Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- روابط جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان طي نزديک به سه دهه از استقلال اين کشور بر مبناي حسن همجواري برقرار بوده و حضور اين روزهاي نخست وزير ارمنستان در کشورمان هم مي تواند دوره اي تازه از روابط تهران- ايروان را بگشايد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، «نيکول پاشينيان» نخست وزير ارمنستان ديروز ميهمان مسوولان جمهوري اسلامي ايران بود و در نشست هاي مشترک راه هاي توسعه روابط مورد بررسي قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي همچنين امروز ميهمان ارامنه اصفهان در ورزشگاه آرارات اين شهر بود که در ميان همکيشان ايراني خود بارها با فرياد زدن «زنده باد دوستي ايران و ارمنستان» رويکرد دوستانه خود در قبال همسايه جنوبي را آشکار ساخت.
وي در اين جمع با بيان اينکه هيچ کس نمي تواند دوستي دو ملت ايران و ارمنستان را بر هم بزند و نيز يادآوري سبقه تاريخي زندگي مسالمت آميز ارامنه ايران با ساير هموطنان مسلمان تصريح کرد: افتخار مي کنم که بين ما و جمهوري اسلامي ايران وفاق خيلي خوبي هست و اين دو کشور در همه زمينه ها دوست خوبي براي يکديگر هستند.
ديروز رهبر انقلاب در ديدار با پاشينيان ايران و ارمنستان را همسايگان خوب و برخوردار از ارتباطات تاريخي خوانده و با تاکيد بر لزوم افزايش سطح همکاري‌هاي اقتصادي، خاطرنشان کردند: بر خلاف ميل آمريکايي‌ها، روابط ايران و ارمنستان بايد مستحکم، مستمر و دوستانه باشد.
پاشينيان نيز تاريخچه روابط دوستانه دو کشور را زمينه‌ اي مفيد براي گسترش روابط دانست و بيان داشت: ارمنستان هرگز در هيچ اقدامي ضد ايران مشارکت نداشته و نخواهد داشت و ما ارتقاء روابط با ايران را به نفع مردم و کشور خود مي‌دانيم.
** دستاوردهاي سفر پاشينيان به تهران
از جمله رهاوردهاي اين سفر براي پاشينيان که ديروز در تهران رقم خورد يادداشت تفاهم همکاري ميان سازمان ملي استاندارد ايران و وزارت توسعه اقتصادي و سرمايه گذاري ارمنستان بود که به امضاي «محمدجواد ظريف» و «زهراب مناتساکانيان» همتاي ارمنستاني وي رسيد. همچنين يادداشت تفاهم ديگري ميان شوراي عالي مناطق آزاد ايران و وزارت توسعه اقتصادي جمهوري ارمنستان منعقد شد.
همزمان ديدار مقامات دو کشور در تهران، دومين اجلاس کارگروه مشترک امنيتي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان به منظور توسعه و تقويت همکاري هاي امنيتي و پليسي در شهر ايروان برگزار شد.
يکي از مهمترين محورهاي مورد گفت وگو در ديدارهاي ديروز همکاري در بخش صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات بود که «حسن روحاني» رئيس جمهوري تصريح کرد ايران آماده صادرات فناوري هاي نوين به همسايه شمالي است.
رئيس جمهوري با اشاره به گفت وگو در مورد مهمترين بخش روابط اقتصادي دو کشور يعني مبادله گاز و برق و نيز تکميل سد خداآفرين و همچنين نيروگاه مغري از علاقمندي ايران براي حضور در جاده شمال جنوب ارمنستان و تسهيل تزانزيت دوجانبه سخن گفت و در نشست مشترک خبري بيان داشت: فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمينه کشاورزي و همچنين حضور ايران در ارمنستان با تشکيل شرکت کشت و صنعت و همچنين توسعه دامپروري و تقويت کشتارگاه هايي که در آن کشور داريم از ديگر موارد مورد گفت و گو با نخست وزير ارمنستان بوده است.
روحاني همچنين به اتصال خليج فارس به درياي سياه از طريق ارمنستان و گرجستان سخن گفت و به تشريح مزاياي اين طرح پرداخت. رئيس جمهوري همچنين از مواضع اخير دولت ارمنستان در خصوص تحريم هاي غيرمنطقي و غيرقانوني آمريکا اعلام خرسندي کرد.
اين بخش از سخنان رئيس جمهوري و تاکيد بر اينکه تهران و ايروان اجازه نمي دهند طرف ثالثي در روابط دوجانبه که برمبناي منافع ملي ايران و ارمنستان پيش مي رود ناظر بر سفر چهار ماه پيش «جان بولتون» مشاور امنيت ملي آمريکا به ايروان است.
همزمان با شروع دور دوم تحريم هاي آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران در نيمه دوم آبان ماه بولتون به ارمنستان سفر کرد تا اين کشور را با تحريم هاي ضدايراني همراه سازد.
هر چند حضور بولتون در ايروان که در چارچوب سفر وي به آذربايجان، ارمنستان و گرجستان جهت همراه سازي سه کشور حوزه قفقاز با تحريم هاي ضدايراني صورت گرفت، رخدادي کم نظير در مناسبات ايروان- واشنگتن از زمان استقلال ارمنستان به شمار مي آمد اما پاشينيان در ديدار با بولتون بر اهميت روابط ويژه با ايران تاکيد کرد و اعلام داشت در اين ديدار با صراحت و شفافيت اين موضع را به آمريکايي ها اطلاع داده است.
نکته قابل تامل اينکه پيش از بولتون، «رودي جولياني» شهردار سابق نيويورک و وکيل شخصي رئيس جمهوري آمريکا نيز با همين هدف به ارمنستان سفر کرده بود.
** نخست وزير تازه و تداوم رويکردهاي دوستانه
مقاومت پاشينيان برابر سياست هاي ضدايراني واشنگتن در حالي است که برخي ناظران پس از به قدرت رسيدن وي در پي اعتراضات اوايل سال جاري از احتمال تغييراتي در سياست هاي کلان ارمنستان سخن به ميان مي آوردند.
پس از اين اعتراضات بود که پاشينيان به عنوان روزنامه نگار منتقد و رهبر مخالفان دولت در ارديبهشت ماه توانست به نخست وزير موقت ارمنستان دست يابد.
وي پس از نخست وزيري، در نخستين سفر خارجي به روسيه رفت تا نشان دهد تغيير در روابط دوستانه ايروان- مسکو به وجود نخواهد آمد. پاشينيان در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با روحاني نيز ديدار کرد و گفت که در صورت انتخاب به عنوان نخست وزير در انتخابات آتي روابط با همسايه جنوبي را گسترش خواهد داد.
در پي انتخابات آذرماه امسال در ارمنستان، پاشينيان توانست پيروزي قاطعي را برابر رقبا به دست آورد و باز هم رياست دولت را در دست گيرد.
تداوم روابط دوستانه ايران و ارمنستان در دوره پاشينيان و دست رد وي بر سينه آمريکايي ها سبب شده تا برخي تحليلگران به نقش اين کشور همسايه در دوره هاي گوناگون و نيز برهه تحريم هاي ضدايراني انگشت نهاده و رويکردهاي ويژه و سازنده ايروان را مورد توجه قرار دهند.
با اين حال حجم روابط تجاري ايران و ارمنستان طي سال هاي گذشته به رغم همسايگي و مناسبات دوستانه دو طرف با وضعيت ايده آل فاصله داشته است.
** فرصت هاي همکاري دوجانبه
بر اساس گزارشي که به تازگي «آرمن پرس» خبرگزاري رسمي ارمنستان منتشر ساخته بيش از پنج هزار شرکت با سرمايه ايراني در پايتخت اين کشور فعاليت دارند و ايران جزو پنج شريک اصلي تجاري ارمنستان محسوب مي شود.
ميزان صادرات ايران به ارمنستان در سال 2018 حدود 270 ميليون دلار بوده و واردات کشورمان از همسايه شمالي نيز نزديک 94 ميليون دلار به ثبت رسيده است. اين مراودات 370 ميليون دلاري طي سال گذشته ميلادي به نسبت 2017 شاهد رشدي 40 درصدي بوده است. اين در حالي است که اين تجارت مي تواند با توجه به ظرفيت هاي موجود گسترش يابد.
همانطور که ارمنستانِ محصور در خشکي مي تواند از طريق ايران به خليج فارس راه يابد، خود مي تواند به عنوان پلي براي کشورمان به سوي کشور عضو اتحاديه اوراسيا عمل کند. ارمنستان با مساحتي نزديک به 30 هزار کيلومتر مربع، سه ميليون نفر جمعيت و اقتصاد 11.5 ميليارد دلاري هر چند بازاري کوچک به شمار مي رود اما به دليل موقعيت ژئواکونوميک مزاياي متقابلي قابل توجهي را در گسترش همکاري هاي دوجانبه با ايران پيش رو دارد.
همچنان که اشاره شد يکي از مهمترين بخش هاي مبادلات اقتصادي ميان دو کشور به تهاتر گاز و برق مربوط مي شود اما مي توان در زمينه هاي مختلف ترانزيتي، همکاري هاي مالي و پولي، کشاورزي و دامداري و همکاري در زمينه فناوري اطلاعات چشم اندازهاي تازه اي را براي گسترش مناسبات دوجانبه ترسيم کرد.
جمهوري اسلامي ايران طي سال هاي گذشته با توجه به اختلافات دو کشور همسايه شمالي خود يعني جمهوري آذربايجان و ارمنستان در قره باغ کوشيده است تا ضمن تامين نيازهاي دو طرف نقشي سازنده را در حل و فصل مسالمت آميز اين اختلافات ايفا کند. همين رويکرد سبب شده تا هر دو همسايه قفقازي با نگاهي مثبت به ايران نگريسته و اهميت حسن همجواري با کشورمان را به طور جدي مد نظر داشته باشند.
از همين رو است که در دوره جديد سياست ورزي در ارمنستان، پاشينيان نيز گسترش همکاري هاي تهران- ايروان را در دستور کار قرار داده و مي کوشد همچنان همسايه اي قابل اعتماد و داراي مناسباتي دوستانه با جمهوري اسلامي ايران باشد.
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

کد خبر 6089280

دیگر خبرها

  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه