Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:28:29 GMT

سفری به سرزمین ناشناخته‌ها

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۱۱۶۳۰

سفری به سرزمین ناشناخته‌ها

برای گشت و گذار در شهرکرد باید روزها وقت گذاشت، چرا که طبیعت بی‌نظیر این منطقه ارزش گذاشتن وقت و انرژی را خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، اگر در ایام نوروز به طبیعت‌گردی و کشف ناشناخته‌ها علاقه‌مند هستید، بام ایران بهترین گزینه است.

شهرستان شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری با مساحت دو هزار و شش کیلومتر مربع، شامل سه بخش، هشت شهر و چهار دهستان، و با ارتفاع دو هزار و ۶۶ متر از سطح دریا، بلندترین مرکز استان در کشور بوده که به بام ایران معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشمه زنه هفشجان، چشمه مایک سورشجان، چشمه وقت و ساعت روستای شمس‌آباد، پارک سرچشمه فرخشهر، پارک ملت شهرکرد، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد و … از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند.

اماکن تاریخی – مذهبی شهرکرد

مجموعه تاریخی- فرهنگی قلعه چالشتر یکی از بناهای به جا مانده از مجموعه بناهای ارگ چالشتر مربوط به اواخر دوره صفوی تا اواخر دوره قاجار است.

از ارزشمندترین بناها و بافت‌های قاجاری استان، بناهای موجود در قلعه چالشتر است که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه خدارحم‌خان و خانه ستوده اشاره کرد.

ساخت این بنا در سال ۱۳۲۳ هجری قمری به پایان رسید و دارای اطاق‌های نقاشی، حوض سنگی منقوش و حمام خصوصی است.

سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی، مردم‌شناسی در این مجموعه قرار داشته و در آن‌ها نمونه‌هایی از آثار سنگی منقوش و کتیبه‌دار و زندگی روستایی و کشاورزی و وسایل و البسه و ابزار آلات مربوطه در آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.

این بنا در ۲۵ مهرماه سال ۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه آزاده چالشتر، قلعه اسفندیارخان بختیاری فرخشهر، قلعه امیر مجاهد روستای شمس‌آباد، قلعه نصیرخان بختیاری روستای سورک، امامزاده عزیزالله شهرکیان، امامزاده عبدالله روستای سورک، امامزاده سلطان سبزه‌پوش چالشتر از جمله اماکن تاریخی- مذهبی این شهرستان است.

موزه مردم شناسی فرخشهر، موزه مردم شناسی شهرکیان، موزه باستان‌شناسی شهرکرد، موزه محیط‌زیست، موزه دفاع مقدس شهرکرد، امامزاده شاه‌منظر هفشجان، امامزاده سید علی‌اکبر نافچ، مسجد جامع چالشتر، مسجد جامع شهرکیان، مسجد جامع شهرکرد، سقاخانه ارابامیرزا شهرکرد، سنگ نبشته‌های گردنه‌رخ، سنگ نگاره هفشجان و … را می‌توان از دیگر اماکن تاریخ- مذهبی شهرستان شهرکرد برشمرد.

از جمله امامزاده‌های معروف و مورد احترام مردم استان چهارمحال و بختیاری، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد است.

بقعه این دو امامزاده از بناهای قدیمی و تاریخی شهرکرد به شمار می‌رود و در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار دارد.

به لحاظ ویژگی‌های معماری و تاریخی، این بنا در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اتاق آئینه شهرکرد

عکس دریافتی از اتاق آئینه شهرکرد

این خانه حدود ۱۴۰ سال قدمت داشته و یکی از زیباترین خانه‌های به یادگار مانده از معماری دوران قاجار در شهرکرد است.

بخش مهم این خانه که تالار یا اتاق آئینه نامیده می‌شود در واقع اتاق شاه‌نشین به شکل شکم دریده یا چلیپایی است که در معماری مسکونی قاجاری بسیار مشاهده می‌شود.

اتاق آئینه بخشی از عمارت بزرگ متعلق به خانواده محمودیه بوده است که دارای فضاهایی بزرگ، باربند، میان‌سرا، اندرونی، حیاط خلوت و انبارهایی بوده است.

در خیابان‌کشی‌های انجام شده در دوره پهلوی دوم در شهرکرد و اجرای خیابان ولیعصر، بیشتر عرصه این خانه تخریب می‌شود و تنها فضای موسوم به تالار آئینه و اتاق‌های همجوار آن و بخشی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی باقی مانده است.

این بنا در ۹ فروردین سال ۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های گردشگری شهرکرد

عکس دریافتی از پارک ملت شهرکرد

در قسمت شمالی شهر شهرکرد پارکی با فضای سبز وسیعی وجود دارد که با توجه به کوهپایه‌ای و جنگلی بودن این پارک و وجود امکانات رفاهی، شهربازی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فضای نشیمن و پارکینگ نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند.

این پارک به دلیل چشم‌انداز مناسب و مسلط بودن بر شهر شهرکرد می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگران به وجود آورد.

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، اغذیه فروشی، دسترسی به واحدهای پذیرایی و اقامتی شهرکرد و پارکینگ از امکانات موجود در این منطقه زیبا است.

همچنین پارک سرچشمه فرخشهر دارای چشمه‌های پر از آب و فضای سبز زیبا و چشم‌نواز و جنگلی است.

نخستین چیزی که در بدو ورود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند آب‌نمای زیبای این پارک که بر روی استخرهای پارک قرار دارد.

اساس آبادانی و شکل‌گیری پارک سرچشمه فرخشهر چشمه‌ای است به نام دروغ‌زن که آب این چشمه بسیار با ارزش که در مسیر خود برکت، زیبایی و شکوفایی را به ارمغان می‌آورد جاذبه دلنشینی را آفریده است.

صنایع‌دستی شهرکرد

گلیم و البسه محلی، انواع لباس نمدی، قالی، گیوه‌دوزی، نگارگری، احجام فلزی، حجاری سنتی، قفل‌سازی سنتی، سرمه‌دوزی و … صنایع‌دستی رایج در شهرستان شهرکرد است.

همچنین نمدمالی از ابتدایی‌ترین شیوه‌های تولید زیرانداز، پای‌پوش و لباس بوده که بشر به آن دست یافته است.

ماده اولیه نمد از پشم بوده که در اثر رطوبت و فشار در هم تنیده شده است، کلاه نمدی، زیرانداز، جلیقه، شنل، زیرمنقلی، کیف، کفش و پوشش اسب از جمله کاربردهایی است که برای نمد وجود دارد.

قفل‌سازی؛ تولید قفل‌های سنتی در استان چهارمحال و بختیاری در چالشتر از مناطق غرب شهرستان شهرکرد از دیرباز رواج داشته و توسط هنرمندان زبردست این منطقه تولید می‌شود.

سایت پروازی بام ایران (گردنه رخ)

این سایت یکی از سایت‌های ایده‌آل کشور برای تمامی خلبانان علاقه‌مند به رشته مفرح پرواز است.

سایت پروازی بام ایران در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری بعد از پلیس‌راه شهرکرد به طرف اصفهان واقع شده و قابلیت‌های این سایت در کشور منحصر به فرد است و چندین مسابقات کشوری و جشنواره در این سایت برگزار شده است.

سوغات محلی شهرکرد

عکس دریافتی از عسل، سوغات شهرکرد

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع نبات، پولکی، عسل و گیاهان دارویی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میبد از اخذ سند مالکیت بقعه متبرکه امامزاده خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد، حجت‌الاسلام محمدزاده، از اخذ سند مالکیت بقعه متبرکه امامزاده بی بی خدیجه خاتون (ع) این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با تلاش و پیگیری کارشناسان ثبتی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میبد و همچنین همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سند مالکیت امامزاده امامزاده بی بی خدیجه خاتون (ع) اخذ شد.

وی افزود: در راستای اجرای تفاهم‌نامه با اداره ثبت و اسناد سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون به مساحت ۵۷۲۸.۳ متر مربع اخذ شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میبد با اشاره به روند رو به رشد تثبیت مالکیت عرصه و اعیان بقاع متبرکه شهرستان گفت: طبق برنامه سال روند اخذ اسناد مالکیت بقاع متبرکه شهرستان در حال اجرا بوده و امید است به زودی شاهد اخذ اسناد کلیه موقوفات و بقاع متبرکه باشیم.

کد خبر 751231

دیگر خبرها

  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • برگزاری دوره امداد و کمک‌های اولیه در شهرکرد
  • قتل هولناک زن جوان به دست پسرش
  • پسر پرخاشگر مادر را کشت و جسدش را سوزاند
  • دستگیری پسر جوانی که مادر خود را به آتش کشید + جزئیات
  • قتل بی‌رحمانه مادر توسط پسر پرخاشگر در شهرک دانشگاه
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • طنین معنویت سرزمین وحی در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران+ گزارش عکس
  • تصاویر آخرالزمانی از آتش سوزی عظیم گیلان