Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:36:51 GMT

پیاده راه دردسرساز* میثم ناصرنژاد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۲۳۱۵۰

پیاده راه دردسرساز* میثم ناصرنژاد

همدان- ایرنا- این روزها طرح پیاده راه سازی همدان با وجود تمام مزیت ها و ظرفیت هایی که ایجاد خواهد کرد، آبستن حواشی ناخوشایند برای کاسبان مرکزنشین شده و اعتصاب مغازه داران نیز چاشنی این اتفاق ها شده است.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح پیاده راه سازی هر اندازه که روح فضای شهری همدان را از اسارت دود و دم و صدای دلخراش عبور و مرور خودروها آزاد کرده اما آرامش را از کاسبان بوعلی و اکباتان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزهای اخیر بارها شاهد اعتصاب های پیاپی مغازه داران اکباتان و بوعلی به دلیل حضور دستفروشان و بساط گستران در این مسیر بوده ایم و همین مساله تبعات اجتماعی به دنبال داشت.
مغازه داران بوعلی و اکباتان در روزهای اخیر بارها در اعتراض به این وضعیت به گفته آنها نابسامان اقدام به تعطیلی ملک های تجاری خود کرده اند و معتقدند که حضور دستفروشان آرامش و آسایش را از این خیابان گرفته و موجب بی نظمی و نابسامانی شده است.
به گفته آنها از طرف دیگر داد و فریادهای دستفروشان برای جلب توجه مشتری موجب فضای دلخراش در این پیاده راه شده و اغلب مغازه داران نیز با رویت وضعیت نامطلوب ایجاد شده عطای فروش محصولات خود را به لقایش بخشیده و اقدام به تعطیلی مغازه ها می کنند.
برخی از مالکان پیاده راه بوعلی معتقدند که بساط فروشان اغلب یا غیربومی هستند و یا عمده فروش بازار که سودهای خوبی را نیز از دستفروشی به جیب می زنند.
برخی دیگر از مغازه داران نیز معتقدند: دستفروشان قرار بوده تا شب عید از 9 شب به بعد دراین پیاده راه بساط پهن کنند اما این ساعت نادیده گرفته شده و در طول روز نیز شاهد شلوغی و ازدحام پراکنده آنها هستیم.
به گفته آنان حتی از آغاز ساعات شبانه هم به قدری ازدحام دستفروشان در پیاده راه بوعلی متراکم است که شهروندان به سختی می توانند از مسیر عبور کنند و حتی خانواده ها هم از تردد در این پیاده راه منصرف می شوند.

* پیاده راه گردش گریز!
به گفته مغازه داران پیاده راه بوعلی، هرگز با آنچه که مسئولان وعده منطقه گردشگری داده بودند، وجه اشتراک ندارد و احداث آن از اهداف اولیه اش دور شده است.
پیشتر گفته شده بود که طرح پیاده راه سازی در همدان، بهره‌ گیری از ظرفیت گردشگری خیابان‌های شهر، تمرکززدایی از هسته مرکزی، افزایش تعاملات اجتماعی، انتقال وسایل حمل و نقل عمومی به پارک ‌سوارها و نظم ‌بخشی به شهر و پس گرفتن معابر از خودروها را به دنبال دارد اما حضور گسترده دستفروشان به معضل جدیدی در این مسیر تبدیل شده است.
در واقع شهروندان و حتی گردشگران با رویت وضعیت اینچنینی هرگز نمی پذیرند که قدم در پیاده راه بگذارند و درگیر دردسرهایی از قبیل ناهنجاری های اجتماعی شوند.
تردیدی نیست که آرامش مهمترین نیاز مرکز شهر همدان بود که با اجرای طرح پیاده راه سازی به سرانجام رسید اما با حضور نامنظم و خارج از برنامه دستفروشان حالا این آرامش سلب شده است.
شلوغی بیش از حد و نابسامانی این پیاده راه سبب شده تا خانواده ها کمتر رغبت خرید از این مسیر تجاری داشته باشند و فروش مغازه داران نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان در این باره می گوید: همزمان با اجرای طرح ساماندهی دستفروشان و استقبال از بهار، کارت هایی با کد تعریف شده صادر و محلی ثابت برای استقرار هر کدام از دستفروشان مشخص می شود تا فعالان این عرضه به خوبی ساماندهی شوند.
حسین مردانی افزود: تاکنون 394 تن از دستفروشان و بساط گستران واقعی ثبت نام کرده اند که بعد از ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت برای آنها کارت شناسایی صادر و کاورهای متحدالشکل به همراه چاپ لوگوی شهرداری با عنوان «طرح ساماندهی بساط گستران» در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی بیان کرد: اجرای این طرح در ایام پایانی سال و از دهم اسفندماه 97 با راه اندازی روز بازار پیاده راه اکباتان از ساعت 8 صبح الی ٢٠ و نیز شب بازار پیاده راه بوعلی از ساعت ٢٠ اجرا و عملیاتی می شود.
با این حال مغازه داران پیاده راه بوعلی و اکباتان همدان هر چند پذیرفته اند که بساط فروشان تا پایان سال در این مسیر مستقر شوند اما انتظار دارند نه تنها ساعت تعیین شده برای دستفروشی آنها رعایت شود بلکه با نظم و انضباط درست و با توجه به ظرفیت استقرار و ساماندهی شوند.
همچنین آنها تاکید دارند که از ابتدای سال آینده مکان مشخصی برای دستفروشان از سوی مسئولان اجرایی همدان تعیین شود تا آرامش باردیگر به پیاده راهی که مسیر گردشگری تلقی می شود، بازگردد.
7520/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مديريت شهري پياده راه بوعلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| طلافروش‌ها با بستن مغازه نمی‌توانند پیگیر مطالباتشان باشند

دریافت 26 MB

به گزارش قدس خراسان، یوسف تقی‌زادگان اظهار کرد: اعتراض طلا فروشان به دستورالعمل جدید برای ثبت موجودی طلایمان در سامانه ملی تجارت است که این کار را با بستن مغازه‌ها نشان می‌دهند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد بیان کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته با فرماندار و تعزیرات حکومتی داشتیم قرار شد که مغازه‌هایشان را باز کنند و این کار را انجام دادند.

وی افزود: امروز مجددا تعدادی از مغازه‌ها باز نکردند که به همین دلیل تعزیرات مغازه‌ها را پلمب کرد.

تقی زادگان گفت: پیگیر درخواست‌ها و اعتراضاتمان از طریق مجلس شورای اسلامی در تهران همانند بقیه کشور هستیم تا به نتیجه برسد.

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • قانون اختصاص خودرو داخلی به ایثارگران دوباره تمدید شد
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان
  • فیلم| طلافروش‌ها با بستن مغازه نمی‌توانند پیگیر مطالباتشان باشند
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • شواهدی از آثار تاریخی در خیابان باباطاهر همدان مشاهده شد
  • فیلم/ مرثیه‌سرایی میثم مطیعی در ‌روز شهادت امام صادق(ع)