آثار منحصر به فردی را پیش روی علاقه مندان قرار می دهد.
همچنین از دیگر الحاقات این بنا وجود هفت کتیبه در این عمارت است که در سردر کالسکه‌ رو یک کتیبه و بقیه در سردر اصلی، عمارت مشیریه و عمارت دیوان‌ خانه نصب شده اند که گواه ارزشمند بودن این عمارت است.
از اتفاقات تاریخی که با این عمارت گره خورده است وقایع مربوط به دوران انقلاب مشروطه است که مسعودیه در طول این ایام به علت موقعیت باارزشی که در نزدیکی میدان بهارستان قراردارد به عنوان یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه شناخته می شده است.
از دیگر حوادث مشروطه در نزدیکی این عمارت که در آن دوران به وقوع پیوست مربوط به انفجار بمب دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه در نزدیکی این عمارت قاجاری بود که این موضوع بهانه ای شد تا شاه قاجار مجلس را به توپ ببندد و به دنبال آن خانه ظهیرالدوله و عمارت مسعودیه تهران، همچنین خانه های دیگر مشروطه خواهان و پایگاه ها نیز به رگبار بسته شدند.

*نخستین موزه و کتابخانه ملی
پایه های یکی دیگر از اماکن فرهنگی کشورمان در این عمارت بنا نهاده شد که اتاق هایی از آن به محل نگهداری اشیای عتیقه باستانی و کتاب های نفیس در اختیار علاقه مندان قرار گرفت و به واقع گفته می شود پایه گذاری اولین موزه و کتابخانه ملی ایران در این عمارت ایجاد شد.
عمارت مسعودیه در طول عمر خود در میان سال های 42 و 43 خورشیدی تجربه های متفاوتی به خود دید و مدتی به عنوان دانشکده افسری معرفی شد که پس از آن در سال ۱۳۴۵ با جدایی وزارت فرهنگ و هنر در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
عمارت مسعودیه که همزمان با کاخ گلستان احداث شده در 27 دی ماه 77 با شماره 2190 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
رفتن به این عمارت از خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان نیز دسترسی دارد و بازدید از آن در روزهای یکشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 20 ادامه دارد.
تهرام/7247/ 1008
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف باستانی دی ماه فرهنگ و هنر قلب نقاشی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد

نمایشگاه صنایع‌دستی به مناسبت گدامیداشت هفته فرهنگی سنه (سنندج) امروز در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران به مناسبت هفته فرهنگی سنه (سنندج) به همت شهرداری و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری ژیوه‌ر در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد.

سه‌رکوت نجفی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و صنعت‌کاران یکی از برنامه‌های شاخص شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت هفته فرهنگی سنه است که از امروز کار خود را در عمارت خسروآباد سنندج آغاز کرده و به مدت یک هفته بازدید از آن برای عموم آزاد است.

وی افزود: در این نمایشگاه آثاری از صنایع‌دستی، حاصل ذوق و هنر زنان و مردان توانمند استان در قالب ۳۲ غرفه به نمایش درآمده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه آثار مختلفی در رشته‌های نازک‌کاری، مُنبت، معرق چوب، خراطی، چرم، زیورآلات و غیره به معرض نمایش عموم درآمده است و در کنار آن غذاهای محلی نیز عرضه می‌شود.

نجفی حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی را از اهداف اصلی برپایی این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: امیدواریم برپایی این نمایشگاه بستری برای معرفی هرچه بیشتر توانایی و ظرفیت‌های هنرمندان سنندجی در حوزه صنایع دستی باشد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه از امروز تا سیزدهم اردیبهشت از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

کد خبر 748395

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • تبدیل ۴۶۳ فقره شناسه قدیم به شناسه جدید طی یک روز در گلستان