Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@13:00:34 GMT

مقصر افزایش قیمت خودرو کیست؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۲۵۹۸۰

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عواملی که موجب افزایش قیمت خودرو شده اظهار کرد: چند عامل اصلی در افزایش قیمت خودرو نقش داشته‌اند که شروع آن با افزایش نرخ ارز آغاز شد که جزو مهمترین عامل‌ها به حساب می‌آید.

وی افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌های نادرست بانک مرکزی در اوایل امسال در تعیین نرخ ارز و محدودیت‌هایی که ایجاد شد، موجب افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این باید در نظر بگیریم خودروهایی که مدعی هستیم با برند داخلی تولید می‌شوند نیز به نوعی وابستگی ارزی داشته که میزان این وابستگی کم هم نیست. این وابستگی از بابت مواد اولیه و قطعاتی است که باید از خارج تامین شوند؛ بنابراین افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت خودرو نیز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو عامل دیگر افزایش قیمت خودرو را کاهش میزان تولیدات بیان کرده و گفت: مشکلات خودروسازان از بابت تامین قطعات در شرایط تحریم‌ها و همچنین کمبود نقدینگی ناشی از زیان خودروسازان طی سال‌های اخیر نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

آزادی با تاکید بر اینکه انباشته شدن بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مزید بر علت شده، تصریح کرد: این موضوع باعث شده عرضه کم صورت گیرد و در قبال آن تقاضایی که حتی به صورت کاذب ایجاد شد نیز تاثیرگذار بود که علت آن کاهش ارزش پول بوده و مردم حس کردند که قیمت‌ها رو به افزایش است و تمایل به خرید به عنوان سرمایه‌گذاری بیشتر شد که خود از عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: علاوه بر افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و عدم تناسب عرضه و تقاضا به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان؛ می‌توان به نقش دلال‌ها و واسطه‌ها که سوءاستفاده‌گران این وضعیت بوده‌اند به عنوان عامل چهارم افزایش قیمت خودرو اشاره کرد.
 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است

آفتاب‌‌نیوز :

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده که به اراضی اشغالی سفر کرده، روز چهارشنبه و در دیدار با «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل، جنبش مقاومت فلسطین (حماس) را تنها مقصر عدم حصول توافق آتش‌بس دانست و تاکید کرد این توافق هرچه سریع‌تر باید حاصل شود.

او در این راستا با تاکید بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه مضاعف به فلسطینیان در غزه، گفت: «ما باید بر کسانی تمرکز کنیم که در این میدان نبرد ساخته دست حماس، رنج می‌کشند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر ضرورت توافق اسرائیل و حماس برای آتش‌بس تاکید کرد و گفت: «حتی در این زمان دشوار هم ما مصمم به تحقق یک توافق آتش‌بس برای آزادی اسرا هستیم... جای هیچ تعلل و بهانه‌ای نیست؛ اکنون وقت (توافق) است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • اوسمار: رفیعی مقصر ۴ گلی که از آلومینیوم خوردیم، نبود
  • مقصر جریمه شدن اشتباهی رانندگان کیست؟
  • از دستگیری عامل تیراندازی تا کشف ۱۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در فارس
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس