Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه شدیداللحن چهار کشور عربی علیه قطر، تحریم اجلاس سازمان همکاری اسلامی در امارات از سوی پاکستان، سفر لاوروف به عربستان سعودی و چند کشور عربی و موضع‌گیری شدید خصمانه وزیر خارجه امارات علیه ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جایزه یک میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری حمزه بن لادن نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، این وزارتخانه در اِزای دریافت اطلاعاتی که به دستگیری حمزه بن لادن، پسر «اسامه بن لادن» رهبر سابق و کشته شده القاعده کمک کند، تا سقف یک میلیون دلار جایزه می دهد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: حمزه به عنوان یک رهبر به نمایندگی از القاعده در حال ظهور است» و اینکه وی دست کم از آگوست ۲۰۱۵ با انتشار پیام های صوتی و تصویری روی اینترنت از پیروان خود خواسته تا حملات علیه آمریکا و متحدان غربی آن را آغاز کنند.

افزون بر این، در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است، حمزه بن لادن به نام «انتقام از قتل پدرش توسط نیروهای مسلح آمریکا در ماه می ۲۰۱۱» به تهدید آمریکا اقدام کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷ حمزه را «تروریست شناخته شده جهانی» معرفی و به دنبال آن اعلام کرد، «تمام اموال و دارایی هایی متعلق به حمزه بن لادن که در حوزه صلاحیت آمریکا قرار می گیرد، بلوکه و اتباع آمریکا نیز از انجام معاملات با وی منع می شوند».

گفتنی است، «ایمن الظواهری» فرمانده ارشد القاعده در آگوست ۲۰۱۵ حمزه بن لادن را به عنوان عضو رسمی این گروه معرفی کرد. بر طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، اعلامیه ۲۰۱۵ الظواهری شامل یک پیام صوتی بود که در آن حمزه «خواستار اجرای حملات تروریستی در پایتخت کشورهای غربی شده بود».

ذکر این مهم لازم است که اسامه بن لادن در دوم ماه می ۲۰۱۱ توسط یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در پاکستان کشته و همان زمان مقامات آمریکا اعلام کردند که جسد اسامه بن لادن به دریا انداخته شده است. گروه القاعده نیز چند روز پس از آن مرگ اسامه را تأیید کرد.

بیانیه شدیداللحن چهار کشور عربی علیه قطر

چهار کشور تحریم کننده قطر یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر به موضع گیری محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر که خواستار مجازات مسئولان محاصره و تحریم قطر شده و این تحریم ها را ضد ملت قطر دانسته بود، واکنش نشان دادند.

در بیانیه ای که عبدالکریم بوجیری، نماینده دائم بحرین در سازمان ملل آن را اعلام کرد، آمده است: اقداماتی که علیه قطر انجام شده است ـ آن گونه که قطر ادعا می کند ـ محاصره نیست. این اقدامات در راستای حمایت از امنیت ملی و حفاظت از آن در برابر سیاست های بی ثبات کننده قطر علیه کشورهای ماست. چهار کشور بارها تأکید کرده اند تحریم هایی که به منظور حمایت از امنیت خود و ملت هایشان وضع شده، هر زمانی که دولت قطر دست از حمایت تروریسم بردارد و به خواسته های کشورهای ما تن دهد، پایان می یابد. این اقدامات برای حفظ ثبات در منطقه است.

نماینده بحرین در سازمان ملل گفت: ما بر آمادگی برای همکاری مثبت با میانجی گری کویت به رهبری شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت برای پایان بحران به دور از تلاش های قطر برای بین المللی و خارج کردن آن از سطح منطقه ای تأکید داریم. این اقدامات قطر به طولانی شدن بحران و عدم دستیابی به تفاهمات واقعی که تضمین کننده امنیت کشورها و ملت های ماست، منجر می شود.

شایان ذکر است، محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر در نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در دوشنبه گذشته از باطل بودن ادعاهای کشورهای محاصره کننده قطر خبر داده و این محاصره را ضد شهروندان قطری و با هدف براندازی دولت قطر دانسته بود.

گفتنی است، بحران میان دوحه و چهار کشور عربی در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ شروع شد و طی آن، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌شان با دوحه را قطع کردند.

تحریم اجلاس سازمان همکاری اسلامی در امارات از سوی پاکستان

«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: با وجود اعتراضات مکرر اسلام آباد «سوشما سوراج» وزیر خارجه هند به عنوان میهمان ویژه در اجلاس سازمان همکاری اسلامی حضور خواهد یافت و این مورد قبول ما نیست.

وی تصریح کرد: در اعتراض به این تصمیم اجلاس سازمان همکاری اسلامی را تحریم کرده و در آن حاضر نخواهیم شد.

قریشی گفت: هند نه عضو سازمان همکاری اسلامی است و نه از اعتبار نظارت بر این سازمان برخوردار است؛ بنابراین حضور وزیرخارجه این کشور در اجلاس بی‌معناست.

معاون حزب تحریک انصاف اظهار داشت: ما با مسئولین دولت امارات که میزبان این دور از اجلاس هستند، گفت وگو کرده و از آنها خواستیم دعوت از وزیر خارجه هند را لغو کنند ولی آنها با بیان اینکه دعوت نامه پیش از حادثه تروریستی پلواما ارسال شده است، اعلام کردند امکان لغو دعوت وجود ندارد.

وزیر خارجه پاکستان گفت: با توجه به توضیحات مسئولین برگزاری اجلاس اسلام آباد در یک نامه رسمی با بیان دلایل خود اعلام کرد: در صورتی که وزیر خارجه هند در این جلسه شرکت کند، پاکستان اجلاس را تحریم خواهد کرد.

وی سپس مسئولین دولت روسیه را که اعلام کرده بودند، حاضرند برای میانجگری نقش ایفا کنند مخاطب قرار داده و خاطرنشان کرد: پاکستان کنار میز مذاکره در حال انتظار است و هر زمان دهلی نو آماده مذاکره باشد، اسلام آباد مذاکره را آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که «آصف علی زرداری»، رئیس جمهور سابق پاکستان با ارسال نامه ای اعلام کرد: عدم حضور در اجلاس سازمان همکاری اسلامی راه حل مسأله نیست، بلکه اگر وزیر خارجه تمایلی به حضور در این اجلاس ندارد، معاون وی باید به این جلسه رفته و نگرانی های پاکستان را به دوستان اطلاع دهد.

سفر لاوروف به عربستان سعودی و چند کشور عربی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده به کشورهای عربی خلیج فارس سفر خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از سایت وزارت خارجه این کشور جمعه (دهم اسفند) گزارش داد که «سرگئی لاوروف»، سفری دوره‌ای به کشورهای عرب خلیج فارس از سوم تا هفتم مارس (۱۲ تا ۱۶ اسفند) خواهد داشت و قرار است، در این سفر با مقام‌های سعودی از جمله «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه، «ابراهیم العساف»، وزیر خارجه و «عادل الجبیر»، وزیر مشاور در امور خارجه سعودی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، لاوروف بعد از عربستان به قطر، کویت و امارات می‌رود و قرار است در مورد مهمترین تحولات اوضاع منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و نیاز به حل درگیری‌ها در این مناطق از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماسی مانند گفت‌وگوی فراگیر و توجه به دیدگاه‌های طرف مقابل رایزنی کند.

وزارت خارجه روسیه گفته، سرگئی لاوروف در سفر آتی خود به منطقه خلیج فارس، شرکای روسیه در این منطقه را در جریان اوضاع استان ادلب سوریه و شمال شرق این کشور و تلاش‌های انجام یافته در چارچوب نشست آستانه قرار دهد. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بهبود روابط دمشق با پایتخت‌های عربی نیز از مسائل مهمی است که در این سفر به آن پرداخته خواهد شد.

موضع‌گیری شدید خصمانه وزیر خارجه امارات علیه ایران

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در سخنانی در آغاز چهل و ششمین نشست شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی گفت: ما حامی ملت فلسطین و خواسته هایی که در رأس آنها تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است، هستیم!

وی افزود: گسترش تفکر افراطی و تروریسم و ادامه بحران ها طلب می کند، با چالش های ویرانگر مقابله کنیم. سازمان همکاری اسلامی باید نقش برجسته تری در حمایت از امنیت و صلح ایفا کند.

وزیر خارجه امارات خواستار در پیش گرفتن تدابیری برای مقابله با تروریسم به ویژه از طریق رسانه ها و برخورد قوی با طرف هایی که حامی تروریسم هستند، شد.

شیخ عبدالله بن زاید مدعی شد: از ایران می خواهیم، در سیاست های خود بازنگری کند و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند و از هرج و مرج طلبی و طایفه گری دست بردارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام آمریکا اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۱۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل شدید در شمال مکه مکرمه

بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بارندگی شدید در شمال منطقه مکه مکرمه عربستان سعودی منجر به وقوع سیلاب سهمگین در این منطقه شده است که به برخی از جاده‌ها و خانه‌ها و خودروها در مسیر خود خسارت وارد کرده است.

.

.

این در حالی است که اخیراً عربستان سعودی شاهد باران‌های سیل‌آسا بود به‌طوری که تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی آن مسدود شد و خودروهای بی‌شماری در سیلاب‌های شدید و بی‌سابقه آسیب دید که این موضوع خشم مردم عربستان را از عملکرد ضعیف مقامات سعودی برانگیخت.

عربستان سعودی هر از چند گاهی شاهد حوادث مشابهی است که گاهی منجر به تلفات جانی و خسارات مالی سنگین می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار رهبر اپوزیسیون اسرائیل با وزیر خارجه امارات
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران