Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@13:25:29 GMT

زبان مادری عامل همدلی و وحدت بین مردم و فرهنگ‌ها است

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۴۳۷۹۰

زبان مادری عامل همدلی و وحدت بین مردم و فرهنگ‌ها است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ارگی صبح شنبه در سومین همایش زبان سنگسری به میزبانی فرهنگ‌سرای نیستان مهدیشهر بابیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به زبان مادری بسیار تاکید شده است، ابراز داشت: زبان مادری در اصل همان چیزی است که در نهاد هر فرد با آن اندیشه می‌کند که می‌بایست برای پیشگیری از مرگ گویش ها و زبان‌ها برای ان وقت گذاشته و هزینه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان اینکه ترویج زبان مادری باید از کودکی در انسان نهادینه شود، اضافه کرد: تفکر به زبان مادری در نسل جدید امروز ممکن است متفاوت‌تر باشد لذا می‌بایست از همان ابتدا برای نهادینه کردن زبان مادری تلاش کرد.

فرماندار مهدی‌شهر بابیان اینکه توسعه همه جانبه با استفاده از زبان مادری به عنوان زبان همدلی و وحدت بین مردم و فرهنگ‌ها اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: اگر زبان مادری ما یکسان نیست اما زبانی که در همه اقوام و دنیا و کشورهای دنیا یکسان وجود دارد تابیدن نور خدا است و امیدواریم با نزدیک شدن دل‌ها به واسطه نیت های خدایی یک‌زبانی و یکدلی در کنار یکدیگر شکل گیرد.

ارگی در ادامه تصریح کرد: هر زبان و گویشی که بیاموزیم توانایی خواهد بود که به ورزیده شدن مغز در انالیز مسائل و مباحث کمک می‌کند از این‌رو توجه به زنده نگه‌داشتن آن ضروری است

وی بابیان اینکه زبان سنگسری برگرفته از فرهنگ غنی و کهن و دیرینه مردم مهدی‌شهر است، اضافه کرد: می‌بایست با همکاری آموزش‌وپرورش و نهادهای فرهنگی تلاش کنیم تا زبان مادری این خطه در مدارس تدریس و کودکان این سرزمنی با این گویش بیش از پیش آشنا شوند تا از این طریق بتوانیم از مرگ یک‌زبان جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گفتنی است در سومین همایش زبان سنگسری از کتاب‌های شکیل واژه‌های سنگسر نوشته علی جمالیان، کتاب در قلمرو سنگسر "مهدی‌شهر" نوشته عباس مصباحیان، کتاب کئلاچ ؤ وَرکی آسئنَک نوشته حسن پاکزادیان و کتاب عجوک و بجوکی آسنک نوشته یدالله حاج علیان رونمایی شد

در این همایش حسین خواجه بیدختی مدیرکل دفتر توسعه و ترویج سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز حضور داشت ایشان سمت مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان را عهده‌دار بود.

کد خبر 4556517

منبع: مهر

کلیدواژه: زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  فرماندار  شهرستان نقده شوراها را معتمدین مردم دانست و افزود : ۴ سال اعتماد مردم به شما عزیزان تموم خواهد شد اما تصمیمات خارج از منیت و تعامل بین اعضای شورا و شهرداری باعث اتفاقات خوبی در منطقه خواهد شد .

محمد نوبخت نیا این همایش را یک اتحاد و همدلی بین مردم دانست و تصریح کرد : هر جا که اتحاد و همدلی باشد توسعه به همراه خواهد داشت و در طول خدمت خود ، کار جهادی برنامه ریزی کنید چون کمتر از یکسال به پایان این پارلمان شهر و روستا باقی مانده و برای مدت باقیمانده با تصمیمات خوب برای ورود به انتخابات ۱۴۰۳ با برنامه ریزی و تدبیر وارد شوید .

در این مراسم از شورای بخش شهرستان که در بین ۴۷ شورای بخش آذربایجان غربی رتبه برتر را کسب نموده بودند تجلیل شد .

همچنین در پایان از ۲۰ نفر به نمایندگی از ۲۹۰ اعضای شورای شهرستان تجلیل بعمل آمد.

دیگر خبرها

  • تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • برج بابل، برج سکوت؛ جستاری در ستایش سکوت و تنهایی
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد