Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهار فصل نو شدن است فصل شکفتگی و چه بهتر آدمی سالش را با کتابی آغاز کند که او را به شکفتگی برساند.

کتابی که به آدمی در این راستا کمک می کند « لیلی نام تمام دختران زمین است » اثر عرفان نظرآهاری است که در انتشارات صابرین منتشر شد.

 کتاب" لیلی نام تمام دختران زمین است" در زمینه عشق و عرفان نوشته شده  است، سیزده بخش دارد، ولی نمی توان اسم هرقسمت را داستان گذاشت بلکه به نوعی نثر یا قطعه ادبی هستند، البته این موضوعی است که می توان در همه  نوشته های  نظر آهاری مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان ابتدای خواندن کتاب فرم گفت و گویی کتاب, خواننده را به سمت خود جذب می کند و شاید داستان لیلی و مجنون و گفت و گوهایشان را هم به یاد آورد. این گونه با نام کتاب و نوشته های آن مرتبط است در عین حال فرم گفت و گویی که در این داستان وجود دارد از گفتگوهای لیلی و مجنون در منظومه  لیلی و مجنون نظامی تاثیر پذیرفته است نظر آهاری در این کتابش داستان شیطان و خدا را هم بیان می کند.

بهترین قطعه کتاب  را می توان همان "لیلی نام تمام دختران زمین است" دانست نظرآهاری در این قسمت از جملاتی ساده، پرمفهوم و ادبی بهره می برد این ویژگی به دلیل تلمیحات و کلمات ساده ای به وجود آمده است که در داستان کنار هم قرار گرفتند  کوتاهی جملات و استفاده از آرایه های ادبی مانند تلمیح در نوشته های نظرآهاری وجود دارد این ویژگی را در بین داستان نویسان معاصر می توان در آثار جلال آل احمد مشاهده کرد.

بعضی از عنوان ها مانند "لیلی نام تمام دختران زمین است" و " لیلی،پروانه خدا" به دل می نشیندبا ظرافت و تیزبینی خاصی انتخاب شده است؛ اما بعضی از عنوان ها خیر ... به نظر می رسد این عنوان مشخص شده بود و متن آن قطعه از سراجبار به عنوان ربط داده شده است.

به نظر می رسد نوعی ارتباط و به هم پیوستگی بین هر سیزده قسمت وجود دارد که با خواندن همه آن ها می توان معنا و مفهوم را بهتر درک کرد نوعی راز و  رمز در این قطعه ها وجود دارد که خواندنش به تفکر بیشتری نیاز دارد.

درکتاب لیلی نام تمام دختران زمین است می خوانیم:

"شیطان قسم خورد که لیلی را بی آبرو کند و تا واپسین روز حیات ،فرصت خواست،خدا مهلتش داد" ص 25

در قسمت دیگری از کتاب می نویسد:

"خدا لیلی را از مشتی خاک می سازد،از خود در او می دمد و لیلی عاشق می شود ... و خدا می گوید ... نزدیک تر آیید، نزدیک تر" من را به یاد حرف های پدر و مادرم ، دعاهایی که خوانده و شنیده ام و ... می اندازد که خدا گفته است بخوانید مرا ... به سمت من بیایید،ادعونی ادعونی .

"لیلی مشتی نور شد در دستان خداوند... " لیلی همان نور و عشقی است که انسان ها را به سوی خدا می کشاند و شیطان از این دوست داشتن،نور و عشق می ترسد. سوالی هم در ذهن ایجاد می کند که اگر لیلی نام تمام دختران زمین است پس چرا نام دیگر انسان هم هست؟ جواب سوال را در قطعه های بهتر می توان درک کرد.

" و لیلی مشتی نورشد در دستان خداوند"وقتی مخاطب با این عبارت پایانی روبه رو می شود؛ شاید مثل لیلی تصمیم بگیرد کمند خدا را بگیرد و به سمت خدا حرکت کند."عشق کمند من است.کمندی که شما را پیش من می آورد.کمندم را بگیرید."

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟

پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنی‌ترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب می‌شود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.

وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش می‌روم، ظرفیت تازه‌ای در آن پیدا کرده و تشویق می‌شوم از زاویه‌ای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.

این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیت‌های فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازه‌ها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه می‌کنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.

خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایه‌های درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایه‌ها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنه‌اند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم

وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم می‌بینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی می‌شود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواری‌های بیشتری دارد و امیدوارم علاقه‌مندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.

کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • روایتی کامل از شب حمله ایران به اسراییل
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟