Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران و ارمنستان در راستای توسعه روابط تجاری فی مابین اقدامات فراوانی انجام داده اند و در همین راستا شاهد افزایش صادرات ایران به ارمنستان و به حجم ۲۶۹ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. اقتصاد ارمنستان تا اندازه زیادی به سرمایه‌گذاری و پشتیبانی ارمنیان خارج از کشور وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از استقلال، اقتصاد ارمنستان بیشتر بر پایه صنایع شیمیایی، الکترونیک، ماشین‌آلات، فرآوری خوراک، لاستیک‌سازی و بافندگی بنا شده بود و برای مواد اولیه صنایع خود وابستگی زیادی به دیگر جمهوری‌های شوروی و خارج از کشور داشت.

 

ارمنستان در فاصله گرفتن از نظام اقتصادی کمونیستی و حرکت به سمت اقتصاد سرمایه‌داری گام‌های مهمی را در آزادسازی اقتصادی برداشته‌است اما محدودیت‌هایی همچون وابستگی انرژی به خارج از جمله روسیه و ایران، فقر منابع، محصور بودن در خشکی و تنش‌های این کشور با دو همسایه شرقی و غربی (آذربایجان و ترکیه)، توان مانور این کشور را جهت مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای و همچنین فضای تنفسی این کشور را شدیداً کاهش داده‌است با این حال این کشور روابط دیرینه ای با کشورمان در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته و دارد.

 

 روابط ایران و ارمنستان بر ارتباط فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو کشور همسایه و اشتراک معنوی و فکری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان (۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی)، جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای جهان بود که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت (۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ میلادی). دولت ایران و ارمنستان روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار کردند. غیر از عوامل استراتژیکی و اقتصادی، مناسبات دوستی دو ملت نیز یکی از عوامل مهم در توسعه روابط حسن همجواری کشورهای ایران و ارمنستان به شمار می‌رود. دورنمای همکاری بی‌سابقه‌ای مخصوصاً در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو کشور ایجاد شد.

ایران و ارمنستان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌‌هایی از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری، ترانزیت  کالا و سرمایه گذاری درمناطق آزاد زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند که فعال کردن هر چه بیشتر این عرصه‌ها به نفع  همه کشورهای منطقه است. در سال 96 تفاهمنامه ای در خصوص توسعه همکاری مناطق آزاد تجاری دو کشور به امضا رسیده است . این تفاهمنامه 17 اگوست، بین دو منطقه  آزاد «ارس» در ایران و «مغری» در ارمنستان  به امضای «اکبر ترکان» دبیرشورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران و «سورن کارایان»،  وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان رسید.

 

با امضای این تفاهم‌نامه علاوه بر ایجاد ظرفیت های تازه در روابط تجاری و اقتصادی؛ زمینه های انتقال گاز به منطقه آزاد مغری و احداث کارخانه‌های مشترک در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز فراهم شده است. یکی از مزیت های این سطح از همکاری ها ایجاد زمینه برای تاسیس شرکت‌های مشترک است که موجب توسعه  روابط تجاری ایران با کشورهای حوزه مشترک المنافع نیز می شود.

 

با برنامه ریزی هایی که از سوی مقامات دو کشور صورت گرفت مجموع تجارت ایران و ارمنستان در پایان سال گذشته میلادی به رقم 364 میلیون دلار رسید و این رقم از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق در سال 1991 بی سابقه ارزیابی شده است.


سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه به نقل از «محسن رحیمی» رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان نوشته است: «سال گذشته میلادی، مجموع صادرات ایران به ارمنستان 269 میلیون دلار بود که بالاترین میزان صادرات به این کشور، از زمان استقلال محسوب می شود.»


وی اضافه کرده است: «این حجم از تجارت در سالی تحقق یافت که از یکسو تحریم‌های بی سابقه آمریکا، تجارت خارجی ایران را با موانع بسیاری روبرو ساخت و از سوی دیگر، کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی، فرصت مناسبی برای نفوذ به بازارهای خارجی و توسعه صادرات فراهم آورد و شهروندان ارمنی را به مرز مشترک و خرید کالاهای مورد نیاز از ایران ترغیب کرد.»


رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان؛ عمده محصولات صادراتی ایران به ارمنستان در سال گذشته را گاز طبیعی، انواع محصولات پتروشیمی، تولیدات فولادی، قیر، کاشی و سرامیک، میوه و خشکبار بیان کرد.

 

این در حالی است که چندی پیش نیز نخست وزیر ارمنستان سفری به ایران داشت و در جریان استقبال روحانی از همتای ارمنی اش، ۲ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام های دو کشور به امضا رسید.

یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان و سند همکاری فیمابین شورای عالی مناطق آزاد - صنعتی و ویژه اقتصادی ایران و وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جمهوری ارمنستان دو سندی بود که از سوی مقام های دو کشور امضا شد.


کالاهای صادراتی ایران به پاکستان شامل ماشین آلات صنعتی، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی می شود. بالاترین میزان تجارت میان ایران و ارمنستان نیز مربوط به سال 2012، به ارزش 328 میلیون دلار و مشتمل بر 219 میلیون دلار صادرات و 109 میلیون دلار واردات ثبت شده بود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان اصفهان شبستان خبرگزاری مقام معظم رهبری استان بوشهر نماز جمعه محمد جواد ظریف وقف ارمنستان صادرات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟