Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری در کشور برای هر ۳۸ نفر ۱.۵ مترمربع است گفت: با تکمیل طرح‌های در حال اجراء در آینده سرانه فضاهای فرهنگی و هنری در استان‌ها افزایش می‌یابد. ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴ استانها بوشهر نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سید‌عباس صالحی  امشب در مراسم افتتاح بزرگترین تالار فرهنگی هنری استان بوشهر با بیان اینکه امسال برای سومین بار به این استان سفر می‌کنم اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و ادبی از پیشینه تاریخی درخشانی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، با بیان اینکه بوشهر در ادوار چند هزار ساله دریچه ارتباط ایران به سایر نقاط جهان بوده افزود: استان بوشهر علاوه بر داشتن پیشینه تاریخی بازرگانی، تجاری، فرهنگی  به عنوان دژ مقاومت ایران زمین در مقابله با متجاوزان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تحولات فرهنگی و هنری در  استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: استان بوشهر مهد فرهنگ و هنر و یکی از کانون‌های مهم فرهنگی ایران زمین در ادوار تاریخی بوده است.

صالحی  با اشاره به اینکه این استان کانون هنرمندان آوایی و  موسیقیایی است خاطر نشان کرد:  شعرهای خیام را از خراسان با ترنم دریا بنوازی و آن را جهانی کنی خود از هنرهای برجسته هنرمندان استان بوشهر است.

وی با بیان اینکه در عصر جدید تلفیق و ترکیب‌های آواهای جدید با سبک‌های گذشته به‌خوبی در استان بوشهر نمایان است گفت: معماری استان بوشهر که ترکیب از معماری‌های برون گرای شمال و درون گرای کویر است نشان دهنده هنر این مرز و بوم است.

وی، هنرهای نمایشی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و  تصریح کرد: بوشهر در حوزههای مختلف هنرهای موسیقی و آوایی کانونی برای ترنم ایران بوده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معماری استان بوشهر را منحصر به‌فرد دانست و گفت: معماری در این استان که ترکیبی از معماری‌های گوناگون است مورد توجه قرار دارد که این مهم در بافت تاریخی بوشهر نمایان است.

صالحی آیین ، رسوم و آداب استان بوشهر ریشه‌دار دانست و تاکید کرد: استان بوشهر دارای شخصیت‌های مهم علمی، فرهنگی، ادبی، هنری در ادوار تاریخی داشته و دارد که همه اینها ما را به بوشهر متصل می‌کند.

وی، به تحولات فرهنگی و هنری در 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در سال 1358 در کشور سالانه 230 هنر نمایشی اجراء می‌شد که این میزان در سال گذشته به 7 هزار نمایش رسیده است.

وزیر ارشاد با روزنامه نگار پیشکسوت بوشهری دیدار کردوزیر ارشاد: 50 درصد یارانه مطبوعات پرداخت شد/رسانه‌ها‌ منتظر خبر خوش نوبخت باشندوزیر ارشاد تالار فرهنگی استان بوشهر را افتتاح می‌‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش اجرای هنرهای آوایی در کشور خبر داد و بیان کرد: تا سال 1367 آماری در حوزه هنرهای آوایی در دست نیست ولی  هنرهای آوایی در سال 1367  سالانه 400 اجراء بود که این میزان در سال 1396 به 7 هزار اجراء افزایش یافت.

صالحی با اشاره به  هنرهای تجسمی افزود: در سال 1363 نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی سالانه 700 مورد بود که سال گذشته این نمایشگاه‌ها به 3 هزار 900 نمایشگاه رسید که  نشان می‌دهد بر اساس مطالبات نسل‌ها برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی و هنری مسیر شتابنده‌ای در پیش گرفته که نشعت گرفته از جوهره ایرانی در این عرصه است.

وی، با بیان اینکه هر چند توسعه طرح‌های فرهنگی هنری پرشتاب به پیش می‌رود ولی نواقص و مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: یکی از این مشکلات ضعف در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه فضای فرهنگی و هنری در کشور اندک دانست و افزود: اگر سرانه فضای سبز در ایران 11 متر مربع، سرانه فضای آموزشی 5 متر مربع، ورزشی یک متر مربع است اما سرانه فضای فرهنگی و هنری، سانتی‌متری است.

صالحی با بیان اینکه اکنون 500 مرکز فرهنگی هنری، مجتمع، تالار، فرهنگسرا، خانه فرهنگ و تئاتر در کشور فعال است تصریح کرد: این تعداد مرکز نشان می‌دهد که به ازاء 38 نفر 1.5 متر مربع فضای فرهنگی هنری وجود دارد.

وی از اجرای طرح‌های مهم فرهنگی و هنری در استان‌ها خبر داد و افزود: با تکمیل و افتتاح فضاهای جدید فرهنگی و هنری هر چند سرانه این فضاها افزایش می‌یابد ولی باز هم سرانه این حوزه اندک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضاهای فرهنگی هنری را دریچه نفس روح دانست و گفت: هنرمندان اگر فضایی برای عرضه هنر خود نداشته باشند روح آنان بیمار می‌شود و آزار می‌بیند.

صالحی با قدردانی از توجه استاندار و مسئولان استان در تحول فضای فرهنگی و هنری خاطر نشان کرد: افتتاح این فضای فرهنگی و هنری نتیجه تلاش استاندار، معاونان، فرماندار، نمایندگان استان بوشهر در مجلس و همکاری مسئولان ادار کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نشان می‌دهد همه در راستای تقویت زیرساخت‌ها تلاش می‌کنند.

وی، از انعقاد تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری بوشهر خبر داد و بیان کرد: در بهمن ماه سال قبل تفاهم‌نامه‌ای سه ساله با استاندار بوشهر تنظیم شد که بخش مهم آن تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به بوشهر در آینده‌ای نزدیک گفت: برای تصویب ساخت مجتمع فرهنگی و هنری بوشهر مقدمات آن در تهران انجام شده که در سفر رئیس جمهور به بوشهر به نتیجه برسد و در مدت 2 سال این مجتمع ساخته و افتتاح شود.

صالحی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را یکی از سیاست‌های دولت دانست و افزود: تلاش می‌شود با ترکیب اعتبارات ملی، استانی و عمومی  ضمن تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فرهنگ ایران زمین ارتقاء یابد.

انتهای پیام/ ت

R41363/P/S6,53/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس

جابر آفریدون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد گفت: هنرمندان خطه مرزی تایباد در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در بندرعباس به روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی مقامی خراسان پرداختند.

وی افزود: این گروه هنری، متشکل از هنرمندان نسل قدیم و جدید موسیقی، با نام «مولانا» و با حضور اساتیدی همچون حسین رحمت الهی و یعقوب تنها و نیز یونس یوسفعلیزاده و عزیز عزیزانی به عنوان نماینده استان خراسان رضوی در این جشنواره فرهنگی حضور داشتند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس و دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس از هفتم تا دهم اردیبهشت در تالار شهید آوینی مرکز استان هرمزگان برگزار شد.

آفریدون بیان کرد: از ۳۲ اثر ارسال شده، تعداد ۱۰ اثر برگزیده به بخش پایانی این جشنواره موسیقی راه پیدا کردند و هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و کرمان به روی صحنه رفتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: خطه تایباد به عنوان مهد و خواستگاه موسیقی مقامی خراسان شناخته می‌شود؛ به طوریکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند دوتارنواز در این شهرستان شناسایی شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد خاطرنشان کرد: در راستای انسجام بیشتر فعالیت فرهنگی و هنری، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار باشگاه دوتارنوازان در شهرستان اساس گذاری شد که هدف آن استعدادیابی در حوزه موسیقی، پرورش و آموزش آن و نیز اعزام هنرمندان به رویداد‌های مختلف است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر