Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند سال اخیر شاهد مجتمع های بزرگ تجاری یا همان مال در کشور و استان ها هستیم که علاوه بر تامین نیاز کالاهای اساسی مردم به تامین نیازهای فرهنگی و غذایی می پردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان ؛ در سال ها پیش اگر در خیابان های شهر گذر می کردیم چشممان به مغازه هایی مجزا با یک رویکرد می خورد و بعدها فروشگاه های بزرگ ایجاد شدند که بیشترین خرید مردم را پوشش می دادند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در چند سال اخیر شاهد مجتمع های بزرگ تجاری یا همان مال در کشور و استان ها هستیم که علاوه بر تامین نیاز کالاهای اساسی مردم به تامین نیازهای فرهنگی و غذایی می پردازند .
استان کرمان نیز جز استان هایی است که در سال های اخیر شاهد سر بیرون آوردن مال های از گوشه و کنار شهر است ؛ مال ها ساختمان های غول پیکری هستند که سریع خود را بالا کشیده اند .

مجتمع های تجاری یا اصطلاحاً شاپینگ مال مجموعه ای از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ خرده فروشی تحت یک مدیریت مشترک، اداره می شود که در این مراکز علاوه بر فروش کالاهایی همچون البسه، کیف و کفش ، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... کافی شاپ ،رستوران ، شهربازی و گالری های هنری وجود دارد .

عموما در طراحی مال ها به ترغیب مردم به ماندگاری و صرف کردن وقت بیشتر در این مراکز توجه می شود ؛ وجود چنین ساختمان های غول پیکری در شهرها طبق گفته کارشناسان می تواند علاوه بر مزایایی که دارد معایب و مشکلاتی همچون ترافیکی ، روحی و روانی ، از بین بردن فضاهای شهری و سبک زندگی ایجاد کند ؛ بنابراین مال ها نه تنها مشکلی از شهرها حل نمی کنند بلکه مشکلات بسیاری نیز برای شهر ایجاد می کنند و جامعه را به سوی مصرف گرایی سوق می‌دهد.

مال ها بیشتر مصرف کنندگان را به مدگرایی و گذراندن اوقات فراغت فرا می خوانند و در واقع نسل جدید را درگیر سبک زندگی غربی می کنند که این خود می تواند زنگ خطر را برای شهر و مردمانش به صدا درآورد .

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با ایسنا در این رابطه می گوید : تغییر سبک زندگی مردم ، تبلیغات گسترده ماهواره‌ای، تلویزیون و فضای سایبری باعث ایجاد نیاز کاذب و میل خرید اضافی در مردم شده و جامعه را به سوی مصرف‌گرایی و اشراف‌زادگی سوق می‌دهد.

وی با بیان این که از نگاه رفتارشناسی چیدمان، تازگی اقلام، ظاهر و بسته‌بندی، وارداتی بودن بسیاری از آنها و نورپردازی‌های مختلف باعث ایجاد جذابیت و نیاز کاذب در مصرف کننده می‌شود ، گفت : فرد با تنوع کالاها دچار گیجی می شود و اگر برای خرید جنس خاصی به آن مرکز مراجعه کرده در موقع خروج جنس دیگری را خریداری می‌کند که اصلا به آن نیاز نداشته است و به نوعی تحمیل هزینه ناخواسته در سبد اقتصادی خانواده ها ست.

ابهری تصریح کرد:از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی، علی‌رغم کنترل‌های امنیتی در اینگونه مراکز بارها اتفاق افتاده است جیب یا کیف فردی مورد سرقت قرار گیرد، بنابراین از نظر میزان بزهکاری و ازدحام، بازار مناسبی برای بزهکاران از نظر مزاحمت کلامی و فیزیکی برای زنان و از نظر انجام سرقت و امثال آن بوده است.

آسیب شناس اجتماعی در پایان افزود: بازارگردی، پاساژگردی، ویترین‌گردی مخصوصا برای جوانان فرآیند برندگرایی را ایجاد و تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۰۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا نوری در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: هدایت اعتبارات و تسهیلات بانکی و حمایت مورد نیاز از صنایع تبدیلی توسط مسئولین زمینه مشارکت بیشتر مردم در عرصه رونق تولید را فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود: دشمن با توهم دلسرد نمودن مردم از انقلاب اسلامی تحریم‌های گسترده و ناعادلانه‌ای را وضع و برنامه‌ریزی می‌کند.

نماینده ولی‌ فقیه در خراسان شمالی بیان کرد: دشمن درصدد ایجاد نارضایتی در میان مردم به واسطه مسائل معیشتی است.

امام جمعه بجنورد خاطر نشان کرد: تولید محصولات و خدمات مختلف که کشور را از بیگانه بی‌نیاز می‌کند، عبادت مسلم است.

حجت‌الاسلام نوری بیان کرد: کارگران و کارفرمایان سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند.

امام جمعه بجنورد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهمان‌نواز، نماینده فقید مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد و تلاش‌های مضاعف برای پیشرفت استان چهره یک روحانی مجاهد و مردمی را وی در اذهان مردم ایجاد نموده است.

کد خبر 6089056

دیگر خبرها

  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد