توصیه آیت الله محمدیریشهری درباره بیانیه گام دوم انقلاب
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۲۶۷۲۱
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: باید همه دستگاهها و نهادها اعم از قوای سه گانه و همه بخشهای مختلف نظام برای تحقق توصیههای موجود در بیانیه گام دوم انقلاب برنامه ریزی کنند به این صورت که در هر نهاد، جمعی مسئول و پیگیر تحقق و اجرای برنامههای مبتنی بر پیاده سازی این فرمایشات باشند.
به گزارش ایسنا، به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، آیت الله محمدی ری شهری قبل از آغاز تفسیر دعای نهم صحیفه سجادیه در جمع فرماندهان و اعضای سپاه حضرت سیدالشهداء (ع)، استان تهران با اشاره به بیانیه مهم گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: این بیانیه دارای نکات ارزشمند و اهمیت فوق العادهای است که در حقیقت، حاصل تجربیات مقام معظم رهبری در طول ۴۰ سال مدیریت در عالیترین سطوح نظام اسلامی است که ایشان در این بیانیه به مهمترین دستاوردهای گام اول اشاره و توصیههای مهمی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی فزود: نخستین نکتهای که در تقویت بنیه معنوی جوانها، در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته است، اخلاص است و باید همه خدمتگزاران با توجه به این توصیه، موجبات رضایت حضرت ولی عصر (عج) را فراهم آورند و زمینه ساز منتهی شدن انقلاب اسلامی به ظهور حضرت بقیه الله (عج) شوند.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین با اشاره به فرازی از دعای نهم صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد (ع) در این فراز از دعا میفرمایند: خدایا نیت کار کردن برای تو را در زندگیام فراوان کن، یعنی «بسیار قصد قربت کنم» از این رو انسان در تمامی امور حتی امور مباح نیز باید قصد قربت کند و در هر لحظه از زندگی خویش به دنبال کسب رضای خداوند باشد؛ همه اینها به عبادت، تبدیل میشود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: در روایات متعدد آمده است که اگر فرد مؤمن نیت و تصمیم کار خیری و ارزشمندی را داشته باشد ولی زمینه انجام آن را نداشته باشد، خداوند ثواب آن عمل را برای او مینویسد، بلکه پاداش این نیت برای او بیشتر از خود عمل خواهد بود و در روایات دیگر نیز گفته شده است که این نیت، مؤمن را زودتر از خود عمل به مقصد میرساند، و البته نیت فاجر نیز از خود عمل او بدتر است.
آیت الله محمدی ری شهری خاطرنشان کرد: به نظر میرسد، بیان این روایات به دو جهت باشد، یکی اینکه فرد مؤمن تصمیم و نیات فراوانی دارد که در توانش نیست ولی اگر توفیق پیدا کند به آن نیت عمل میکند، و نیات پلید کافر نیز وسعت دارد و بر اساس این وسعت از خود عمل او بدتر در نظر گرفته میشود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: بر اساس روایات اهل بیت (ع)، به دو دلیل نیت اهل ایمان برتر از عمل آنها است، اول آنکه در نیت، ریا و خودنمایی راه ندارد، ولی عمل صالح ممکن است با ریا و خودنمایی تباه شود و دلیل دیگر آنکه اهل ایمان نیت کارهایی را دارند که زمینه انجام عمل آنها وجود ندارد، به همین جهت طبق روایات کسانی که حقیقتاً آرزوی حضور در صحنه عاشورا و نیز جنگهای مارقین، قاسطین و ناکثین را دارند، پاداش حضور در این جبههها را کسب خواهند کرد.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با استناد به روایات اهل بیت (ع) ریشه موفقیتهای بزرگ را انگیزههای پاک دانست و افزود: حسن نیت مانع از لغزشها و انحرافات میگردد و البته همه این برکات مربوط به کسانی است که انگیزه لازم را برای انواع تلاشها در راه خداوند سبحان دارند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب محمدی ری شهری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۲۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت