Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@11:46:41 GMT

برقراری روابط اجتماعی، مهمترین نشانه سن اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۴۶۳۷۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،در چهار یادداشت پیشین، «بلوغ؛ مهم ترین پیش شرط ازدواج»، «عشق ورزی صحیح به همسر، نشانه بلوغ عاطفی»، «تغییر هوش انضمامی به انتزاعی در بلوغ عقلی» و «بلوغ اجتماعی، عامل وحدت میان زن و مرد است»، به مهمترین اصول لازم برای آمادگی در ازدواج اشاره شد.
اما از دیگر لزوم و پیش شرط‌های تصمیم‌گیری برای ازدواج،‌ علاوه بر رسیدن به بلوغ های مختلف فردی، توجه به سن ازدواج است زیرا ازدواج باید در سن مناسب صورت گیرد و اگر در سن نامناسب باشد ممکن است هیچ کس نتواند ازدواج موفقی را برای خود رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این خصوص سن های مختلفی از سوی روانشناسان و جامعه شناسان مطرح شده است که ابتدایی ترین آن ها سن تقویمی است.
سن تقویمی یا شناسنامه ای؛ سنی است که از روی شناسنامه محاسبه می شود و به شرایط محيطی- جغرافیایی و فرهنگی برای ازدواج وابسته است. معمولا در مناطق گرمسیری که از تغذیه خوبی برخوردارند، افراد زودتر به بلوغ می‌رسند. در مناطق دیگر یا در موارد تغذیه ناکافی، دیرتر این بلوغ اتفاق می‌افتد، البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، در تشکیل خانواده، تناسب سنی و جنسی شرط لازم نیست و ازدواج دارای روندی همه جانبه از نظر عقلانی، اجتماعی، جسمانی و غیره است.
سن اجتماعی
سن اجتماعی افراد را می‌توان به کمک آزمون‌هایی اندازه گیری کرد، اما در نگاه عمومی برقراری روابط اجتماعی مهمترین ملاک این سن در نظر فرد و دیگران محسوب می‌شود. مثلا زمانی که فردی به مسافرت می رود و در اتوبوس می تواند ارتباط برقرار کند یا در جمع شرکت کند، بدون داد و فریادو بدون کمک زور، به وسیله روش‌های مسالمت آمیز، ارتباطات اجتماعی خود را برقرار کند و آن را ادامه دهد. همچنین ممکن است سن شناسنامه‌ای فرد از سن اجتماعی او کمتر باشد.
در ازدواج معمولا توانایی برقراری ارتباط با خانواده طرف مقابل از طریق نمادهای اجتماعی و در محیط کار برقراری ارتباط صوترت گیرد، عادتتا فرد به رشد اجتماعی رسیده است و اگر فرد به رشد اجتماعی نرسیده باشد، یعنی سن اجتماعی پایینی داشته باشد بعد از ازدواج به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط و عدم جذابیت اجتماعی، ناکامی های مختلفی را تجربه خواهد کرد.
سن عاطفی
از سن های مهم دیگر که نقش مهمی در ازدواج دارد، سن عاطفی است، عنوانی که در روانشناسی تحت عنوان دلبستگی یا وابستگی مطرح می گردد.
کسانی که در مراحل اولیه کودکی کاملا ارضاء عاطفی نشده باشند، مثلا کودکانی که در نوزادی مورد توجه مادر هنگام شیردهی قرار نگرفته اند و نیاز لامسه کودک بی پاسخ مانده باشد، این کودک در همان سن دوسالگی متوقف شده و گذر زمان وبالارفتن شنن شناسنامه ای فرد بر رشد عاطفی او بی تاثیر است. این گونه افراد انتظار ایفای نقش مادری یا پدری را از همسرانشان دارند و همواره نیاز به حمایت دیگران داشته و در صورت عدم دریافت این نیاز احساس نارضایتی و تعارض خواهند داشت و و از زندگی لذت نمی برند.
کودک از سه سالگی که من درونی اش شکل می گیرد، لجبازی می کند و می خواهد بگوید که من وجود دارم‌، من تصمیم می گیرم بعضی افراد این دوره کودکی را سپری می کنند اما در دوره های بعدی متوقف می شوند، مثلا گاهی در دفع خودش تصمیم می گیرد، مادر این حالت را لجبازی قلمداد می کند اما در معنی روانشناسانه اش این است که کودک اراده خودش را مورد آزمایش قرار می دهد اگر در این دوران والدین او را تدریجا از این دوره خارج نکنند و بگذارند که اراده آزاد خودش را اعمال کند، کودک این دوره عاطفی را به راحتی می گذراند، در صورتی که او را سرزنش کرده و منع یا تنبیهش کنند در آن دوره توقف می کند و بعد از ازدواج تبدیل به فردی دیکتاتور می شود به گونه ای که فقط حرف، حرف اوست.
چنین کودکی در آینده به عنوان یک من که هیچکس نمی تواند در برابر او اظهار نظر کند، جلوه می کند، مستبد، ‌خودرای و یکه تاز می شود، چنین ویژگی هایی زندگی زناشویی را تخریب می کند، این افراد در سن سه یا چهار سالگی باقی مانده و رشد عاطفی نکرده اند و با گذر از دلبستگی های این سنین، افراد می توانند به دوران بلوغ و پس از آن راه پیدا کنند اما در صورت نرسیدن به رشد عاطفی، حتی اگر فرد سالم و ایمن هم باشد به دلیل وجود انواع دلبستگی هایی که در کودکی وجود داشته، در ازدواج هم برای خودش و هم برای طرف مقابل، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد؛ تشخیص میزان دلبستگی‌ها بواسطه آزمون هایی که وجود دارد، قابل سنجش است.
از دیگر انواع دلبستگی، دلبستگی های مضطرب را می‌ توان نام برد که فرد احساس امنیت نمی‌کند و ممکن است مسائل کوچک را بزرگ کند یا تلقی که از این جهان دارد محل ناامن و پرآشوبی باشد؛ بعنوان مثال مادری برای انجام کاری کودکش را مدت کوتاهی تنها می گذارد، عاملی کودک را می ترساند و او را به گریه می اندازد اما مادر حضور ندارد، بعد از برگشتن مادر، کودک به او چسبیده و جدا نمی شود، این عکس العمل می تواند تبدیل به روشی برای جلوگیری از احساس تنهایی و ناامنی باشد. این فرد در آینده همواره در توهم و اضطراب ترک شدن توسط همسرش به سر می برد که ممکن است دچار اضطراب و مشکلات عدیده ای شود که سرانجامش اختلافات زناشوبی و اختلالات رفتاری است.
تعیین سن شناسنامه ای برای ازدواج، در مقابل سن عقلانی و سن هوشی از اهمیت کمتری برخوردار است و انسان نیازمند است که علاوه بر بالارفتن سن شناسنامه ای سن عقلانی خود را هم افزایش دهد.
سن عقلانی، سنی است که مغز آنقدر رشد کرده باشد که تجربه های گوناگون را کسب کرده و بعد از پذیرفتن آنها خودش را متمایز کند. هنگامی که افراد تمام آنچه را آموخته اند بکار برده و از شیوه های کاربردی خود انتقاد می کنند، آموخته های مفید را نگه داشته و آنچه موجب ضرر است را دور ریخته یا با موارد بهتر جایگزین می کند به سن (رشد) عقلانی رسیده است.
برای ازدواج بالابودن سن عقلانی بسیار مهم است، زیرا در این صورت فرد می‌تواند راه حل برطرف کردن اختلاف سلیقه‌ها و دیگر مسائل را بیابد. افرادی که سن عقلانی کمتری دارند، با وجود چند تعارض، زندگی شان مختل گردیده و درگیر می شوند ولی خانواده هایی که خرد افزون تری برای حل تعارض دارند آن ها را حل کرده و احساس با هم بودن و وحدت را در بین خود ایجاد می کنند، زیرا افراد با بالا رفتن سن عقلانی می توانند هیجان های خود را کنترل کنند و در جای مناسب رفتار مناسب را بروز دهند، در حرکات آنها زندگی موج می زند، اما در خانواده هایی که سن عقلانی پایین بوده و در حل مشکلات مساله بزرگتری را ایجاد می کنند.
بنابراین بهترین زمان از نظر سنی، برای افرادی که قصد ازدواج دارند، سنی است که توانسته باشند سن عاطفی، هوشی و عقلانی خود را متناسب با سن شناسنامه ای ارتقاء بدهند تا مشکلاتی که برای عدم رسیدن به این سن در ابعاد مختلف وجود دارد، دامنگیر آن ها و طرف مقابلشان در ازدواج نشود. /طنین یاس - زهرا باقری
انتهای پیام/ز

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۶۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی قلهکی فعال رسانه ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

اظهارات بانکی پور نماینده مجلس: الان در ترکیه به طور متوسط هر مرد با ۱۵ زن شریک جنسی است و بعضی تا ۵۰ زن!

پی نوشت: این اظهارات (بر فرضِ صحت!) صرفا به دردِ ارائه در جلسات قرارگاه ها و مجموعه های سازمانی می‌خورد و انتشار رسمی آن، روابط گسترده ما را با همسایه مهم مان، دچار مشکل جدی می کند.

حتما آقای بانکی پور جلسه ارائه گزارش کارگروه آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب را به خاطر دارند که پس از آن رهبری گفتند از ناراحتی تا صبح نخوابیدم.

فهمِ منشاءِ مشکلات فرهنگی اجتماعی کشور توسطِ بانیان امر، ایرادِ جدی دارد!

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903102

دیگر خبرها

  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • ۷ چیزی که فقط افرادی که در خانواده ای با روابط سمی بزرگ شده اند درکشان می کنند
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • تاکید کلمبیا به اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • دشمن دشمن شما، واقعا دوست شما است؟