Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، لعیا جنیدی امروز پنجشنبه در همایش گرامیداشت سالروز تصویب استقلال کانون های وکلای دادگستری در دانشگاه فرهنگیان قزوین افزود: شأن وکلا باید توسط خود آنان، نهادهای رسمی و همچنین رسانه ها حفظ شود.

جنیدی اظهار داشت: با پیگیری به عمل آمده و به منظور حمایت از وکلا به ویژه جوانان شاغل در این حرفه، در بودجه سال آینده پیش بینی شده که مبالغی بابت وکالت تسخیری به آنان پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پرداخت مبلغی به وکلا بابت وکالت تسخیری برای اولین بار انجام می شود، گفت: این موضوع همچنین موجب کمک به مردم در حق دادخواهی و تحقق اصل 35 قانون اساسی در دسترسی به وکیل می‌شود.

جنیدی اظهار داشت: ار نظر معنوی هم تلاش شده تا از جایگاه نهاد وکالت به نفع مردم ایران دفاع شود.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه جامع انتخابات نیز حضور نماینده کانون های وکلا در هیات های اجرایی و نظارت پیش بینی شده و دولت با تمام این اقدامات به دنبال ارتقای جایگاه وکلا است.

معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: از کانون های وکلا می خواهیم برای حفظ جایگاه این نهاد تلاش کنند و حتی باید منشور اخلاق حرفه ای توسط خود کانون تهیه شود.

وی با بیان اینکه عدالت در اجتماع و روابط اجتماعی بسیار مهم است و باید کارکرد وکیل در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد، افزود: عدالت و انصاف باید با معیارهای عینی در منشور اخلاق حرفه ای وکلا گنجانده شود که در این صورت پشتوانه مردمی نهاد وکالت نیز تامین می شود.

وی بر لزوم خودانتقادی نهاد وکالت تاکید کرد و اظهار داشت : اگر خود انتقادی نباشد، خود انتظامی هم دوام نمی آورد.

وی با اشاره به ایرادات آیین نامه جدید ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نارضایتی وکلا از آن گفت: این آیین نامه با دخالت دادن نهاد دیگری به جز کانون وکلای دادگستری در تربیت وکیل به یک موازی کاری منجر شده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفانه نه تنها در این حوزه بلکه در همه نهادها بخش زیادی از انرژی کشور ما با گسترش نهادهای موازی هرز می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید بین وکلا تفاوت و تبعیض گذاشت گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم بر مبنای منطق تعامل و نه تقابل در دوره بلوغ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برای اصلاح تبصره 48 تلاش کنند.

جنیدی افزود: به منظور آنکه هم حقوق وکلا تضییع نشود و هم هدف قانونگذار محقق شود به رییس قوه قضاییه پیشنهاد می شود با یک درجه تسامح در تفسیر این تبصره به کانون های وکلا اعلام کند از بین وکلای خود برای پرونده های حساس و امنیتی فهرستی از وکلا را با معیارهای کلی مشخص کنند.

وی با اشاره به برخی مشکلات وکلا گفت: شان و جایگاه وکلا را علاوه بر خود آنها، باید نهادهای رسمی و همچنین رسانه ها هم حفظ کنند چون بی اعتمادی مردم به وکلا را به دنبال دارد.

معاون رییس جمهوری یادآور شد: اینکه مکررا وکلا را در فیلم ها و سریال ها، متخلف نشان دهند سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را به جامعه وکالت کاهش می دهد و بسیار خطرناک است.

جنیدی در ادامه با اشاره به حمایت های مادی و معنوی دولت از حقوق وکلا گفت: در این راستا برای اولین بار با درخواست کانون های وکلا مبلغی جهت وکالت های معاضدتی و تسخیری در برنامه بودجه لحاظ شد تا خصوصا وکلای جوان تامین مالی بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بیشتر از وکلای جوان، این موضوع همچنین کمک بزرگی به مردم در حق دادخواهی و تحقق اصل 35 قانون اساسی در حق دسترسی به وکیل است که توانایی مادی اخذ وکیل را ندارند بنابراین از مجلس انتظار می رود به این موضوع در هنگام بررسی توجه کنند.

جنیدی گفت: آیین نامه ساماندهی حق الوکاله را نیز طراحی کرده‌ایم که در دولت تصویب شده تا اول از همه از اموال دولت دفاع شود و همچنین حق وکلا نیز در پرونده ای که دولت موکل آن است تضییع نشود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حق الوکاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۰۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن زنگنه در تذکری گفت: نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهاد درباره بودجه را دارند، اما موضوع عجیبی اتفاق افتاده است، دوستان کمیسیون تلفیق اصل گزارش بودجه را ارائه نکردند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم، نباید برخورد با مجلس به گونه‌ای باشد که بعد‌ها اگر کسی خواست خلاف آیین‌نامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر می‌شود و اضافه می‌شود.

  نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد، با این شرایط ما چگونه می‌توانیم پیشنهادات خود را ارائه دهیم؛ به عنوان مثال بنده اگر به دنبال طرح پیشنهادی درباره درآمد‌های اختصاصی استانم باشم باید از وضعیت سایر استان‌ها اطلاع داشته باشم.   وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فایلی به ما نمی‌دهد، تصریح کرد: طی این ۴ سال، امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است. آقای مفتح که پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه را مطرح کردند با این هدف بود که نمایندگان نسبت به جداول اشراف داشته باشند. اکنون ما اصلاً جدولی نمی‌بینیم. نمی‌دانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. ما منتظر هستیم تا جداول را بارگذاری کنند و ما پس از ملاحظه این جداول پیشنهادات خود را مطرح کنیم.   زنگنه افزود: خواهش می‌کنم به دوستان تذکر دهید در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در تلفیق رخ داده است.   محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: خواهش من این است که اگر نقدی هم دارید این نقد را منصفانه بیان کنید. در چهل و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی داده‌اند که شما امروز می‌فرمایید غیرشفاف‌ترین بودجه است.   رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به مجلس ظلم شود، بیان کرد: مجلس ماده ۱۸۲ آیین نامه را تصویب و بند (الف) و (ب) برای آن در نظر گرفت؛ هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداولی که تصویب می‌شود را نمی‌دیدند و کمیسیون تلفیق به تنهایی این کار را انجام می‌داده، در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است که اگر نمایندگان پیشنهادی دارند مطرح کنند. از یک طرف بیان می‌کنند که هیأت رئیسه به مجلس بها نمی‌دهد، مهمترین بها همین اقدام است.   وی افزود: البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد، برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است؛ بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.   رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بند (ب) ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصره‌ها تصویب شده و به قانون تبدیل شده است و در اختیار شما قرار دارد، ادامه داد: جداول بر اساس احکام تنظیم شده است؛ من امروز به صورت خاص گزارش را نگاه می‌کنم که اگر اشکالی وجود داشته باشد این نقد را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • تنها «حمل» دارو از طریق سکوی اینترنتی است/ به هیچ وجه «فروش» دارو مطرح نیست
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • صدور مصوبه کارگروه امور زیربنایی برای ۵۷ شهرک مسکونی
  • ۵۷ شهرک مسکونی مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان را اخذ کرده‌اند
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد