Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر از مهم‌ترین عوامل تخریب مراتع است گفت: ۲۰ اردیبهشت ۹۸ زمان ورود دام عشایر به این استان تعیین شد و هر گونه ورود دام پیش از موعد غیرقانونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ورود زودهنگام عشایر پیش از تقویم کوچ باعث کوبیدگی زمین و جلوگیری از رویش و گل دهی گونه‌های مرتعی می‌شود.

مردانی اضافه کرد: هر گونه جابجایی دام با تأیید و مجوز دامپزشکی و صدور مجوز از اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام، سازمان حمل و نقل از صدور مجوز و بارنامه برای کامیون‌هایی که حامل دام عشایر هستند جلوگیری خواهد کرد.

مردانی همچنن از استقرار اکیپ‌های منابع طبیعی و امور عشایر با همکاری نیروی انتظامی در مسیر گلوگاه‌ها خبر داد و گفت: از ورود عشایر زودتر از موعد به استان جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت ورود زودهنگام و ثبت ۲ تخلف برای بهره برداران، پروانه چرای عشایر و دامداران متخلف دریافت و متخلفان برای پرداخت جریمه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و در صورت تخلف برای بار سوم، پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

مردانی اظهار داشت: ۲۳ هزار عشایر و روستایی در چهارمحال و بختیاری دارای پروانه بهره برداری از منابع طبیعی هستند که با توجه به وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان، این بهره برداران ۶۶ درصد از این منابع را در اختیار دارند.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

چهارمحال و بختیاری همچنین از مناطق ییلاقی عشایر به شمار می‌رود که سالانه در فصول بهار و تابستان، علاوه بر حضور عشایر خود منطقه، پذیرای تعدادی از عشایر کوچرو استان‌های لرستان، خوزستان و فارس نیز می‌باشد.

انتهای پیام/ز ورود زود هنگام دام عشایر باعث تخریب مراتع می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۴۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وزش باد شدید در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ قطره گفت: رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در برخی مناطق احتمال تگرگ انتظار می‌رود.
به گفته وی، از فردا تا یک شنبه آسمان استان صاف تا قسمتی ابری گاهی با وزش باد پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • تأمین برق طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری
  • فروش مدیران خودرو اردیبهشت 1403 + قیمت و ورود به سایت فونیکس
  • خبر‌های ورزشی ۱۹ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی وزش باد شدید در چهارمحال و بختیاری
  • بارش باران به عشایر چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد+فیلم
  • توزیع اقلام امدادی میان عشایر آسیب‌دیده از بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • بارش باران به عشایر چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • خسارت به ۳۵۰ خانواده در جریان بارش‌های اخیر
  • ۳۰۰ ثانیه با خبر چهارمحال و بختیاری+فیلم