Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@03:40:00 GMT

قرآن کتابی برای زندگی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۲۲۷۸۲

قرآن کتابی برای زندگی

حجت الاسلام والمسلمین احمد رضا مهدیه، مدیر مدرسه علمیه شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال وبختیاری در پاسخ به سوال، منظور از قرآن برای زندگی چیست؟ بیان کرد: خدای متعال برای هدایت بشر توسط همه پیامبران، کتاب‌ها و دفترچه‌های راهنمایی را نازل کرده است تا بشر طبق آن کتاب زندگی خود را شکل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تصور می‌کنند تعالیم انبیاء برای آخرت است و بر آموزه‌های دینی نگاه تک بعدی دارند. البته این نگاه تا اندازه‌ای درست است اما بشر باید دنیا را به گونه‌ای تآمیین کند که از آخرت خوب و سعادت‌مندی نیز بهره‌مند شود.

دنیا کشت‌زاری است که مردم در آن مشغول کشت می‌شوند و در جهان آخرت کشته خود را درو خواهند کرد. قرآن کریم نیز مانند دیگر کتاب‌های آسمانی به همین منظور نازل شده است که انسان در دنیا با تمسک به آیات این کتاب به گونه‌ای عمل کند که در آخرت بتواند به بهترین درجه برسد. این ماهیت همه کتاب‌های آسمانی است.

قرآن دستوری برای زندگی بشر است. استفاده از این کتاب فقط در زمان سفر، مجالس ختم و یا برای رفتن به منزل نو رفتار ناشایستی است. در سخن پیامبر آمده است که قرآن در روز قیامت از امت شکایت می‌کند زیراکه امت قرآن را مهجور قرار داده‌اند.

انبیاء نیز افرادی از جنس خود بشر هستند زیراکه آمده‌اند تا زندگی بشریت را سامان دهند لذا باید از جنس بشر و مانند انسان‌ها باشد البته با کمی تفاوت انسان‌هایی هستند که به واسطه وحی الهی انسان ممتاز و برگزیده‌ای برای هدایت بشر شده‌اند.

ایکنا؛ موارد مطرح شده در قرآن بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد در جامعه چه تآثیری دارد؟

موارد مطرح شده در قرآن بسیار مهم هستند و موضوعات مختلفی دارند به‌طور مثال خداوند در قرآن از زندگی زناشویی و رابطه زوجین تا نحوه رفتار در اجتماع را بیان کرده است که آیه به آیه قرآن در زندگی فرد در خانواده و یا در جامعه اثر گذار است که اگر طبق دستورات عمل شود جامعه موفق خواهیم داشت.

خداوند به زن و مرد نگاهی تکمیلی دارد یعنی هر دو برای هم باید حکم لباس را داشته باشند و عیوب را بپوشانند. لذا نگرش زن و شوهر، فرزندان و اولیائشان در ایجاد یک جامعه سالم بسیار اثر گذار است به همین دلیل است که خداوند بعد از توحید به احترام به پدر ومادر سفارش کرده است.

تعامل افراد با یکدیگر در جامعه نیز در ساخت جامعه بسیارمهم است. افراد باید بدانند که در جامعه باید بدون غل وغش رفتار کنند و حتی در آموزه‌های قرآنی داریم که در دعاهای خود از خداوند بخواهید تا نسبت به برادران دینی خود کینه در دل نداشته باشید. همچنین شایعه در جامعه دینی نباید اثر گذار باشد و به افرادی که مخل امنیت و آرامش هستند اجازه بروز و رشد ندهند.

آیات قرآن در این زمینه تعالیم بسیاری دارد به طور مثال داریم که؛ اگر حضور در جلسه‌ای یا دیدن فیلمی بر روی ذهن ما اثر منفی و مخربی می‌گذارد باید آن جلسه را ترک کنیم. حال اگر زن و مرد ما بر این اصول پایبند باشند و آنها را رعایت کنند بیشتر مشکلات جامعه حل خواهند شد.

یکی از نصیحت‌های قرآن به ما این است که از میان قوم یهود و نصرانی برای خود دوست انتخاب نکنیم زیراکه یهود سخترین دشمنی‌ها را نسبت به مومنان روا می‌دارد. پس جامعه باید خود را در مسیرهای رحمت قرآن قرار دهد تا بتواند زندگی خوبی را در زمینه فردی و اجتماعی داشته باشد.

ایکنا؛ تفسیر برخی از آیات قرآن برای بعضی از افراد قابل فهم نیست. حال تفسیر آیات چگونه باید برای این افراد عنوان شود؟

 قطعاً برخی آیات برای افراد قابل پذیرش نیست زیراکه مبنای اعتقادی افراد درست نیست و باید به هرم اعتقادی افراد نگاه کرد که این هرم را درست چیده است یا نه، اگر کسی به دین اعتقاد نداشته باشد آیات، احکام و واجبات را درک نمی‌کند زیراکه اعتقاداتشان ایراد دارد و ابتدا باید شبهات رفع شود و سپس مبانی را مطرح کنیم.

همه آیات قرآن یکنواخت نیستند و هر آیه مخاطب خاص خود را دارد به‌طور مثال آیات را به دو نوع عام وخاص تقسیم‌بندی کرده‌اند. لذا باید تفسیر قرآن را از اهلش بپرسیم. در خود قرآن نیز ائمه و اهل بیت(ع) به عنوان اهل ذکر معرفی شده‌اند و قرآن ما را به آن‌ها رهنمود می‌کند و بیان می‌کند که خودمان نباید قرآن را تفسیر کنیم بلکه باید از کسانی که نزدیک‌ترین  ارتباط را با این کتاب و اهل بیت(ع) دارند و واسطه فیض الهی هستند به تفسیر آیات بپردازند. خداوند فیض خود را به ائمه(ع) ابلاغ می‌کند و از طریق ائمه(ع) به انسان‌های جهان خلقت منتقل می‌شود.

باید در این زمینه دقت کنیم که معارف الهی را از چه کسی دریافت می‌کنیم و هر کس را مورد پرسش قرار ندهیم زیراکه اصلی‌ترین عامل انحرافی و دور شدن جوانان از دین توجه نکردن به همین نکته است.

ایکنا؛ با توجه به مقتضیات زمان آنچه در قرآن بیان شده در زندگی فردی و اجتماعی چگونه قابل پیاده شدن است؟

در روایتی داریم( زمانی که فتنه‌ها بر شما هجوم آورد و فضا و راه را تیره و تار کرد شما از یک روشنایی لایزالی برخوردار هستید که همان قرآن است.) یعنی، در همه مشکلات حتی مشکلات شخصی از قرآن استفاده کنیم زیراکه قرآن خود را شفا معرفی می‌کند و سلسله آیات قرآن در زندگی فردی و اجتماعی هر فردی قابل پیاده شدن است.

در این کتاب آیاتی وجود دارد که افرادی که در 1400 سال قبل می‌زیستند نیز از آنها استفاده می‌کردند بطور مثال آیه( ظالمان راه تسلطی بر روی مومنان ندارند) خاص آن زمان نیست بلکه منظور خداوند در این آیه به همه دهه‌ها مربوط می‌شود و در هر زمان اگر کسی بخواهد بر مومنان نفوذ کند قرآن ما را برحز می‌کند. که همین زنده بودن قرآن معجزه آن است. همین ویژگی قرآن را به عنوان کتاب برتر برای همه دوره‌ها معرفی می‌کند خصوصاً با این دید که تنها کتابی است که می‌تواند در مقابل شبکه‌هایی که اکنون شبانه روزی بر علیه اسلام کار می‌کند بایستد. حال اگر مسئولان نسبت به آیات بی‌توجه باشند سرنوشت مملکت نامعلوم است.

ایکنا؛چه کسانی باید قرآن را به روز و بر اساس موقعیت‌های امروزی به مردم ارائه دهند؟

امام حسن مجتبی(ع) در تفسیر آیه 24 سوره مبارکه عبس که می‌فرماید:« فلینظر الإنسان إلى طعامه»(انسان به غذای خود نگاه کند) بیان می‌کند: انسان باید توجه داشته باشد که علم و معرفتش را از چه کسی می‌گیرد؟ پرچم داران و متخصصان دین می‌توانند مشکلات مربوط به دین را حل کنند. همان گونه که در زندگی شخصیمان برای درمان بیماری به پزشک متخصص و حتی فوق تخصص مراجعه می‌کنیم در حل کردن مشکلات و مسائل دینی نیز باید به سراغ متخصصان دینی و کارشناسان برویم. اما متأسفانه هر کسی که در این زمینه اطللاعات کمی دارد به خود اجازه صحبت و اظهار نظر می‌دهند و همین ناآگاهی سبب گمراه شدن جوانان می‌شوند و جوانی که در دین به مسئله‌ای برخورد می‌کند به جواب درست و قابل فهمی دست پیدا نمی‌کند.

ایکنا؛ کلاً مولفه‌های معیارهای قرآنی در زندگی چیست؟

بهترین مولفه قرآنی ذکر و یاد خداست خود خداوند نیز در کتابش می‌فرماید: هر کسی از من غافل شود زندگی سختی خواهد داشت. ذکر و یاد خدا به زندگی دنیا گره خورده است و تنها مربوط به آخرت نیست.

 اگر کسی تقوای الهی پیشه کند خداوند راه برون رفت از مشکلات را به او معرفی می‌کند. حتی برای رونق زندگی خودمان نیز باید به دنبال تقوا و زندگی الهی باشیم زیراکه خداوند از جایی که انسان فکرش را هم نمی‌‎کند به او خیر و نیکی عطا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن چهارمحال و بختیاری ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۲۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید

کتاب «سقوط اسرائیل» اثر مهدی حمد الفتلاوی و ترجمه و تحقیق محمدباقر ذوالقدر در ۱۹۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ ششم رسید.
آیات افساد بنی اسرائیل در سوره اسراء، بیانگر نوعی نبرد تاریخی تمدنی بین دو امتِ توحید و کفر است که در اصول، مبادی، اهداف و ارزش ها در برابر یکدیگر قرار دارند. جنگ این دو تمدن، تداوم همان جدال تاریخی دیرینه ای است که شیطان، نخستین سنگ بنای آن را در میان فرزندان آدم نهاد و اولین بذر تعارض و درگیری را میان هابیل و قابیل که یکی نماد هدایت یافتگان و صالحان و دیگری نماینده مفسدان و تبهکاران بود، کاشت. 

سوره اسراء، آخرین مراحل از جدال میان دو امت را که جنگی نهایی، جهانی و فرایگر خواهد بود به تصویر می کشد. در این جدال سرنوشت ساز، بشر شاهد پایان کار و سقوط کاخ های تمدن مفسدین و طلوع دوباره خورشید تمدن جهانی توحید بر گستره زمین خواهد بود.  کتاب حاضر با توجه به آیات افساد بنی اسرائیل، احادیث بیشتری را در تفسیر آن آیات و در خصوص قضیه فلسطین مورد توجه قرار داده و سقوط اسرائیل را بشارت داده است. 

ساختار اثر
این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «امت اسلام؛ تسلیم یا پایداری» به رشته تحریر درآمده، پس از بیان مطلبی با عنوان ظهور انقلاب اسلامی در ایران، به دو موضع گیری متفاوت در برابر اسرائیل و دلایل حقانیت راه جهاد و مقاومت پرداخته شده است. 

«فرجام اسرائیل در کتاب و سنت» عنوان دومین فصل از کتاب حاضر است که در این فصل، به اخراج یهود از سرزمین های عرب اشاره شده و ضمن تأکید بر غلبه اسلام بر همه ادیان، ظهور رهبری نوین در جهان اسلام مطرح و در پایان نیز نابودی اسرائیل در احادیث غیبی تشریح و وعده داده شده است. 

سومین فصل از این اثر به «مقدمات سیاسی سقوط اسرائیل» اختصاص یافته است؛ ابتدا به قانون استبدال و رهبران سازش کار عرب پرداخته شده و در این قسمت، جایگزینی اعراب با پارسیان و مجازات حکمرانان خیانت کار تبیین شده است؛ سپس به پیدایش رهبری نوین و جریان جایگزین اشاره و در ادامه نیز مطلبی با عنوان ظهور مقاومت ضدصهیونیستی در سرزمین شام تشریح شده است. 
نویسنده در فصل بعدی به «نوید قرآن بر نابودی اسرائیل» می پردازد که ابتدا آیات نوید تبیین و آیات مربوطه تطبیق داده شده است.  در پنجمین و آخرین فصل از این اثر با عنوان «سقوط اسرائیل» به سقوط اسرائیل به رهبری ایرانیان اشاره شده است؛ سپس، به شرح نبرد افساد اول پرداخته شده که در این راستا، مبارزه با افساد اول به رهبری ایرانیان و پیشی گرفتن یهود و جنگ با زمامداران خائن و آثار فتنه سفیانی در فلسطین تبیین شده است. سپس نبرد افساد دوم تشریح شده و سقوط اسرائیل در نبرد افساد دوم تشریح و ایرانیان سفیانی را شکست می دهند، مهدی(عج) فرمانده نبرد برای سقوط اسرائیل نیز از دیگر مباحث این قسمت است. در ادامه این فصل، رویدادهای پس از آزادی قدس (اتمام حجت حضرت مهدی با یهود، شهر قدس پایتخت حکومت مهدی و بازگشت یهودیان به بیت المقدس) به رشته تحریر درآمده است. در ادامه نیز مبحثی با عنوان «قم و بین المقدس، یک شهر در دو منطقه» آمده است؛ همچنین به فرجام اسرائیل در تورات و انجیل نیز اشاره شده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد