Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: باید به جایگاه و منزلت استراتژیک مناطق آسیای مرکزی و قفقاز برگردیم و به سیاست خارجه هماهنگ و متوازن در این مناطق برسیم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ولی کوزه‌گر کالجی در اولین روز از دومین همایش ملی دولت پژوهی در آمفی تئاتر دانشکده علوم اداری و اقتصاد، در خصوص مدیریت رویکرد متوازن سیاست‌های خارجی ایران در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز، اظهار کرد: من قفقاز و آسیای مرکزی را به عنوان یک مطالعه موردی بررسی کردم و به نظر من سیاست خارجه در ادامه سیاست داخلی و بخشی از بدنه دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حدود ۲۶ دستگاه در کنار وزارت امور خارجه در مناطق قفقاز حضور دارند و تأثیرگذار هستند، بدون اغراق در ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق قفقاز، می‌توان بخشی از فشار سیستمی که از سمت جنوب و عربستان متوجه ما است را از سمت شمال دنبال کنیم، ما در شرایط تحریمی در حرکت هستیم و فشار سیستمی بر ما وارد است بنابراین باید کمی هماهنگ‌تر حرکت کنیم.

کوزه‌گر کالجی بیان کرد: بندر چابهار و کریدور انتقال انرژی اروپا در جمهوری آذربایجان از تحریم مستثنی شده و امیدواریم مرز مروی و نودوز در ارمنستان و منطقه آزاد ارس را مشابه چابهار از تحریم‌های آمریکا مستثنی کنیم، البته آن‌ها خود به دنبال استثنا شدن از تحریم هستند و اگر لابی ارمنی و هند در آمریکا درست مدیریت شود، دیگر نیازی نیست که ما کاری انجام دهیم، خود کشورها منفذ را باز می‌کنند. زمانی که دولت و وزارت خارجه محوریت کار قرار می‌گیرند، می‌توانیم بیشترین پاسخگویی را داشته باشیم و در عین حال راه پاسخگویی از فرار را ببندیم.

کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پیشنهاد من شورای هماهنگی آسیای مرکزی و جنوبی است، تصریح کرد: این موضوع در ایران سابقه داشته و ما در دولت آقای هاشمی، ستاد جمهوری‌های سابق شوروی را داشتیم که هر سه ماه تشکیل جلسه می‌دادند و تمام وزرا، دستگاه‌ها و نهادها در حوزه‌های مختلف هر سه ماه گزارش کار می‌دادند که یک هماهنگی و هارمونی نسبی ایجاد شد.

وی ادامه داد: تنها در دوره‌ی آقای هاشمی، منطقه قفقاز و آسیای مرکزی موقعیت استراتژیکی در ایران داشت و تنها دوره‌ای بود که عملکرد دستگاه‌ها و نهادها و سفرهای دیپلماتیک ما با منطقه متوازن بود. در نیمه دهه ۷۰ و بعد از سال ۷۶، این ستاد منحل شد و اداره مشترک المنافع شکل گرفت، از آن مقطع به بعد در دولت‌های بعدی روند نامتوازن و ناهماهنگ داشتیم و منطقه قفقاز و آسیای مرکزی از جایگاه منزلتی استراتژیک خود خارج شد، درحالی که این منطقه برای ما مهم بود و همچنان نیز مهم است اما توجه ما به سمت افغانستان، خلیج فارس و عراق رفت.

کوزه‌گر کالجی بیان کرد: آقای هاشمی در سال ۷۳ سفری به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به جز تاجیکستان داشتند، همزمان به هر چهار کشور منطقه سفر می‌کنند و اگر جنگ داخلی تاجیکستان نبود به این کشور نیز می‌رفتند اما اکنون اینگونه نیست و نه تنها در این دولت بلکه در سایر دولت‌ها نیز چنین اتفاقی رخ نداد.

کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه سه مدل ۵+۱ در آسیای مرکزی شکل گرفته است، عنوان کرد: بین آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و پنج کشور آسیای مرکزی ارتباط برقرار شده اما ما نتوانستیم مدل ۵+۱ را در منطقه شکل دهیم. در گذشته یک وزیر امور خارجه صبح به یک شهر آسیای مرکزی و ظهر به یک کشور دیگر سفر می‌کرد اما امروزه حداقل باید شش ماه فاصله داشته باشد تا حساسیت ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: از سال ۷۵ یعنی در دوره هاشمی، هیچ رئیس جمهوری به گرجستان سفر نکرده و آخرین دیدار ما با ازبکستان هم به همان دوره برمی‌گردد. برای مثال سه بار ارمنستان به دیدار ما آمده و ما تنها یک بار به دیدار آن‌ها رفتیم، رویکردهای نامتوازن اینگونه نمایان می‌شود. بارها و بارها در دولت‌های مختلف معاون وزیر امور خارجه به دیدار کشورهای منطقه رفته و از زبان معاون وزیر امور خارجه از قرارداد یکی از دستگاه‌های ایران با آن کشور مطلع می‌شود و ناهماهنگی ایران به چشم آن کشور می‌آید. برای کشورهای آسیای مرکزی که با سیستم اقتدارگرا اداره می‌شوند، این ناهماهنگی تعجب برانگیز است.

کوزه‌گر کالجی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائلی که وجود دارد من پیشنهاد می‌کنم شورای هماهنگی مناطق آسیای مرکزی و قفقاز تشکیل شود و دبیرخانه و دفتر دائم در وزارت امورخارجه وجود داشته و همچنین دارای دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: همچنین باید استراتژی سیاست امور خارجه آسیای مرکزی و قفقاز تدوین شود. این کشورها بیان می‌کنند که ما هیچ سند استراتژیکی نداریم و می‌توان در مورد سند، چشم‌انداز و وزیر امور خارجه داشت زیرا ما هیچ سند مکتوبی نداریم و باید این سند به سه زبان فارسی، انگلیسی و روسی نوشته شود، می‌توان سیاست خارجه ما را در آنجا بیان و اولویت‌بندی کلان را در این چهار حوزه مطرح کرد.

وی ادامه داد: ما نیاز به تدوین انتشار گزارش جامع داریم که گزارش سالانه‌ای در هر چهار حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی- فرهنگی و دفاعی- امنیتی داشته باشیم تا در طول یک سال قراردادها، رفت و آمدها و موافقت‌نامه‌های فرهنگی- اجتماعی و آمار و ارقام در یک کتاب و گزارش سالانه آسیای مرکزی و قفقاز در هر سال منتشر شود زیرا ما با یک تعارض شدید در آمارها مواجه هستیم و زمانی که این آمارها پراکنده می‌شود، سلیقه‌ای، سیاسی و شخصی ارزیابی می‌کنیم و متضرر اصلی این داستان وزارت خارجه است.

کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: برای مثال آمار ورود گردشگر از ارمنستان به ایران در سال ۹۷ حدود ۶۷۰ درصد به دلیل تغییرات نرخ ارز رشد پیدا کرده اما این آمار مسافرهای چمدانی هستند و تنها صبح تا عصر حضور دارند و به دلیل تفاوت نرخ ارز خرید می‌کنند و غروب برمی‌گردند اما این را به عنوان آمار رشد گردشگری اعلام می‌کنند و باید از این واریانس‌ها و انحراف‌ها جلوگیری کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط متوازن استقلال و پرسپولیس مقابل قعرنشین‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، جدال تنگاتنگ پرسپولیس و استقلال در صدر جدول لیگ برتر فصل جاری همچنان ادامه دارد. استقلال در پایان هفته بیست و ششم با ۵۷ امتیاز در صدر جدول حضور دارد. همچنین پرسپولیس نیز با یک امتیاز کمتر در رده دوم قرار دارد تا دو رقیب سنتی پایتخت همچنان برای کسب جام قهرمانی در تلاش باشند.

حالا سرخابی‌های پایتخت در چهار دیدار پیش روی خود که هر یک از آنها حکم فینال برای آنها را دارد باید مقابل تیم‌هایی قرار بگیرند که همچون خودشان دنبال امتیاز هستند.

پرسپولیس و استقلال سه بازی آتی خود را در تهران برگزار می‌کند. تنها تفاوت آنها در بازی خارج از خانه مربوط به نحوه سفر آنهاست. پرسپولیس با اتوبوس راهی قزوین برای دیدار با شمس آذر خواهد شد. این در حالی است که استقلال تهران برای بازی با نساجی به احتمال فراوان با هواپیما راهی ساری و سپس قائم‌شهر خواهد شد.

وضعیت جایگاه تیم‌ها در پایان هفته بیست و ششم نشان می‌دهد استقلال غیر از گل گهر سیرجان باید با سه تیم فولاد خوزستان، نساجی مازندران و پیکان تهران که خطر سقوط به لیگ یک را احساس می‌کنند بازی کنند. تیم‌هایی که بدون شک برای بقا در لیگ برتر چیزی جز کسب امتیاز از استقلال نمی‌خواهند.

پرسپولیس هم باید با هوادار و استقلال خوزستان که شرایط سختی در جدول دارند بازی کند که ناقوس سقوط در رختکن آنها به صدا درآمده است. همچنین سرخ‌ها با شمس آذر و مس رفسنجان که در نیمه بالای جدول حضور دارند هم بازی خواهند کرد.

جدول رقابت استقلال و پرسپولیس با حریفان خود در ۴ هفته پایانی

شرایط سرخابی‌ها در ۴ هفته پایانی نشان از توازن در هر دو مدعی مقابل رقیبانی دارد که دنبال امتیاز از میدان مسابقه با حریفان پرطرفدار تهرانی هستند. باید دید آنها می‌توانند یکی پس از دیگری نبردهای خود را با موفقیت طی کنند یا کوچک‌ترین غفلت باعث سقوط از صدر به رتبه‌های دیگر می‌شود.

کد خبر 6099105 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • توسعه متوازن با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت ممکن است
  • ۶۷۰ مدرسه در استان زنجان نیاز به مقاوم سازی دارند
  • بورسیه دستیاران تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت در مناطق محروم
  • هشدار آلمان به رژیم صهیونیستی درباره «یورش گسترده» به رفح
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • شرایط متوازن استقلال و پرسپولیس مقابل قعرنشین‌ها
  • درخشش بانوی خراسانی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی _ ازبکستان۲۰۲۴
  • درخشش بانوی کاراته کای خوشابی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی
  • درخشش کاراته کای خوشابی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی
  • روستا‌های بالای ۱۰ خانوار بخش مرکزی گناوه برق‌رسانی می‌شوند